Jump to content

Hvordan overvåke lading og batterikapasitet


Likeråfiske

Recommended Posts

Jeg hadde mastervolt sitt BTM III, og det fungerte meget bra.... men neppe blant de rimeligste på markedet

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du kommer langt met et amperemeter og et voltmeter. Men jeg vil likevel foreslå som andre allerede har gjort, et battmeter. Selv har jeg det billigste på markedet av merke Nasa til under 1500 kroner, og er fornøyd med det.

 

Det har et stort lettlest display der du kan lese av spenning og strøm i øyeblikket. Det viser også hvor mange amperetimer du har brukt. Disse avlesningene er temmelig pålitelige. Men tallene for hvor mange prosent du har igjen av kapasiteten på batteriet og hvor lenge du kan fortsette med det forbruket du har i øyeblikket, stoler jeg ikke på for dette rimelige battmeteret.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

He he, men det er herlig å være pensjonist. Nå ligger vi på Hankø den første dagen av ferien og trenger ikke å være hjemme før september!

Og slik ser det ut fra båten:

 

Live video: trudelutt.zapto.org:8081

Webkamera: trudelutt.com/mywebcam.htm

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hakket over et rent ampermeter kan du finne på ebay ved å søker etter "G.T. High Precision Watt Meter and Power Analyzer".

Den akkumulerer opp forbruket slik at du kan måle over tid. Men det er ikke over en 'shunt', allt strøm som måles går gjennom boksen. Den kommer akkurat under 200 kr grensen...

Fin for å finne ut hvor mye kjøleboksen bruker i døgnet f.eks

Link to post
Share on other sites

Postering 4-6: Jeg er ikke pensjonist, men arbeider mot den status. Batterimeteret er utmerket for oss litt mindre teknisk interesserte som bare ønsker å sikre at vi ikke brenner ut batteriene. At apparatet gir sin informasjon i "grove ord" kan neppe ses som en ulempe.

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

jeg vurderte victron sitt, men pga litt sårlig display på dette falt valget på Xantrex sitt http://www.xantrex.com/power-products/power-accessories/linklite-battery-monitor.aspx

Dette leverse med shunt og har et meget fint display, her leser man forbruksbanken som en tankmåler , og man ser hvor mange ampere som går både inn og ut av batteriene. Den har også spenningsovervåking av startbatteriet som er kjekt. Den har alarm som kan varsle hvis feks nivået kommer under 30% .

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde mastervolt sitt BTM III, og det fungerte meget bra.... men neppe blant de rimeligste på markedet

Vurderer noe lignende. Har dette kontakt med lader eller kun med shunt? Hvilke kabler går mellom display og shunt?

 

Spør fordi jeg skal finne en vei med kabler for et annet prosjekt så kanskje dra med et par ekstra.

Link to post
Share on other sites

Hei Fjellbonden, på Xantrex kan du bruke helt vanlige to leder kabler feks 1 kvadrat i den lengden du ønsker, men twist de (tvinne de sammen) for å slippe forstyrrelser på meteret. Du har spenningsinngang også men disse behøver ikke twistes , også startbatteriet kan tilkobles spenningsovervåkning hvis ønskelig.

Er kjempeinstrument, det beste jeg har vært borti.

Link to post
Share on other sites

Ja, ole-m det ser brukbart ut. Likte den programmerbare relèutgangen som kan gå rett på en inngang på alarmen som kan sende meg en tekstmelding hvis spenningen faller under ca 26 V på forbruksbanken og 25 V på startbanken. Hvis det takler 24 V da.

 

Ellers ser det ut som det skal til 6 ledere mellom display og shunt/batteri og i tillegg to ledere til startbanken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...