Jump to content

Bytte dynamo KAD300


hermansen

Recommended Posts

Er det noen her som har byttet dynamo på en KAD300 (eller annen KAD motor) ? :confused:

 

Jeg tenker å bytte på min for å få bedre ladning. Synes ikke den orginale på 60 Amp gjør nytten alltid. Kan selvsagt bare montere ekstern regulator, men vil heller bytte det hele (ny dynamo og regulator).

 

Noen som har erfaring her ? Tenker på eventuell ekstra slitasje på motor og/eller viftereim. Hva med kobling mot instrumenter ? Turteller er vel direkte koblet mot dynamo så vidt jeg vet.

 

Ser foreløpig på denne fra Sterling eller en av disse fra Balmar.

 

Tips mottas med takk.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Har selv beholdt den originale dynamoen på min KAD43, og satt inn PDAR regulator fra Becker. Følte som deg at jeg aldri hadde den strømmen jeg mente jeg burde ha. Lever nå et nytt (og bedre) strøm-liv :smiley:

 

Du ser her hva Becker skriver: Uten en slik regulator spiller det heller ingen rolle om man kjøper en dynamo som

er beregnet for levere 50 eller 250 Ampere.

 

Du får med andre ord normalt ikke fylt opp batteriene med originalregulatoren.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Det finnes "pakker" fra flere leverandører som inneholder både dynamo og regulator. F.eks. er det ingen vits å bruke en regulator fra Sterling dersom en har en Balmar dynamo fordi disse har regulator som skal være like bra som (i følge dem selv). Tilsvarende har nå også andre kommet med dynamoer med innebygget regulator som skal være mye bedre enn den som er i gamle standard dynamoer (som den jeg har).

 

 

Jeg er klar over at Sterlings din PDAR nok vil være veldig bra, men noen klager også over varm dynamo. Om dette er tilfelle, eller bare synsing (alle dynamoer vil jo være varme når de yter mye), kan jeg ikke uttale meg om.

 

Uansett så er min dynamo på maks 60A, og jeg ønsker en større på 90-100 A hvis mulig.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bare en relativt beskjeden batteribank - 1 stk 150Ah åpen bly/syre. Opplevde at spenningen falt fort ved forbruk. For fort. Så da var det kanskje ikke fulladet? Ble uansett vesentlig bedre med regulator. Evt varmgang har jeg faktisk aldri tenkt på å sjekke, og nå er det "for sent" da jeg ikke har noen referanse til hvordan det var før. Men det er jo montert en temperaturgiver fra regulatoren direkte på dynamoen - satser på at denne virker som den skal og tar seg av dette... :tongue:

Har forresten undret meg litt over at det (fortsatt) skal være nødvendig å ettermontere regulator. Men det skyldes kanskje at en motor med påmontert generator kan bli tilkoblet nærmest "hva som helst" av batterier og allikevel skulle overleve? Som en bilmotor, som er satt opp slik at den skal kunne fungere i alle land på ulike temperaturer og svært variabel drivstoffkvalitet.

Men da er det er tydeligvis noen produsenter som har gjort noe med dette :smiley:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Har en 200 Ah forbruksbank og en 100 Ah start/vinsj/baugpropell bank. Dersom jeg har behov for "å etterfylle" med 100 Ah, betyr det at min dynamo må lade i ca 3.33 timer (regner 50% effektivitet i gjennomsnitt). Med en 100 Ah dynamo ville tiden vært ca 2 timer.

 

50% effektivitet i snitt har jeg fått fra en artikkel i et engelsk/USA båtmagasin. Dette tallet var basert på kjøremønster (dynamo yter ikke like mye når motor går på 1500 rpm som ved 3500 rpm) og varmgang på dynamo (en varm dynamo yter mindre enn en kald). Vet ikke om tallene er rette.

 

Derfor ønsker jeg meg en større dynamo. En ekstern regulator kan nok øke spenningen fra min dynamo slik at den kommer opp i det korrekte 14.4 V, men jeg har 14.2 V i dag så jeg vet ikke hvor stor forskjellen vil bli. Jeg trenger mer Amp fra dynamo og ikke bare mere spenning.

 

Link to post
Share on other sites

Hei folkens.

Noen anmerkninger før dere detter tilbake i steintiden:

 

Ladehastigheten, dvs. bulk-/hovedladingen, er avhengig av regulatorens hysterese.

Det er første grunn og tyngdepunkt for å kjøre en høyeffektregulator,

uansett om den kjøres parallelt eller separat.

 

Selve ladesluttspenningen er først avgjørende når man ønsker å minke tiden som utjevningsladingen tar.

Det er fasen som følger etter første hovedladingen, dvs. det som følger etter 80 - 90%.

 

Utjevningslading er ikke nødvendigvis avgjørende som faktor ved bruk av dynamoet

fordi de fleste kjører motorer ikke så lenge som 4 til 12 timer hver dag.

