Kaptein Knudsen Startet 26.Juli.2011 Del på Facebook Startet 26.Juli.2011 (redigert) Har en Nidelv 24 (1973) som fikk ny Volvo DI30-motor for ca 4 år siden. Men det ble ikke byttet propell. På fisketur for et par dager siden (vi dro nesten 40 kg torsk i Tromøysund i løpet av et par ettermiddagstimer!), oppdaget jeg at reversen ikke alltid reagerte hver gang jeg "slo bakk". I dag ble problemet verre, og etter å ha skysset kone & barn vel hjem returnerte jeg til båten for å sjekke. Fryktet at det var noe med giret, og håpte det bare var en løs vaier. Men det viser seg at akslingen ut fra giret snurret rett vei når den skulle. Mens jeg testet med forsiktig giring forover/bakover på tomgang med fortøyd båt, viste problemet seg også når jeg slo forover. Nå reagerer m.a.o. ikke propellen hverken den ene eller andre veien. Det tydelige "klakket" som normalt kommer når det "griper", er også vekk, akslingen bare snurrer lydig rundt når giret kobler, ikke noen reaksjon videre akterut... Noen ideer til hva dette er? Må jeg ha båten på land nå som ferien såvidt har begynt? På forhånd takk for gode råd.... Redigert 26.Juli.2011 av Kaptein Knudsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ellida Svart 26.Juli.2011 Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Er det hekkagregat eller strak aksling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Knudsen Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Er det hekkagregat eller strak aksling? Det er strak aksling, ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alphaman Svart 26.Juli.2011 Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 er nok sporkilen på propellen som er slitt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Knudsen Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Sporkilen? Er det svære greier eller er det noe jeg greit kan gjøre på egenhånd (på land, selvsagt) ? Er ingen mekaniker, men har da skrudd nok (på den forrige motoren)... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ellida Svart 26.Juli.2011 Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Da er d bare å ta opp båten. Ganske sikker på at det er sporkilen i propellen/akslingen som er gåen. Antar du har hatt løs propell en god stund, og det tydelige "klakket" har nok vært når sporkilen har tatt tak i propellen. Desverre kan det hende at propellen har fått store skader. Propellen og akslingen er koonet og propellmutteren skal skrues så kraftig til at propellen blir sittende helt fast. Den skal da ikke bevege seg på akslingen under gange og manøvrering. Sporkilen er der for å holde propellen hvis den ikke er godt nokk festet på akslingen. Selvsakt kan propellen dreies litt på akslingen under nødmanurering, det er tross alt en del krefter i sving. Du får ha lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 26.Juli.2011 Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 (redigert) Tja utifra det du forteller kan nok (som en annen her skriver)kilen på akslingen muligens være tært vekk eller skadet. Er du heldig holder mutteren propellen på plass til båten er på slipp... Er du steike uheldig faller den av.... Problemet da, ja utover at båtpengene fyker, er at du muligens ikke aner den korrekte størrelsen... Så en dukkert før forhaling er ikke dumt for å forsikre deg om at propellmutteren er på plass...Lykke til! Redigert 26.Juli.2011 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Knudsen Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Tusen takk for deres svar. Propellen er der nok fremdeles, den fungerte jo inne ved brygga - periodisk... bare ikke de siste forsøkene før jeg irritert slo av og reiste hjem.. Hvis ikke ligger den på ca en og en halv meters dyp. Men jeg bare lurer - og jeg innrømmer at dette kan jeg lite om!! - er det også mulig at akselen er todelt og at det er et slags "innslag" mellom de to som er slitt? Det sitter jo en svær "gummi-hylse" under dørken, i overgangen til akselhylsa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.Juli.2011 Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Nope! Akslingen er i ett stykke, Så enten slurer propellen på akslingen, eller akslingen i klemflensen mot gear. Men i sistnevnte tilfelle så går ikke akslingen rundt, bare klemflensen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Knudsen Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Takk igjen. Da er det nok propellen som slurer, ja. Jeg får hive skipet opp i krybba si igjen og se hva jeg får til. Må propellen helt av? