Jump to content

Hanse 470 mørkla Sørlandet etter nærkontakt med kabler


Trondwi

Recommended Posts

..., jeg hadde ingen muligheter til å handle på tampen av børsdagen og ble sittende med et betydelig tap

 

Og hvis konsekvensen hadde vært at du økte fortjenesten ved å ikke kunne handle (eller redusert et tap) så hadde du sendt pengene til hvem? Jeg synes uansett du burde saksøke vedkommende!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De 10.000 andre seilbåtene med like høy eller høyere mast som ferdes i området i løpet av sommeren klarer jo dette uten å rive ned luftspennet på Brekkestø!

 

10.000 andre seilbåter med en mast på 24 meter som ferdes i det området hver sommer? :giggle:

 

Det skiltet som vises på bildet/linken til Lillesandposten ser man ikke fra den vinkelen når man kommer fra Blindleia. I allefall ikke idag da jeg gikk forbi samme veien. Det skiltet man ser klart og tydelig er et stort skilt som fastsetter en fartsgrense på 5 knop og der burde skiltet om luftspennet plasseres!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om en gjør en feil, og det gjør vi alle, trenger en ikke ikke bli hengt ut som en idiot.

Tabber gjør alle, men gjør man idiottabber som 10.000 andre klarer å unngå, fortjener man å bli kalt en idiot.

 

Det finnes hendelige uhell, det finnes tabber og det finner ren og skjær idioti. Noen mener tydeligvis at denne seilbåtføreren ikke bør havne i den siste gruppen. Hvorfor ikke? (og glem illebefinnende i rekken av unnsyldninger)

 

Vidar Jakobsen, direktør nettstyring i Agder Energi Nett, mener tirsdagens hendelse skyldes en båtfører som ikke var sitt ansvar bevisst. Båtfolket her inne synes å mene det motsatte.

Link to post
Share on other sites

Og hvis konsekvensen hadde vært at du økte fortjenesten ved å ikke kunne handle (eller redusert et tap) så hadde du sendt pengene til hvem? Jeg synes uansett du burde saksøke vedkommende!

 

Du er i slaget for tiden Mouche! Du produserer innlegg og kverulerer med en imponerende hastighet.

Hvis "Trondwi" hadde tjent på strømbruddet kunne han ha gitt pengene til kona som tapte uansett.

 

Uansett må vi ikke komme dit at alle som gjør feil er idioter og skal henges ut på nettet med bilder og navn. Det finnes uhell som er svært vanskelig å skjønne at kan ha hendt og det finnes uhell som er lettere å skjønne. Vi som har gjort tabber før har litt mer forståelse for det, enn dere som er feilfrie.

Kapteinen på seilbåten har sikkert en forklaring på hvordan dette har skjedd, uten at han kan kalles en idiot. Det er fort gjort å glemme seg i en ny eller lånt båt hvis vedkommende har passert under kablene tidligere, selv om det er skiltet.

Link to post
Share on other sites

Tabber gjør alle, men gjør man idiottabber som 10.000 andre klarer å unngå, fortjener man å bli kalt en idiot.

 

Det finnes hendelige uhell, det finnes tabber og det finner ren og skjær idioti. Noen mener tydeligvis at denne seilbåtføreren ikke bør havne i den siste gruppen. Hvorfor ikke? (og glem illebefinnende i rekken av unnsyldninger)

 

Vidar Jakobsen, direktør nettstyring i Agder Energi Nett, mener tirsdagens hendelse skyldes en båtfører som ikke var sitt ansvar bevisst. Båtfolket her inne synes å mene det motsatte.

 

Jeg tenker ikke på illebefinnende eller noe slikt. Har ikke snakket med båtfører, slik at jeg ikke kan si noe om det. Men det kan sikkert andre, eller direktøren i Agder Energi Nett.

 

Uansett, en bør ikke henge ut mennesker uten en vet årsaken. Har selv 22 m mast, og seiler også natten over. Kan være at en ikke er like skjerpet da etter å ha seilt event veldig lenge.

