Jump to content

Nidelv 24, propellaksel kobler ikke


Kaptein Knudsen

Recommended Posts

Har en Nidelv 24 (1973) som fikk ny Volvo DI30-motor for ca 4 år siden. Men det ble ikke byttet propell. På fisketur for et par dager siden (vi dro nesten 40 kg torsk i Tromøysund i løpet av et par ettermiddagstimer!), oppdaget jeg at reversen ikke alltid reagerte hver gang jeg "slo bakk". I dag ble problemet verre, og etter å ha skysset kone & barn vel hjem returnerte jeg til båten for å sjekke. Fryktet at det var noe med giret, og håpte det bare var en løs vaier. Men det viser seg at akslingen ut fra giret snurret rett vei når den skulle. Mens jeg testet med forsiktig giring forover/bakover på tomgang med fortøyd båt, viste problemet seg også når jeg slo forover. Nå reagerer m.a.o. ikke propellen hverken den ene eller andre veien. Det tydelige "klakket" som normalt kommer når det "griper", er også vekk, akslingen bare snurrer lydig rundt når giret kobler, ikke noen reaksjon videre akterut...

Noen ideer til hva dette er? Må jeg ha båten på land nå som ferien såvidt har begynt? På forhånd takk for gode råd....

Redigert av Kaptein Knudsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er d bare å ta opp båten.

Ganske sikker på at det er sporkilen i propellen/akslingen som er gåen.

Antar du har hatt løs propell en god stund, og det tydelige "klakket" har nok

vært når sporkilen har tatt tak i propellen.

Desverre kan det hende at propellen har fått store skader.

Propellen og akslingen er koonet og propellmutteren skal skrues så kraftig til

at propellen blir sittende helt fast. Den skal da ikke bevege seg på akslingen

under gange og manøvrering. Sporkilen er der for å holde propellen hvis

den ikke er godt nokk festet på akslingen. Selvsakt kan propellen dreies

litt på akslingen under nødmanurering, det er tross alt en del krefter i sving.

Du får ha lykke til.

Link to post
Share on other sites

Tja utifra det du forteller kan nok (som en annen her skriver)kilen på akslingen muligens være tært vekk eller skadet. Er du heldig holder mutteren propellen på plass til båten er på slipp... Er du steike uheldig faller den av.... Problemet da, ja utover at båtpengene fyker, er at du muligens ikke aner den korrekte størrelsen... Så en dukkert før forhaling er ikke dumt for å forsikre deg om at propellmutteren er på plass...Lykke til!

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for deres svar.

 

Propellen er der nok fremdeles, den fungerte jo inne ved brygga - periodisk... bare ikke de siste forsøkene før jeg irritert slo av og reiste hjem.. Hvis ikke ligger den på ca en og en halv meters dyp.

 

Men jeg bare lurer - og jeg innrømmer at dette kan jeg lite om!! - er det også mulig at akselen er todelt og at det er et slags "innslag" mellom de to som er slitt?

Det sitter jo en svær "gummi-hylse" under dørken, i overgangen til akselhylsa?

Link to post
Share on other sites

Nope! Akslingen er i ett stykke, Så enten slurer propellen på akslingen, eller akslingen i klemflensen mot gear. Men i sistnevnte tilfelle så går ikke akslingen rundt, bare klemflensen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Går det an å ta den halvveis av :giggle: ? Den må nok helt av ja. Mulig roret må av først for å få den av. Så er det bare å håpe at ikke propell eller aksling er så skadde at de må byttes ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jaja... Jeg tror jeg må ta en tur ned til brygga og sjekke om den fortsatt henger på.

Forøvrig tviler jeg på om det er noen skade der - dette oppsto jo nylig, og jeg har ikke merket noen vibrasjoner eller ulyd? Kjørte en halvtimes tur hjem til brygga fra byen idag og merket ingenting da. Sluringen oppsto igjen inne ved brygga.

Link to post
Share on other sites

Du vil normalt ikke merke noe når du går fremover, da vannet presser propellen fremover mot akslingen. Men straks du slår over akterover så glipper propellen. Hvis du er riktig heldig, holder det å stramme opp propellmutteren...

 

En svoger av meg mistet propellen da han bakket opp ved brygga i en gjestehavn. Han hadde dykker fra redningsskøyta nede, men propellen ble aldri funnet igjen. Ligger nok nede i mudderet et sted.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Her kan du jo dykke ned med en skiftenøkkel og se om det er mulig å stramme mutteren. Sitter vel 27 mm på en slik aksling hvis jeg ikke tar helt feil. Er det for galt er det jo bare ringe en kranbil. Løfte opp og sette fast. Husk å stramme settskruen som sitter i mutter.. Da løsner det ikke.. Dette er enliten umbrako nøkkel...

 

Lykke til. Hvis sporkilen din er borte får du kjøpt den hos din lokale båtpusher.. Aka maritim/båthuset.

Link to post
Share on other sites

Propellen må først taes av for å avdekke om propellkilen er der eller ei. Så må kileporet i propellen og på akslingen sjekkes for skader evt runde kanter før ny kile kan vurderes satt på plass. Kilen skal sitte dønn fast når den legges i og dunkes foriktig på plass i sporet på akslingen. Er det slark mellom kilespor på akslingen, propellkile og/eller spor i propellen er det bare et tidsspørsmål før problemet oppstår pånytt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Beklager at jeg aldri fikk returnert til forumet for å si hvordan det gikk.

 

TUSEN TAKK til alle for deres gode råd.

 

Min dykkende kamerat tok med seg skiftenøkkel under vannlinja og konstaterte at propellen satt på plass - men bare såvidt. Sporkilen var borte.

 

Så fikk jeg båten tauet bort til en lokal båtforhandler/marina, hvor den ble heist opp på kaia og hang i stroppene mens jeg selv gjorde jobben.

 

Men å ha båten hengende i stroppen i litt over en time kostet over 2.000,- (selv om jeg underveis spurte om jeg lagde kø og fikk til svar at nei - ingen ventet på tur, og nå tok de lunsj uansett, så det var bare å la båten henge..!)

 

Sporkilen er byttet, propellen er dratt godt til og skal henge som bare det. Det ble en fin sesong tross alt.

 

Og nå er ny sesong igang... Har begynt på en større renovering av uteområdet, fjerne gammel polstring på innerskrog osv.

 

Moro med tidlig vår her sør !!

Redigert av Kaptein Knudsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... Så en dukkert før forhaling er ikke dumt for å forsikre deg om at propellmutteren er på plass...Lykke til!

Jeg har alltid med meg et speil ombord. Trenger jeg å sjekke propell eller undervannskrog, så holder jeg speilet under vann og inspiserer det jeg ønsker. Mye enklere enn å hoppe uti, når vannet er kaldt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...