Jump to content

Hanse 470 mørkla Sørlandet etter nærkontakt med kabler


Trondwi

Recommended Posts

Det kaller jeg 19 meter. Og så stikker VHF-antennen 1 meter over toppen. Så da blir min seilingshøyde 20 meter. Det betyr at jeg aldri går under et luftspenn som er under 22 meter. Ledningene kan sægge litt med alder og diverse.

Det skal være 2 meter sikkerhetsmargin på de oppgitte høydene i kartet.(Dette gjelder luftspenn!) Det skal vel da også være tatt hensyn til sig etc?

Er man ikke høyere en det som er angitt i kartet skal man gå under, men jeg ville nok målt egen båt. (har testet under Justøybroa :sweat:)

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

Står et stykke nede på siden.....

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg vet eksakt hvor høg seilingshøyden min er, har lasermålt. Poenget mitt var at man ikke skal stole blindt på ting man finn på nett da det kan i mange tilfeller variere ganske mye.

Her må man være sikker og du Jernbåten er ganke nærme visst eg også rekner 1.6 meter over dekk, kanskje ca. 16.2 meter + vhf antenne over dette (fleksibel antenne ca. 1 meter).

Eg finn høgder helt opp i nesten 18 meter selv om celebration modellen har kun 80 cm høyere rigg etter det er har fått med meg.

Eg har gått mange 16 meter bruer på flo sjø og noen har eg vært oppi med vhf antennen og andre har eg ett par meter klaring på, dette blir jo gjort med forsiktighet og i godt vær.

Når det gjelder høgspentlinjer så er eg derimot veldig forsiktig, men eg meiner at det er sikker høgde som skal stå i kartene? Men så var det dette med feil i kart igjen da.

Bruker også større sikkerhetsmargin i vått vær når det gjelder høgspentlinjer, og prøver å gå der det er mest klaring.

Link to post
Share on other sites

"Mørkla Sørlandet" er vel en liten overdrivelse ja.

 

Det er kanskje ikke så rart at denne feilen gjøres. Det er ikke lett å finne ut hvor høy masten er, produsentene er flinke til å oppgi dypgående men den eneste måten jeg har funnet for å få et nøyaktig svar på høyde er å måle selv når masten er montert ned. Ganske klønete egentlig! Og med vanens sterke makt er det lett å glemme dette helt hvis man har gått forbi mange ganger før med mindre båt.

 

I følge Agder Energi resulterte feilen som følge av Villfugls påseiling i at strømmen ble borte i deler av Grimstad, Lillesand og Høvåg. Hvor er overdrivelsen i mitt første innlegg noengangererdetallright?

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Eg vet eksakt hvor høg seilingshøyden min er, har lasermålt. Poenget mitt var at man ikke skal stole blindt på ting man finn på nett da det kan i mange tilfeller variere ganske mye.

 

Jeg visste også at du visste. Det var derfor jeg ordla meg som jeg gjorde. Men når man ser grunnlaget for denne tråden, så er det opplagt at det folk som ikke vet, bare tror. Og regner med at det de tror er det de vet, og at det er et faktum.

Link to post
Share on other sites

Slike uhell som dette skjer mange steder her til lands hver sommer. Det er sommer, lyst og varmt. De færreste trenger strøm for å overleve.

 

Det er noe dritt for dem som sitter hjemme med dialysemaskinen, eller iskremselgeren når strømmen blir borte en halv dag. Særlig når grunnen er en tokskalle som ikke følger med.

Link to post
Share on other sites

Slike uhell som dette skjer mange steder her til lands hver sommer. Det er sommer, lyst og varmt. De færreste trenger strøm for å overleve.

