Jump to content

Bensintanken må ikke fylles helt full står det. Hvorfor det?

Sjøogvind

Recommended Posts

Som et apropos kan nevnes erfaringer fra den gang i ungdommen da jeg kjørte tankbil.

Noen ganger kunne jeg fylle opp tankene på bilen en tidlig sommermorgen, mens det fortsatt var litt kjølig. Etter å ha kjørt 2-3-4 timer i solskinn rant det ganske meget diesel/bensin ut av lufteåpningene på toppen av tankene.

Væske utvider seg forbløffende mye når temperaturen stiger med noen grader og enhver styrmann på tankskip har brukt mange timer på å regne ut hvor mye man kunne laste i Gulfen uten at det skulle renne over på turen....

Med vennlig hilsen POSEIDON

I fysisk fagterminologi heter det "termisk ekspansjonskoeffisient":

Fyller du en glassflaske propp full med vann og korker igjen hardt og varmer vann og flaske så brister flasken fordi vannet utvider seg mer enn glasset, dvs vannet har større termisk ekspansjonskoeffisient.

Tilsvarende for bensin eller diesel og plast eller stål.

Kreftene er enorme og vi kjenner det best igjen i hverdagen ved at vann også utvider seg når det fryser til is. Det sprenger massivt fjell så blokkene faller i veibanen, hvilket er et stort og dyrt problem for vegvesenet og jernbanen.

Få andre stoffer utvider seg når de blir kaldere, så vann er ganske spesielt i flere sammenhenger.

På en liten tank er ikke væskeutvidelsen så stor/alvorlig, men når tankene er store så må forsiktig utvises slik Poseidon forteller!

Uansett ønsker vi ikke at gass unnslipper tanken ukontrollert, da kan det bli månelyst (booom!) hvis en gnist oppstår.

Noen moderne biler har gått i lufta på bensinstasjonen fordi små bevegelser/gnikkinger mot plasttanker har laget statisk elektrisitet som igjen har generert gnister.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Hvis det er en sånn liten løs tank så er det bare for at ikkje det skal lekke ut i lufteskruen i korken når det skvalper. Ekspansjonen av væske i så små kvantum vil en plasttank håndtere lett da den evt bare vil bule ut om luftingen er igjenskrudd. Vi har vel alle hatt en reservedunk i plast som noen dager er usedvanlig rund om midjen.. til mindre bensin på til større magemål

Så på bensintanken i dag at den ikke må fylles helt full, noe jeg har gjort et par tre ganger.

Jeg har stående en 22 liters bensintank laget i plast i garasjen som er ganske god og rund. Hadde glemt å åpne luftingen og til tross for at tanken ikke var helt full så gjorde en varm dag med sol direkte på tanken nok til at den tanken er kassert.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...