Likevel er det nyttig med en bra regulator siden besparelsen på tid og drivstoff utgjør 200 til 400% og mer allerdede

tenker man bare på hovedladingen.

 

Ville du bruke du en Ah-teller og stoppeklokke på begge to

da ser du at din 60A leverer ikke særlig mindre strøm enn din nå ønskete 100A-dynamo.

 

Det eneste som gammel og ny ikke har til felles og som kan gjøre at 100A-dynamoet gir litt mer energi er

at mange nye dynamoer har en regulator som lader konstant med alt for høy spenning.

 

Men likevel er det ikke av stor fordel siden originale W-regulatorer primært sett ikke er beregnet for etterlading av batterier

men for forsyning av forbrukere.

 

En høyeffektregulator jobber akkurat omvent, den er spesialisert på maks lading

og leverer også "mat" for forbrukere.

 

Stol på det, t.o.m. effektive W-regulatorer som f.eks. fra Hitachi og Mitsubishi klarer ikke mer enn 30 - 50% av

det som en bra ekstern regulator ville få til.

 

Temperaturen er dessuten et sekundært problem.

Et stedt her fikk jeg lest at noen snakker om det som et problem.

Problemet er ikke automatisk koplet til dynamoer med ekstern regulator

men til båter som da i så fall ikke tilbyr tilstrekkelig lufting.

 

Jeg vet fortsatt bare om bare få tilfelle som måtte gjøre forholdsvis mye med det,

mens flertallet bare monterer og så virker det som det skal.

Å gå ut i fra at også du får noe problem er i hvert fall feil fordi du vet ikke.

 

Og, heller ikke helt uviktig, det finnes forskjellige regulatorer med forskjellige tiltak for

både å begrense temperaturen og å sikre systemet.

 

Som sagt, din gammel og enkel 60A med en annen regulator lader bedre enn den beste 100A med standard-W du kan kjøpe nå.

Det underskriver jeg blank siden det er sikker at din i så fall nye W-regulator både

jobber med W-karakteristikk og bare reagerer på spenningsmåling.

 

:seeya:

Jørg

 

Forresten trenger du ikke flere Ampere men mer Watt.

Og det regnes Ampere gange Volt og leveres nesten bare i fasene mens feltkretsen er lokket.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kad 300 har meg bekjent egen regulator i dynamo, som hele tiden føler på batteriene, og sørger for at det lades med 14,4 volt inn på batteriene.

Da hender det dynamoen lader ut med rundt 15 volt for å kompensere for spenningsfall bort til batteriene. Jeg har selv 2 KAD 300 motorer, og fikk den beskjeden når jeg byttet den ene dynamoen nylig. Da vil batteriene bli toppladet på den mest effektive måten, nemlig med 14,4 volt inn på batteriene.

Link to post
Share on other sites

Dette betinger at ledningen for eksterne sense er forlenget frem til batteriene. Originalt fra VP er denne koblet til B+ på dynamoen.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Og så blir det bare å tilføye at Volvo Penta ikke produserer selv,

de fleste dynamoene er fra Valeo.

 

Med unntak av noen beingamle dynamoer fra Valeo har nesten alle intern regulator og

noen også mulighet for ekstern sense.

Men spenningen er vanligvis ikke kompensert,

som resulterer at Valeo leverer mellom 13,8 og maks 14,3V for å unngå at batteriene koker mens det er over 20°C.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

som resulterer at Valeo leverer mellom 13,8 og maks 14,3V for å unngå at batteriene koker mens det er over 20°C.

:seeya:

Jørg

 

Det stemmer nok det. Jeg har forlenget sense-ledningen helt bort til batteribanken (den ene). Når min dynamo lader så ligger spenningen på batteriene på ca 14.2-14.25V. I enkelte tilfeller har jeg også målt helt opp til 14.3V.

 

Her i helgen hadde forbruksbanken vært tappet ned fra 210Ah (fulle) til 160Ah i løpet av et døgn (i uthavn). Når vi startet hjemturen viste Ah-telleren (forbruksmåler) at banken ble ladet med 26-27A. Når jeg kom hjem, etter ca 1 time, hvor 40 min var i 25 knop og resten gangfart, viste forbruksmåleren at batteriene var ladet til ca 190 Ah.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Da nærmer du deg. Riktig som det står at sense ledningen er koblet til B+, og at det er en 60 A Valeo dynamo. Jeg løsnet ledningen, og koblet den sammen med ledningen som Windy hadde strukket til batteribank, som det er gjort originalt. Får du inn borti 14,4 volt på batteriene så får du en effektiv lading under kjøring! Da vil dynamoen levere borti 15 V på det meste ut, og kompenserer spenningsfallet til batterier.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Hei, byttet dynamo på min KAD44 siste generasjon som skal være lik KAD300, dette er en jobb jeg burde ha overlatt til spesialister for jeg skjønner minimalt av el nett og strøm. Båten er en Skilsø 33 men ledningsnettet er modifisert.

