Jump to content

Hvordan er riktig lading av forbruk?

Akoya 1

Recommended Posts

Hei.

Når er riktig tid å sette på lader?

Mange mener at vi skal sette på lader når vi har landstrøm Noen mener at vi skal vente til forbrukbatt er tomme

Jag har satt på lading når jeg kommer til båtplassen min. Men jeg må bytte batterier 2 hvert år. De siste batteriene var Varta AMG. Jeg her stilt baterilader på riktig batteritype.

Jeg bruker båten 30-35 ganger i året + Ferie.

Redigert av Akoya 1 (see edit history)

Maxi 95 Bavaria 36

Sett den på så fort en har tilgang til strøm i utgangspunktet. Hvis en setter den på når det er tomt (pærer etc begynner å lyse dårligere) skjønner jeg et det ikke varer lengre en 2 år. Rart det har holdt så lenge...

Batterier bør ikke utlades til mer en ca 50% for å ikke forringe levetiden for mye. En kan gå en del under dette også uten problem, men da begynner batteriene logaritmisk å bli dårligere for hver syklys jo lavere en går.

Men det krever også at laderen går over til vedlikeholdslading når batteriet er fult (Eventuelt koble av laderen når det er fult). Hvis ikke er det vel så skadelig som å tømme batteriet helt.

Batterilading er en vitenskap. Ved å søke her inne på batterier og lading. Og ikke ta alt for god fisk når du leser, så vil du skjønne essensen av det meste.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Jeg lader så ofte jeg kan. Dyputladning er skadelig. Jeg vet ikke hva du mener med tomme, men disse batteriene skal ikke "sykles" for å bedre levetiden. "Klattlading" er ikke skadelig.

En god lader (3 stegs lader eller mer) går over i vedlikeholds lading og skal ikke skade batteriet om det lades lenge.

2 års levetid er altfor lite. Kan det tenkes at du tapper for langt ned, eller at laderen lader med for høy spenning? Hvordan er veskenivået på batteriene?

Gerhard

Amg batterier er vedlikeholdsfrie og lukkede. Man kan ikke se væskenivået.

Jeg har diskutert batteri typer med hallberg rassy. De nekter å sette inn agm batterier i sine båter. De sier de har gjort det på to båter, og de batteriene har holdt en sesong. De bruker såkalte truck batterier i stedet som tåler dyp utlading og der man må fylle på batterivann regelmessig. Om man leser langturseileres erfaringer stemmer de veldig godt overens med ditt inntykk. Agm holder ikke lenge i en seilbåt.

Vi har agm i vår båt og de er på fjerde sesongen nå og fungerer utmerket. De har til og med blitt misbrukt en gang og kjørt ned godt under 11 volt ved et uhell. Ser foreløpig ut til at de overlevde, men vi får nok redusert levetid pga dette. I motorbåt lades batteriene ofte flere timer daglig via motor, vi ligger ofte i havner der vi alltid setter på landstrøm, eller kjører agregat for å få 220v. I mange seilbåter får man ikke samme ladesykluser. Man går mindre og sjeldnere for motor, ligger mer i uthavner dtc. Og ladingen som batteriene får fra motorens dynamo, om man kjører den for å lade, er i flere artikler jeg har lest beskrevet å ikke være optimal og tilstrekkelig for batteriene med mindre man har større dynamo med skikkelig regulator.

Agm batterier må lades før de er under 50% kapasitet. Min erfaring er at hvilespenningen på agm ligger litt høyere enn på syrebatterier. Ofte rundt 12,9-13v. Dvs at 50% er rundt 12,5v

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Blybatterier er noe antikvarisk dritt :headbang: De burde vært forbudt ved lov. Moderne lithiumbatterier som brukes i mobiler ol, burde vært tilgjengelige for fritidsbruk for lenge siden. De kan lades helt ut uten skade, de er mye lettere, og de holder i ti år - så selv om de koster 5 ganger ett blybatteri, så er det en god investering.

Har nok noe med sikkerheten, og pris å gjøre. Bly funker, så hvorfor da betale ekstreme summer (i forhold til bly).

Få vet noe særlig om batterier, og Li-Ion spesielt. Så en vil nok se en oppblomstring av nedbrente båter. Et slikt batteri tåler ikke å få en vanlig lader slengt på seg uten ekstra påpasselighet. De må ha spesialladere, for å redusere muligheten for fosforlignende branner.

Et slikt batteri bør ha spesialladere som balanserer hver celle opp mot hverandre. For å hindre at en celle får det meste av belastningen.

Fult oppladet mister de ladingen veldig fort.

Levetiden er ikke særlig bedre en andre batterier. Det er en grunn til at mobiler har dårligere kapasitet bare 1 år etter at den er ny.

Tar en ut mye strøm av de blir de ekstremt varme i forhold til vanlige blyceller.

Det finnes bedre typer ala LiFePO4 osv. Men de er ikke så mye bedre med tanke på brukervennelige at de fult ut kan erstatte vanlige bly enda.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Låner tråden litt!

Hva er egentlig normalt når man ligger på landstrøm?

hva skal man sette batterivelgeren på? off-1-all-2 ?

Og er på panelet mitt så får jeg kun valgt batterilader-kjøleskap-stikk-micro-varmtvann pluss noen til jeg ikke vet hva er,men vannpumpe og lys i cabinen får jeg ikke,da må jeg ha batteriet på uansett!

Er det normalt eller gjør jeg noe galt?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...