Jump to content

Erfaring med triax tv antenne

Optimist1

Recommended Posts

Vil bare fraråde alle som skal kjøpe TV antenne å vurdere triax sin modell (med mindre du virkelig vet hva du driver med). Etter ett år med slit ga jeg den opp og kjøpte ny fra glomex. Triax sin modell har en såkalt innebygget "passiv" antenneforsterker. Den trenger med andre ord spenning og strøm fra TV'n. Dette skal gå gjennom antenne kabelen. Problemet er at nye TV'er (flat skjermer) ofte ikke har denne funksjonen, dvs at den ikke kan sende ut strøm til antennen via kabelen. Når du da kobler til antennen vil denne forsterkeren virke mot sin hensikt, og du vil ikke få inn noe signal overhodet. Forhandleren var ikke klar over dette, og jeg var hos flere forskjellige. Etter mange bortkastede timer med feilsøking så kjøpte jeg glomex sin modell, og den fungerer fin fint! Glomex er i tillegg også beregnet på et maritimt miljø, noe triax er langt dårligere rustet mot.

At en TV med digitalmottaker ikke har mulighet til å legge ut spenning til antennen, var nytt for meg. I hvert fall kan min Grundig dette, og også en mottaker/dekoder-boks fra Grundig. Men skulle TV'n være så "dum", har Triax løse bokser som en setter på antennekabelen som kan mates med 12volt fra båten slik at dette ikke er noe problem. At en Triax ikke skulle være beregnet på maritimt miljø tror jeg er oppspinn fra forhandlerens side.

Etter 15 år med Triax antenne byttet jeg den ut for å få en mer moderne antenne. Jeg åpnet da Triax'n, og elektronikkortet med forsterkeren så ut som om det kom rett fra fabrikken. Å bytte den med den lille 25cm Glomex antennen var forresten et bomkjøp. Den var ikke bedre enn Triax antennen. Skulle nok kjøpt 35cm antennen som alle skryter av.

Lars H. :flag_sw:

nå ligger vi i hjemmehavnen i Son

og starter på 4,5 ukers ferie imorgen

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

At en TV med digitalmottaker ikke har mulighet til å legge ut spenning til antennen, var nytt for meg. Skulle nok kjøpt 35cm antennen som alle skryter av.Lars H. :flag_sw:nå ligger vi i hjemmehavnen i Sonog starter på 4,5 ukers ferie imorgen

Hei Lars H. Desverre har nok trådstarter rett. Kjøpte selv en Finnlux 24" led TV på OBS i fjor høst, og denne kunne ikke sende ut spenning. Men som du forklarer så finnes det en liten sak man kan koble spenning til og sende ut til antenna (Har prøvd, det funker) Snakket forresten med deg mens du pusset "Trudelutt" i vår om dette, men ble avbrutt pga. at jeg måtte flytte bilen min. Ha en riktig fin ferie med massssse fint vær. :flag::flag_sw::flag_bp:

Mvh

spilli.

• 1 år senere...

:cryin:

Er det mulig :headbang:

Kjøpte antenne tidligere i dag på Elkjøp. Selgeren, joda, denne antennen kommer med forsterker og trenger ikke noe ekstra enn at man kobler til antenneledningen.

Det er da en Triax UFO 140-antenne det er snakk om.

Er det pga. at den ikke får strøm at den "kortslutter" når delene som de røde pilene peker på, rører hverandre. Stikker jeg "kjernen" på antenneledningen bort på koblingen (de grønne pilene), så får jeg inn ok signaler i stuen. Eventuelt, fjerner jeg skrukoblingen på antenneledningen og stikker den inn i koblingen på antennen, så får jeg også inn signaler... Men om skrukoblingen og antennekoblingen berører hverandre (de røde pilene), så blir signalene avbrutt med en gang - bildet låser seg og TVen kommer med meldingen "Ingen signal". Jeg får med andre ord, ikke festet/skrudd fast ledningen til antennen.

bilde

Og bare for å dobbeltsjekke. Fra monteringsanvisningen, er det de samme delene på bilde 1 og 2 der (de røde pilene her). At det er bare ytterste skjermingen på kabelen som er brettet bakover?

bilde

Redigert av Quaoar (see edit history)

Tok ned den gamle Glomexantennen og satte opp en ny Triax og vips kom kanalene inn på løpende bånd. Har en ny Grundig 8-serie, den aller nyeste, som sender 5 volt til antennen. Fordelen med forsterker i antennen er at den da slipper å forsterke støyen som du får gjennom lang antennekabel. Dagen i dag var dermed suksessfullt.

