Jump to content

Hvordan skifte tetning i turbo

M/S AIOLOS

Recommended Posts

Jeg har tydeligvis en oljelekkasje i turbo med påfølgende blå røyk. Er dette noe jeg kan fikse selv? Turbo er nesten ny(bytteturbo), må tilføye at jeg aldri blåser den ut eller hva jeg skal kalle det. Når jeg for en gangs skyld ga litt på nå på søndag tåkela jeg nesten hele fjorden med blå røyk som jo ga seg med lavt turtall igjen. Kan jeg bruke båten til jeg eventuelt får orden på dette eller blir turbo mer skadet, hvis det da er den som er synderen?

Du skriver at turbo er nesten ny. Hvorfor byttet du, var det dette som skjedde med den forrige. I så fall må du sjekke at returoljen fra turbo går alldeles uhindret tilbake til sump. Det må sef ikke være noen form for motfall på retur-rør. Videre er det viktig at veivhusventilasjonen er god. Er den ikke det, vil det oppstå mottrykk mot turbo, og samme problem som du beskriver.

Turbo-rep er arbeid for fagfolk. Dersom dette har vert siden denne turboen ble byttet, ville jeg tatt kontakt med selger og forsøkt på en "deal".

Om det er slik at du har forholdsvis ny bytteturbo, bør du uansett sjekke oljereturen frå turboen at det røret ikkje er grodd att eller tett på noko vis.

Smøring av turboen foregår slik at oljen kjem inn til turboen i eit ganske tynt oljerør med ei innsnevring i inngangen på turbohuset, dette for å oppretthalde oljetrykket på resten av motoren. I akselhuset på turboen foregår smøringa trykklaust med oljeoverrisling av glidelagra. der er ikkje direkte simmerringar eller vanlege tetningar mot innsugsida i den forstand.

Dette gjer at ved den minste motstand i returrøret eller overtrykk i botnpanna ved evt tett oljefordampingsfilter, vil oljen blåse ut i innsuget. Dette er faktisk ein stor årsak til turboutskiftingar her i landet. og mange gonger er turboen i orden.

Sjekk om du har overtrykk i botnpanna ved å skru av oljelokket og legge ei fille over slik at set ikkje sprutar olje overalt. :sailing:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...