Jump to content

Kjøp av Daycruiser/weekendcruiser

ch88

Recommended Posts

Hei!

Etter noen år uten båt har jeg bestemt meg for å kjøpe båt igjen.

Har tidligere hatt en Hurrycane 470 med 70hk Yohnson. var fornøyd med denne men følte ikke den var spesielt trygg i høy sjø. samt liten plass.

det jeg er på jakt etter er noe som kan fungere som en daycruiser/turbåt for meg, samboer og barn som i år er 1,5år.

kunne tengt meg noe man kan sove i. men redd dette blir dyrt både og kjøpe og eie, da jeg ønsker en "nyere" båt med grei standard.

båter jeg har sett for meg etter søk på nettet er:

Bayliner 2050

Crownline 180

Starcraft 17

SeaRay 175

Monterey 190

er på jakt etter båt som har/er:

billig i drift - deler og forbruk, max 100.000kr ink henger, god i sjø (oslofjord), pen å se på, kan taes på henger uten større utfordringer, sitteplass til

Spørsmål:

Noen som har tips om denne typen båter som er bedre kjøp enn andre?

Fordeler ulemper med de forsjellige alternativene i denne klassen?

hva er best, utenborsmotor eller innenbords?

er det motorer/motorstørelser man burde styre unna?

vil en båt av denne typen tape seg i verdi?

alt av tips mottas med stor takk. har endelig fått frigjort litt penger å ønsker nå å bruke dette på en gunstig båt for familien!

For max 100 000, vil jeg anbefalle deg å kikke på draco 20 fra 1986 og oppover, i disse sitter det ofte en volvo penta aq 151, som både er meget slitesterk, forholdsvis drivdtoffgjerrig, motor med god deletilgang, båtene. er også meget solide, og tåler mye juling. ja det var mye draco skryt,har for øyeblikket. 2stk selv

Norske båter er best!

Nei you've got it right the first time. Skal du ha en forholdsvis ny ,rimelig og bra daycruiser så er amerikanske båter med innabordsmotor absolutt veien å gå!

Styr unna gamle norske firkantbåter , spesielt undermotoriserte innabords 4 sylindre. Skal du absolutt ha en overpriset gammel norsk traver så gå for en med utenbords av nyere dato, japansk firtakter med bare noen få år på baken.

Evt en tilsvarende nyere V6 innabords. SOm da naturligvis er samme motor somdu finner i de amerikanske båtene

Redigert av Plutonium (see edit history)

Mange av temaene du spør etter er allerede svært godt dekket her inne.

Utallige er de som har spurt om diverse daycruisere og innen/utenbordsmotor.

Gamle 4-sylindre Volvo eller Merc i Draco vræler under hurtig gange og jeg deler synet at de virker undermotoriserte. Draco'ene er tunge. Men mange pusser dem opp nå. Nostalgi?

De har sine entusiaster, ingen tvil.

Noen selges svært rimelig, kanskje det er hovedgrunnen.

Synes også at 6-sylindrede motorer er vesentlig mer komfortabelt i den type båter.

Båter som Draco 20+ fot ville jeg tenkt meg om før jeg begynte å transportere på henger; særlig med tanke på vekt, håndtering opp/ned av sjø og størrelse på bil.

Har ingen formening om de andre du nevner, men generelt ville jeg personlig gått for noe lettere med kurant nyere motor med god gangkultur og vedlikehold fremfor en større båt med eldre motor.

Les på forumet her hvor mye folk holder på med båtmotorer og hva det koster.

Lykke til med valget!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...