Severinsen Startet 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2011 Hei, jeg har et lite problem, her en dagen kjøpte jeg meg ny cd spiller og høytalere som jeg skal ha i båten. men har ikke så mye peiling med elektronikk så jeg fikk ikke helt strøm på dette. jeg prøve da først med prøvepære den kom det strøm og lys i, men det kom ikke opp på skjermen på spilleren at den skrudde seg på eller noe. Spilleren er en vanlig bil cd spiller og høytalerene er 2 Boss maritime 200W. siden dette er bil cd spiller så lurte jeg på om jeg måtte kjøpe en kobling til og få lys og strøm på spillern?, eller om jeg har kobla litt feil? Evt om det er noe mer enn høytalere spiller og kabler jeg trenger? setter pris på om noen kan hjelpe med dette :) vil helst ha dette kobla opp ganske så fort og greit :) slenger med et bilde av cd spillern : https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41948/cdspiller.jpg Og høytalerne : https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41948/mr60w.jpg håper det er noen som har noen gode tips til meg! :) Trondern. Sitér dette innlegget Trondern :-) Link to post
færd Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 (redigert) Jeg går ut i fra at det fulgte med koblingsskjema når du kjøpte spilleren. Mest sannsynlig så er det to ledninger som skal ha +12v for at spilleren skal virke, i bil så blir dette koblet som følger: Rød ledning til konstant +12v (for radiominne, klokke, osv) Gul ledning til +12v som slås på med tenningsnøkkel Sort ledning er jord OBS! Fargene kan variere, sjekk med koblingsskjema De to ledningene som skal ha +12v kan du koble sammen hvis du vil slå spilleren på og av uavhengig av andre systemer i båten. Håper det hjalp litt Redigert 26.Juli.2011 av færd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Det forundrer meg at folk til stadighet skal drive med ting de ikke har greie på. få hjelp av noen som kan dette,så blir det også sikkert Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Pjolter Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Hø ! Jeg gjør stadig ting jeg ikke kan Prøver litt selv, utifra eget hodet, virker ikke det så henter jeg kunnskap så jeg klarer det. Har jeg ikke tid eller lyst, leier jeg folk til slikt. Syntes det er bra at folk prøver litt selv jeg, da lærer man, og er bedre i stand til å fikse ting selv. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Severinsen Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Takker for svaret Færd skal ut og se om dette fungere idag :) Sitér dette innlegget Trondern :-) Link to post
Jori Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Slik til info. Du må antakelig koble gul og rød sammen i båten. Det gjør ikke noe, tvert i mot er det ett +. Du kan da ha på radioen uten å sette på tenningen. Hvis du har batterivelger vil du oppleve at minne blir borte, hvis du ikke kobler den direkte mot batteriet. Igjen gjør ikke det noe, bortsett fra at evt. klokke vil hele tiden 0-stille seg. Har du en blå ledning på spilleren så ikke tenkt på den, den styrer automatisk antenne på bilene. Dette får du til, hvis du kobler feil har du sikring på spilleren som antakelig vil ryke før annen sikring. Så er ting dødt, sjekk at sikring er hel. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Å koble stereo er noe av det enkleste som fins når det glelder elektronikk,siden du har prøvd og ikke fått det til, vitner dette om total uvitenskap, selv om det bare er en stereo som skal kobles, kan det gjøres feil,dette kan i værste senario føre til brann, foreslår at du går på biltema, og kjøper deg en hains bok om pgrunnleggende elektronikk, den koster 299,- Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Så var det kobling av høyttalerne: De skal være i "fase". Det vil si at begge skal pumpe ut eller inn likt og ikke motsatt av hverandre. Du må ikke bruke et batteri til å teste dette. (selv om noen tøffinger gjør det). Om det er feil koblet og du sitter i midten vil liksom lyden gå "gjennom hodet" og dessuten vil bassen minke litt. Pass derfor på at ledningen fra samme posisjon på høyttalerne (kanskje merket med "+") kobles til tilsvarende på høyttaler-utgangen på forsterkeren. Skjønte den? Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
timon90 Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Å koble stereo er noe av det enkleste som fins når det glelder elektronikk,siden du har prøvd og ikke fått det til, vitner dette om total uvitenskap, selv om det bare er en stereo som skal kobles, kan det gjøres feil,dette kan i værste senario føre til brann, foreslår at du går på biltema, og kjøper deg en hains bok om pgrunnleggende elektronikk, den koster 299,- Så får jeg blande meg inn her da, for å lage litt leven. Detta er et forum for å få hjelp og info om man trenger det, ikke for å få huden full, og for å bli tråkka ned i møkka! Om du irriterer deg så mye over at andre ikke hadde koblingsskjema på iso-kontakt medfødt, så kan du holde det for deg sjøl! Sånn! Så over til saken: Bildet er hentet fra www.bilforumet.no. Tok meg den friheten. Det ekke 100% kvalitet, men det stemmer vartfall Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Enig med Timon90. Litt av poenget her er vel å få svar og hjelp, ikke å bli rakket ned på. Hvis ingen tør å prøve noe selv, er det vel snart ingen som kan noe heller? Byttet stereo i bilen for en tid tilbake, og jeg fikk den ikke til å "spille". (Og jeg er elektroingeniør. :-) ) Det viste seg at i enkelte tilfeller var det en omkobling i ledningene som måtte gjøres for at den skulle få nok strøm. Hør der du kjøpte den om dette, eller google modellen du har kjøpt. Hvis den skrur seg på og rett av igjen er dette de samme symptomene som jeg hadde. I mitt tilfelle var et et par "kabelsko" på tilkoblingsledningene som skulle byttes om. Når det gjelder høytalerne så bare sørg for at alle er koblet likt. Hvis du har "dobbelledning", er det gjerne noen rifler eller farger på den ene halvparten. Pass da på + til + og - til - er likt overalt. (Dette er merket både på stereo og høytalere. Lykke til. