Jump to content

båt prosjekt. fra innebords til utenbordsmotor.


fornes123

Recommended Posts

Har et prosjekt på hånda, mine tanker er å bygge om hekken slik at jeg får en utenbordsmotor isteden for innenbords. dette frigjør mye plass på dekk. Jeg er ikke på jakt etter en daycruiser, men en "combi" så langt det gjør seg mulig. Noen som har gjennomført lignende arbeid og har noen tips så hadde det vært strålende.

Nytt dekke må også støpes.

 

1010181_img.jpg

 

dfgg.jpg

Link to post
Share on other sites

Har ikke noen konkret fremgangsmåte men ville vurdert å laget "badeplatform" i forlengelse av skroget og hengt motoren på denne. Tøff båt, hvilken type er det og har du flere bilder? Er blitt innspirert av alle disse classic plastbåt trådene og teller på knappene om jeg ikke burde finne meg et skrog og lage en kominasjon av plast med overbygg i tre. Lykke til med prosjektet.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

takk! Har ikke så mye kunnskap om båten, men skroget trekker min oppmerksomhet og min interesse. Jeg søker en "combi" båt. Og det håper jeg å få til med en utenbordsmotor. Søker allt av tips og råd om båt restaurering og ombygging. Har ikke noen flere bilder som beskriver båten noe mere enn de jeg har lagt ut dessverre. Historien til båten som jeg kjenner til, er at min far kjøpte den i år 2000 ca, men kjøpte den blå (i bakgrunnen) isteden og satsa på det prosjektet istede. Han solgte båten til en kjenning og den har stått urørt siden den gang. Derfor vurderer jeg å spørre om å få kjøpe skroget og stille den i stand. Har en 60 hk, og en 70hk utenbordsmotor jeg skal teste med. Men det er langt fram i tid. men jeg vurderer seriøst et bud. Derfor vil jeg høre på råd og tips fra personer som har erfaring når det gjelder ombygging og restaurering. På forhånd takk så meget.

Link to post
Share on other sites

Kommer sikkert noen svar om tingene du lurer på egentlig litt forundret over at det ikke er kommet noe enda. La høre fra deg om åten skal selges og du mister innteressen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hadde en 21" båt med ombygd motor på prøve. De steilet og ville ikke i plan. Propellen(ene) blir sittende ca 1 meter bak skroget. Det kunne sikkert blitt løst med flaps, men det hjalp ikke å tilte motoren om jeg prøvde det jeg kunne. Jeg har dermed blitt veldig skeptisk til slike ombygde båter i etterkant. Historien endte med at jeg ikke kjøpte den.

Få tak i nok informasjon før du begynner så går det nok. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Bar motoren løftet opp i fofhold til bunnlinjen på den båten og var motoren stor nok. Hadde brakett på en Silver Viking hvor motoren kom kanskje en halv meter lenger bak. Her ble kavitasjons platen lagt fem cm over bunnen eller var det ti? Her oppnåde jeg bedre fart en tidligere. Hadde riktig nok trimplan men trengte ikke å bruke de

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...