Trenger hjelp til å revidere det jeg summerer opp vidre og til å foreslå endringer der jeg er på villspor.

 

Min dynamo er nylakkert og jeg kan ikke se fabrikasjonsmerker men den er utsendemessig identisk til den Valeoen som satt der.

 

  • D-  skal brun lednong kobles til denne ??  (når brun ledning ikke er koblet til D-  oppnår jeg ikke ladespenning ila 10 sekunder ,selv ved rusing til 2000 omdr. og jeg stopper. )
  • Gul ledning fra integrert regulator (sense?) er koblet til B+. På den gamle var denne forlenget til + på startbatteri. Når jeg flytter/forlenger gul ledning  direkte til startbatteri så øker ladespenningen med 0.45 V til 14.35 fra 13.90 målt på det nye fulladede startbatteriet.  Når jeg så stopper motoren men har tenninga på dropper voltmeteret i dashbordet betydelig. Dersom jeg så kobler  av brun ledning ifra D- så stiger dash voltmeteret igjen til nesten batterispenning... 0.2-0.3V under.  Hva er feil ?
  • W terminal er ikke i bruk  (jeg trodde turtelleren er avhengig av signal fra denne ??, men turtelleren virker etter 3-4 sekunder fra start) 

Hvordan kan jeg måle om den brune ledningen til D- trekker så mye strøm (som jeg tror) for å kunne igangsette lading ? eller er det en opplagt feil her ? 

 

Dette er sikkert pinlig elementært for de fleste men ikke for meg så husk; jeg må ha det inn med liten skje...

 

Jeg har et godt multimeter å hjelpe meg med men er ikke god på å bruke det. 

Båten har ikke forbruksmåler.

Alle batterier er toppladede og i meget god form.

Det er montert skillerele og dette ble sjekket i helga av kompetent person, det samme ble strømbryterne i båten.

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • På dynamo tilkobling D+, skal brun ledning  fra Volvo ledningsnett kobles til denne ??  Er dette leding fra ladelampe kretsen ? Er det en normal ladelampekrets? Dvs med magnetisering av dynamo.
  • Har testet med en ledning fra D+ til batteri + og da lader og regulerer dynamoen helt fint
Virker som om ladelampe/magnetiseringskretsen ikke virker...
Er det noen som har målt hvor høy spenning som blir liggende på D+ før start? 

KAD44 dynamo marking.jpg

Link to post
Share on other sites

D+ er tilkobling for ladelampe, samtidig som den energiserer feltet i dynamoen( starter lading). Når motor ikke er i gang, er dette punktet 0V. Dvs tar du en ledning fra + polen på batteri til ene polen på en lyspære og legger en ledning fra andre polen på pæra til D+, så vil lampe lyse. Starter du nå motoren så vil feltet i dynamo energiseres og den begynner å lade. D+ vil nå bli positiv og ladelampe vil nå lyse svakere. Når dynamo spenning( D+) blir like høy som batteri spenning vil lampe slutte å lyse. Når motor stanses, vil D+ gå tilbake til 0V og lampe lyser igjen. Viktig å ha en forbruker, dvs feks en lampe, på kabel. Prøver du å gi strøm direkte fra batteri vil dynamo lade noe helt for jæ... til den kneler.

Volvo sine orginal ladere har en gul kabel koblet til B+. Denne går til spenningsregulatoren i dynamoen. Har båten orginal Volvo ladefordeler\isolator( se bilde)? Denne brukes til å fordele strøm til start og forbruk batteri banker. Denne "stjeler" ca 0.6V av dynamo spenningen, pga diode i isolator. Gul kabel forlenges da til enten start eller forbruks batteri. Spenningsregulator måler da på batteriet og vil gire opp dynamo til å levere ca 14.2V på batteriet. Måler du på B+ på dynamo vil spenning være ca 14.8V.

Har du ikke ny dynamo med denne kabelen til laderegulator, må du evt fjerne batteri isolator og sette inn et spenning styrt rele mellom batteri banker.

 

isolator.jpg

Link to post
Share on other sites

Er en tid side jeg skrudde på disse motorene så jeg husker ikke fargekodene på ledningene. 

 

Men hvordan oppfører ladelampen seg? Med brun ledning på D+ og tenning på uten å starte motoren, lyser ladelampa da? Og slukker den om brun ledning kobles fra D+, fremdeles med tenking på uten at motoren går? I så tilfelle er brun ledning til ladelampen og skal være koblet mot D+. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Brigg, er som vanlig laaangt hjemmefra men starter hjemreisen om noen timer og da skal jeg garantere at denne yderst ikke-elektriske personen skal rett i båten å få den kjørbar :smiley:   Har en sterk følelse av at du tetter de to siste hullene med din forklaring/veiledning mht vidre feilsøking. :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...