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Irriterer meg ikke over dette, men er forundret over pågangsmotet til enkelte,noe grunnkunskaper kan være greit å ha ved ulike operasjoner man skal foreta seg om bord, regner med at de fleste her hadde blitt noe grettne om nabo båten. i havna tok fyr og dro med seg flere båter grunnet en kar som skulle fikse litt selv uten noen form for kunnskaper om hva han eller hun foretok seg, selv ber jeg ofte om hjelp til ting jeg ikke har greie på selv, så kan jeg hjelpe andre med hva jeg kan Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Draco24styling Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Elektro ingeniør. eller ikke‘ så spiller det liten rolle om 30 og 15 spenningen er byttet om, bare begge har spenning, dette gir kun utslag i stereoens minne. .i nyere biler er ofte 15 spenningen via can, da må ny 15 spenning trekkes fra pk som gir dette med tenning i acc hakket, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
timon90 Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Man kan lære seg ting da. Det er vel det som er greia her, at stakkarn ikke kan, men vil lære hvordan, nettopp fordi han ikke vil gjøre det feil. Nå får vi hjelpe i stede for å kjefte, og håpe det blir musikk i balja til Trondern *SAK DØD* Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 "Draco aq 140" dette blir bare lattelig, får du et "kick" av å rakke ned på folk? Vet ikke hva du kjører, men de fleste har ikke ting som stereo, lys osv.. koblet via noe ACC hakk. I båt har vi som oftest to batterier til hvert sitt bruk, et til start og et til forbruk. Har du "biloppsett" i båten din? Er ikke hele poenget med denne tråden at Trønderen skal få hjelp til å få lyd i båten? Tror ikke det er noe fare for å båten hans/hennes eksploderer eller brenner med det første, han ber jo om tips istedet for å gjøre noe galt!! PS. Er ikke snakk om ombytting av 30-15 spenning. Anlegg i dag har gjerne litt mere "futt" en de hadde før. Dette medfører at enkelte tar inn strøm på to kurser istedet for en. Forklart på "tesje-måten" to tynne ledninger istedet for en tykk. Har ingenting med standby strøm, minne, klokke osv. å gjøre. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Nei, jeg jeg har ikke stereo over acc hakket,i båten det var en forklaring på hvordan det virker, anlegg med 2stk 30 spenninger har jeg ikke sett, Hvilke fabrikanter kjører med dette? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Vel, her er det jo livlig . Jeg har akkurat satt inn en Pioner radio med cd spiller som har lagt i garasjen i et par år, mest på grunn av en inngrodd kvie når det gjelder slike ting. Men fikk det jo til jeg også, og jeg som bare er fører av vogntog.... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Det forundrer meg at folk til stadighet skal drive med ting de ikke har greie på. få hjelp av noen som kan dette,så blir det også sikkert Ja, hadde ikke vært mye folk med kunnskap da. Hvis ingen prøvde noe nytt de ikke kunne, og dermed lærte seg det... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
hegra Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Litt avhengig av hvilket kabelsett som følger med radio, men bildet under taler vel for seg selv. Noen har bare sett nr. 1. Andre har begge, mens atter andre har bare sett nr. 2 hvor dette da passer direkte i radioens bakside. Sett nr. 2 kan kjøpes løst hos biltema hvis det er ønkelig, men er vel neppe nødvendig i båt. Høytalerene dine er merket med + og - hvis du ser etter på siden av flatstiftene. https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23635/sca.jpg Nå ble bildet noe dårlig, men det er bedre og gå inn på biltema sine sider og finne en radio. Når man har funnet en klikker du på dokumenter og hele brukerveiledning og koblingskjema kan lastes ned. Koblingsskjema er stort sett standard og går omhverandre på de fleste merker og det gjelder også fargene på kabler. færd : Rød ledning til konstant +12v (for radiominne, klokke, osv)Gul ledning til +12v som slås på med tenningsnøkkel Det er vel motsatt, men har ingen betydning hvis du kobler disse sammen. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 (redigert) Eg kobla opp stereoen min i går kveld, då eine høgtalarledninga takka for seg. Han som hadde installert anlegget først hadde kobla alle fire høgtalarane stikk motsett av korleis dei skulle koblast, så heile sulamitten måtte uansett gjerast om på nytt. Her er koblingsskjemaet eg brukte (Pioneer): Redigert 27.Juli.2011 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Severinsen Svart 27.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Takker for alle svar på dette forumet! :) har hjulpet bra , har fått strøm på cdspillern og den spiller som bare det:) Så nå er det lyd i balja Sitér dette innlegget Trondern :-) Link to post
timon90 Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Takker for alle svar på dette forumet! :) har hjulpet bra , har fått strøm på cdspillern og den spiller som bare det:)Så nå er det lyd i balja Grattis Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Flott å høre at det endelig er lyd i båten. :-) Kansje et stikk i siden til de negative skeptikerne og forståsegpåer'ne der ute? :-D Ha en fin båtsommer, og ikke vær redd for å spørre hvis det er noe annet du lurer på. De fleste her på forumet er hjelpsomme. (Det har iallefall jeg erfart når det er noe jeg har lurt på.) :-) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Fint at det ordnet seg og ha en lydfull sommer Sitér dette innlegget Link to post
Severinsen Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Takk for det NES , skal ha en fin båtsommer Ja, skal legge ut flerre forum her vist det er noe jeg lurer på, følte alle var hjelpsome her Sitér dette innlegget Trondern :-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.