 

Når karthøyden på luftspennet er korrekt, sikker seilingshøyde er korrekt skiltet med varselskilt og spennet likevel blir påkjørt, er det ikke snakk om uhell lenger. Da er det enten snakk om manglende oppmerksomhet, manglende kunnskap, manglende kjennskap til egen høyde eller en fullstendig neglisjering av de foreliggende opplysningene om luftspennet. Jeg tenker da spesielt på denne konkrete saken hvor hverken akutt sykdom eller utenforliggende forhold var til stede og forårsaket hendelsen. At dette skjer "mange steder" hver sommer er ingen unnskyldning. Tvert i mot, slike "påkjørsler" burde være en kraftig påminnelse om å følge med i kartene, seilingsbeskrivelsene og varselskiltene når en beveger seg i ukjent farvann.

Link to post
Share on other sites

Faktum!

 

Trond

 

Ut fra det som foreligger av opplysninger, er det som Trondwi kommenterer et faktum. Det virker som om det blir for mye for mange seilbåtskippere når de skal følge med både oppe og nede og kanskje seile optimalt i tillegg. Det er stort sett greiere for oss motorbåtførere som for det meste kun skal følge med nede, men ofte blir også dette for mye for mange av oss. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Når karthøyden på luftspennet er korrekt, sikker seilingshøyde er korrekt skiltet med varselskilt og spennet likevel blir påkjørt, er det ikke snakk om uhell lenger. Da er det enten snakk om manglende oppmerksomhet, manglende kunnskap, manglende kjennskap til egen høyde eller en fullstendig neglisjering av de foreliggende opplysningene om luftspennet.

 

Rettere kalt idioti.. Selvsagt kan alle være uheldige , men her har de jaggu drete på draget.. De kikket vel på desimalene på knopmåleren når de presterte dette :rolleyes:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er jo mange motorbåter som går på grunn uten at vi får en masse spetakkel av den grunn..

Og enda fler seilbåter, noe som er ganske naturlig og dagligdags sommerstid i både kjent og ukjent farvann. Men aktsomheten til skipper som seiler rundt med en mast som nesten rager 25 meter i været må ha vært fraværende i dette tilfelle.

Link to post
Share on other sites

I følge lokalavisen, Lillesandsposten så er nok ikke dette helt uvanlig at skjer på dette stedet. Det hevdes i avisen med lokalbefolkningen på stedet som kilde, at skjer hver sommer. De mener problemet kunne vært unngått med bedre skilting. Thomas Thomassen, en fra lokalbefolkningen sier i følge den samme avisen;

 

På den ene siden av holmen under kablene, er det et skilt som advarer om høyspentkabler 20 meter over sjøen. Men på den andre siden, fra Blindleia mot Brekkestø, er det ingen skilt.

 

Kan det tenkes at problemet er manglende skilting og ikke en skipper som forsøkte å seile optimalt, har dreti på draget, ikke har fulgt med, ikke fortjener å få båten inndratt, ikke er idiot osv?

 

Jeg vet ikke.

 

Det var visstnok 1100 hustander og hytter som mistet strømmen noen få timer på dagtid midt på sommeren på en godværsdag, med andre ord en total katastrofe.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kjørte nettop forbi båten som ligger i Brekkestø like ved spennet det traff. Virket rolig og fredelig ombord, og de jeg så virket det som om var opptatt med daglige gjøremål som å nyte dagen/solen. Med kikkert kunne jeg se tydelige merker i masten ca en meter under toppen av masten. Ledningene som sådan er det nesten helt umulig å se mot sol/blå himmel, men skiltingen er tydelig nok.

 

Tja, ikke vet jeg hvilken vei skiltene pekte eller hvor de sto på holmen, men du sier jo selv i det siterte innlegget at skiltingen var tydelig nok. Høyden som står angitt i kartet kan også tydelig leses uten forstørrelsesglass så det er etter mitt skjønn foreløpig ingen grunn til å forsvare hendelsen.

Link to post
Share on other sites

Som du ser i mitt siste innlegg så hevder lokalbefolkningen at det ikke er skiltet fra Blindleiasiden, men skal se etter en ekstra gang i morgen når jeg trolig går forbi. Har ingen interesse i saken personlig, intet behov for å forsvare noe, eller noen, her, kun å få frem de fakta som måtte komme min vei og som jeg anser som relevante. Forhåndsdømming og dømming på mangelfulle kunnskaper er det ellers nok av etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan det tenkes at problemet er manglende skilting...?