Da blir det MGP på lørdag. Og fruen blir fornøyd.

Må legge til at jeg var hos en faghandel for slikt utstyr og kjøpte antennen.

Han fortalte at dersom jeg avdøde en TV uten 5-volt ut til antennen, hadde han en slik strømforsyning for noen hundrelapper. Noe jeg ikke trengte.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hadde sikkert gått for Glomex eller noe, hadde det vært tilgjengelig i Trondheim. Det var det ikke. Og hadde kjøpt forsterk/strømforsyning, om jeg hadde blitt gjort obs! på at det var noe jeg trengte.

Multimeteret ligger i båten, så jeg får ikke målt på ledning/antennen nå, men likevel, er det ikke mulig å si noe ut fra beskrivelsen min?

Putter jeg lederen fra antenneledningen inn i kontakten på Triaxen, så får jeg inn signaler. Setter jeg på skrukoblingen og skrur antenneledningen/lederen fast til kontakten på Triaxen, så får jeg ingen signaler. På meg virker det som at det er noe galt i selve Triaxen/Triax-kontakten. Hadde det vært kortslutning i antenneledningen, så burde jeg vel ikke fått inn signaler uansett? :confused:

Han fortalte at dersom jeg avdøde en TV uten 5-volt ut til antennen, hadde han en slik strømforsyning for noen hundrelapper. Noe jeg ikke trengte.

Var det en slik én, han tenkte på eller noe annet:

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/antenne-og-parabol/TRIAX308255/triax-antenneforsterker-uhf-15-25db

For å teste kan du koble på et 9 volt batteri på henholdvis skjermen og kobbertråden i coaxial kablen ved tv. Jeg gjorde dette uten å sette 9 volt mot antenne utaket på tven. Fikk signal med en gang. Kjøpte ekstern strømforsyning til antennen og denne har fungert siden :-)

Men om Glomex er bedre kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Har triax er meget godt fornøyd. Men du må bruke forsterker på den ellers får du ikke inn så mye.

Vel, lar jeg være å feste skrukoblingen, og bare dytter antennelederen inn i koblingen på Triax'n, så får jeg inn -alt- fra RiksTV.

Med en gang jeg forsøker å skru fast antenneledningen, så mister jeg alt av signal. Får inntrykk av at dette er rimelig sløvt opplegg :smiley:

Quaoar: det var en slik forsterker faghandelen anbefalte dersom jeg hadde en TV uten 5 volt ut i antennen.

-Hrmpf! Dette virker veldig tungvint.

Jeg må i tillegg finne meg en 12V-splitter for å koble til to 12V-kontakter. Ser den jeg lenket opp på Elkjøp var 230V (bare for å gjøre det enda mer "teit") :giggle:

Her leser jeg mye tull ! TRIAX UFO er en god antenne men den må selvfølgelig kobles riktig. Antennen er aktiv og forsterkeren sitter i antennehuset der den bør sitte. ASTOR har helt rett. Tidligere ble alle Triax levert med strømforsyning som kobles mellom Decoder eller TV og antenne. Denne leverer spenning til forsterkeren i antennen via coaxialkabelen som fører antennesignalet ned. Til denne strømforsyningen kan man koble 2 TV eller Tv og Radio.

Har man TV eller Decoder som gir spenning ut på antenneingangen kan man greie seg uten denne strømforsyningen. Men Triax skal ha 5 - 24V og gir antenneutgangen 5V og man har noen meter kabel opp kan nok spenningstap medføre problemer. Bruk Triax sin egen strømforsyning, koble coaxpluggene riktig og du har en god antenne.

Mvh Morten

Redigert av LINA II (see edit history)
  • 1 år senere...

Har nå også koblet DAB radioen mot Triax antennen, nå opplever jeg nesten ingen brudd grunnet dårlig signal.

Har egen strømforsyning til antennen, mulig jeg kunne brukt radioen? Men det tenker jeg ikke å finne ut. Radioen hadde default strøm på, så denne slo jeg av.

Kjempe fornøyd

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Akkurat kommet hjem fra en tur på Elkjøp. Kjøpt Triax Ufo 140 aktiv antenne. Det står på siden av kartongen at den har innebygget 28db forsterker (så eg nå). Eg kjøpte også en 230v forsterker med justerbar styrke på vhf/uhf. Nå lure eg på om det var unødvendig og skulle valgt den på 12v uten justering. Selgeren kunne ikke svare på mine spørsmål ang forsterker... :rolleyes: :thumbsdown: så da spør eg Baatplassens kunnskapsrike medlemmer om svar på det spørsmålet :yesnod:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...