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.Juli.2011 Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Går det an å ta den halvveis av ? Den må nok helt av ja. Mulig roret må av først for å få den av. Så er det bare å håpe at ikke propell eller aksling er så skadde at de må byttes ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Knudsen Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Jaja... Jeg tror jeg må ta en tur ned til brygga og sjekke om den fortsatt henger på. Forøvrig tviler jeg på om det er noen skade der - dette oppsto jo nylig, og jeg har ikke merket noen vibrasjoner eller ulyd? Kjørte en halvtimes tur hjem til brygga fra byen idag og merket ingenting da. Sluringen oppsto igjen inne ved brygga. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.Juli.2011 Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Du vil normalt ikke merke noe når du går fremover, da vannet presser propellen fremover mot akslingen. Men straks du slår over akterover så glipper propellen. Hvis du er riktig heldig, holder det å stramme opp propellmutteren... En svoger av meg mistet propellen da han bakket opp ved brygga i en gjestehavn. Han hadde dykker fra redningsskøyta nede, men propellen ble aldri funnet igjen. Ligger nok nede i mudderet et sted. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
norflyer Svart 27.Juli.2011 Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 Her kan du jo dykke ned med en skiftenøkkel og se om det er mulig å stramme mutteren. Sitter vel 27 mm på en slik aksling hvis jeg ikke tar helt feil. Er det for galt er det jo bare ringe en kranbil. Løfte opp og sette fast. Husk å stramme settskruen som sitter i mutter.. Da løsner det ikke.. Dette er enliten umbrako nøkkel... Lykke til. Hvis sporkilen din er borte får du kjøpt den hos din lokale båtpusher.. Aka maritim/båthuset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 27.Juli.2011 Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 Propellen må først taes av for å avdekke om propellkilen er der eller ei. Så må kileporet i propellen og på akslingen sjekkes for skader evt runde kanter før ny kile kan vurderes satt på plass. Kilen skal sitte dønn fast når den legges i og dunkes foriktig på plass i sporet på akslingen. Er det slark mellom kilespor på akslingen, propellkile og/eller spor i propellen er det bare et tidsspørsmål før problemet oppstår pånytt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ellida Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Hei, hvordan gikk det? Var propellen der og var den ok. Litt nyskjerrig på resultatet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Knudsen Svart 1.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2012 (redigert) Beklager at jeg aldri fikk returnert til forumet for å si hvordan det gikk. TUSEN TAKK til alle for deres gode råd. Min dykkende kamerat tok med seg skiftenøkkel under vannlinja og konstaterte at propellen satt på plass - men bare såvidt. Sporkilen var borte. Så fikk jeg båten tauet bort til en lokal båtforhandler/marina, hvor den ble heist opp på kaia og hang i stroppene mens jeg selv gjorde jobben. Men å ha båten hengende i stroppen i litt over en time kostet over 2.000,- (selv om jeg underveis spurte om jeg lagde kø og fikk til svar at nei - ingen ventet på tur, og nå tok de lunsj uansett, så det var bare å la båten henge..!) Sporkilen er byttet, propellen er dratt godt til og skal henge som bare det. Det ble en fin sesong tross alt. Og nå er ny sesong igang... Har begynt på en større renovering av uteområdet, fjerne gammel polstring på innerskrog osv. Moro med tidlig vår her sør !! Redigert 1.April.2012 av Kaptein Knudsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 2.April.2012 Del på Facebook Svart 2.April.2012 ... Så en dukkert før forhaling er ikke dumt for å forsikre deg om at propellmutteren er på plass...Lykke til! Jeg har alltid med meg et speil ombord. Trenger jeg å sjekke propell eller undervannskrog, så holder jeg speilet under vann og inspiserer det jeg ønsker. Mye enklere enn å hoppe uti, når vannet er kaldt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.