Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Hei, byttet dynamo på min KAD44 siste generasjon som skal være lik KAD300, dette er en jobb jeg burde ha overlatt til spesialister for jeg skjønner minimalt av el nett og strøm. Båten er en Skilsø 33 men ledningsnettet er modifisert.

Trenger hjelp til å revidere det jeg summerer opp vidre og til å foreslå endringer der jeg er på villspor.

 

Min dynamo er nylakkert og jeg kan ikke se fabrikasjonsmerker men den er utsendemessig identisk til den Valeoen som satt der.

 

  • D-  skal brun lednong kobles til denne ??  (når brun ledning ikke er koblet til D-  oppnår jeg ikke ladespenning ila 10 sekunder ,selv ved rusing til 2000 omdr. og jeg stopper. )
  • Gul ledning fra integrert regulator (sense?) er koblet til B+. På den gamle var denne forlenget til + på startbatteri. Når jeg flytter/forlenger gul ledning  direkte til startbatteri så øker ladespenningen med 0.45 V til 14.35 fra 13.90 målt på det nye fulladede startbatteriet.  Når jeg så stopper motoren men har tenninga på dropper voltmeteret i dashbordet betydelig. Dersom jeg så kobler  av brun ledning ifra D- så stiger dash voltmeteret igjen til nesten batterispenning... 0.2-0.3V under.  Hva er feil ?
  • W terminal er ikke i bruk  (jeg trodde turtelleren er avhengig av signal fra denne ??, men turtelleren virker etter 3-4 sekunder fra start) 

Hvordan kan jeg måle om den brune ledningen til D- trekker så mye strøm (som jeg tror) for å kunne igangsette lading ? eller er det en opplagt feil her ? 

 

Dette er sikkert pinlig elementært for de fleste men ikke for meg så husk; jeg må ha det inn med liten skje...

 

Jeg har et godt multimeter å hjelpe meg med men er ikke god på å bruke det. 

Båten har ikke forbruksmåler.

Alle batterier er toppladede og i meget god form.

Det er montert skillerele og dette ble sjekket i helga av kompetent person, det samme ble strømbryterne i båten.

 

dieselfan

dieselfan

Hei, byttet dynamo på min KAD44 siste generasjon som skal være lik KAD300, dette er en jobb jeg burde ha overlatt til spesialister for jeg skjønner minimalt av el nett og strøm. Båten er en Skilsø 33 men ledningsnettet er modifisert.

Trenger hjelp til å revidere det summerer opp vidre og til å foreslå endringer der jeg er på villspor.

 

Min dynamo er nylakkert og jeg kan ikke se fabrikasjonsmerker men den er utsendemessig identisk til den Valeoen som satt der.

 

  • D-  skal brun lednong kobles til denne ??  (når brun ledning ikke er koblet til D-  oppnår jeg ikke ladespenning selv ved rusing til 2000 omdr. og jeg stopper. )
  • Gul ledning fra integrert regulator (sense?) er koblet til B+. På den gamle var denne forlenget til + på startbatteri. Når jeg flytter/forlenger gul ledning  direkte til startbatteri så øker ladespenningen med 0.45 V til 14.35 fra 13.90 målt på det nye fulladede startbatteriet.  Når jeg så stopper motoren men har tenninga på dropper voltmeteret i dashbordet betydelig. Dersom jeg så kobler  av brun ledning ifra D- så stiger dash voltmeteret igjen til nesten batterispenning... 0.2-0.3V under.  Hva er feil ?
  • W terminal er ikke i bruk  (jeg trodde turtelleren er avhengig av signal fra denne ??, men turtelleren virker etter 3-4 sekunder fra start) 

Hvordan kan jeg måle om den brune ledningen til D- trekker så mye strøm (som jeg tror) for å kunne igangsette lading ? eller er det en opplagt feil her ? 

 

Dette er sikkert pinlig elementært for de fleste men ikke for meg så husk; jeg må ha det inn med liten skje...

 

Jeg har et godt multimeter å hjelpe meg med men er ikke god på å bruke det. 

Båten har ikke forbruksmåler.

Alle batterier er toppladede og i meget god form.

Det er montert skillerele og dette ble sjekket i helga av kompetent person, det samme ble strømbryterne i båten.

 



×
×
  • Create New...