 

Uansett skilting eller ei er luftspennet markert i sjøkart, ihvertfall i offisielle utgaver...

 

Men alle kan gjøre feil, selv med riktig utstyr og kompetanse. Og normalt genererer en ulykke eller et uhell til sjøs omsetning i form av kostnader for noen :sad: og inntekter :smiley: for andre slik at "hjulene holdes igang".

 

Men det forundrer meg likevel at slik nærkontakt med luftspenn visstnok forekommer såpass ofte som det fremkommer i denne tråden med tanke på sikkerheten for de om bord i de aktuelle seilbåtene...

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borte et par dager, men for ordens skyld: Tosken kom fra den siden som er skiltet med et meget stort og tydelig gult skilt med sort tekst - og han gikk for motor.

 

Butikken i Brekkestø hevdet i Lillesandsposten at strømbruddet kostet dem 20 000 i fortjeneste (ikke omsetning, men fortjeneste, jeg imponeres!), jeg hadde ingen muligheter til å handle på tampen av børsdagen og ble sittende med et betydelig tap og min kone som er arkitekt mistet noen timers jobb samt fikk ikke jobbet utover kvelden som hun hadde planlagt. Bare i vår lille husstand har dette kostet noen titusner og det var snakk om godt over 1000 hustander.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

jeg hadde ingen muligheter til å handle på tampen av børsdagen og ble sittende med et betydelig tap og min kone som er arkitekt mistet noen timers jobb samt fikk ikke jobbet utover kvelden som hun hadde planlagt. Bare i vår lille husstand har dette kostet noen titusner og det var snakk om godt over 1000 hustander.

 

Trond

Forferdelig trist å høre, du og din kone har min dypeste medfølelse. Det er liksom ikke noen ende på elendigheten. Og alt dette pga. en "imbesil idiot" og en "tosk". Dette burde dere vært spart for :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det er mange her som finner en eller annen grunn til å forsvare denne seilbåtidiotien.

"Kanskje han fikk et illebefinnende", tok kaka.

 

Les kartet. Les skiltet!

Vit hvor høyt den jævla masta di rager!

 

Skjønte tegninga da jeg stod i telefonkøen til Agder Energi.

For egen del var det intet stort problem å miste strømmen. Verre var det å miste vannet.

Internett forsvant også.

 

Og for hva? Fordi en dust med skremmende dårlige kunnskaper gjør en tabbe som er så ekstremt lett å unngå. De 10.000 andre seilbåtene med like høy eller høyere mast som ferdes i området i løpet av sommeren klarer jo dette uten å rive ned luftspennet på Brekkestø!

 

I fjor? Mener vi ikke hadde noen duster som rev ned luftspennet. Det er etter husken to år siden sist. Imponerende bra av de andre seilerne med høye master. :wink:

 

http://lillesandsposten.no/article/20110731/NYHETER/707319993

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er helt sikkert at han eller hun gjorde feil. MEN dette skjer, menneskelig feil hender, og det vil fortatt skje.

 

Derfor, handler du på børs, skaff deg reserveløsninger. Dette er helt vanlig. Bakeriet, om ikke de har en GSM terminal, bør de skaffe seg en.

Din kone som er arkitekt, reserveløsning.

 

Dette er ikke verdens undergang. Det handler om en som skikkelig uheldig.

Vedkommende har sikkert fått skader på båt. Men det er kanskje ikke int?

 

Om en gjør en feil, og det gjør vi alle, trenger en ikke ikke bli hengt ut som en idiot.

 

Driver vi med business, har vi alt løsninger som vil fungere selv ved strømbrudd. Det handler om tiltak. Et lyn-nedslag kunne hatt samme

effekt. Gjør som oss andre, ha tiltak som gjør at business ikke går ned selv om strømmen forsvinner.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...