 

 

Men jeg innrømmer at jeg kan gjøre feil. Men kanskje jeg er unntaket.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borte et par dager, men for ordens skyld: Tosken kom fra den siden som er skiltet med et meget stort og tydelig gult skilt med sort tekst - og han gikk for motor.

Tror du at du kunne ordlegge deg litt annerledes? Det er noen her som påpeker at det ikke er skiltet når man kommer fra Blindleia. De skjønner ikke hva du skriver, så du bør ordlegge deg så klinkende klart at selv de sløveste knivene i skuffen klarer å oppfatte fakta.

 

 

Uansett, en bør ikke henge ut mennesker uten en vet årsaken.

Men her vet vi jo årsaken. Kan vi kalle det idioti når årsaken faktisk er ren idioti? Eller har det blitt forbudt i dette landet å kalle ting for sitt virkelige navn?

Link to post
Share on other sites

Men her vet vi jo årsaken. Kan vi kalle det idioti når årsaken faktisk er ren idioti? Eller har det blitt forbudt i dette landet å kalle ting for sitt virkelige navn?

 

Vet vi årsaken? Har skippern forklart seg? Beklager hvis dette fremgår noe sted som jeg ikke har fått med meg.

Link to post
Share on other sites

Vet vi årsaken? Har skippern forklart seg? Beklager hvis dette fremgår noe sted som jeg ikke har fått med meg.

Vi vet at skipperen gikk for motor inn sundet og elegant overså et megastort gult skilt. Videre vet vi at hadde han sjekket kartet, hadde han sett at 22kV høyspentkabelen hang lavere enn det masten hans raget. På en skala fra 1 til 10, hvor idiotisk er det å bare dure videre i en slik situasjon?

 

Her var det jammen mange som aldri har gjort ein tabbe i sitt liv.

Tvert i mot. Noen av oss har gjort så mange tabber at man glatt kjenner igjen idiotien når man ser den :wink:

 

At båtfolket strekker seg langt for å unnskylde idioten, betyr vel bare at....

Link to post
Share on other sites

Vi vet at skipperen gikk for motor inn sundet og elegant overså et megastort gult skilt. Videre vet vi at hadde han sjekket kartet, hadde han sett at 22kV høyspentkabelen hang lavere enn det masten hans raget. På en skala fra 1 til 10, hvor idiotisk er det å bare dure videre i en slik situasjon?

 

Hvis han gjør det bevisst er det selvsagt idioti, men jeg har vanskelig for å tro annet enn at han har oversett både kart og skilt og kjørt på rett og slett ved et uhell. Du må også huske at man blir ekstra opprørt når man selv blir direkte berørt. For meg som sitter på terrassen i Oslo er det lettere å tilgi... :tongue:

 

 

At båtfolket strekker seg langt for å unnskylde idioten, betyr vel bare at....

...vi alle er idioter? Tja, kanskje vi er det. I og med at myndighetene har valgt å la folk få lov til å føre båter uten noen form for opplæring (båtførerprøven er en vits) kommer nok slike ting fortsatt til å skje. Noen uhell skjer på tross av erfaring og kompetanse, andre på grunn av mangel på det samme. Jeg har 25 års erfaring og D5L men gjør tabber med ujevne mellomrom. Hadde båten min hatt mast kunne du sikkert ha lest om det i Fredrikstad Blad etter sist helg. Da kjørte jeg under den "nye" brua uten å sjekke kart eller plotter. Kan heller ikke huske å ha sett noe skilt. Men jeg husker godt 2 damer som gikk på brygga. Den ene med langt lyst hår, hvit shorts og gul topp, den andre mørk, stort panser og wet-look bukser. Vi mennesker er definitivt forskjellige :flag_bp:

Redigert av Sleeezy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjør han det bevisst er det kriminelt. Gjør han det ubevisst er det ren idioti. Når man kjører rundt med en pinne som rager 24 meter over havflaten, så er man ekstra aktpågiven og påpasselig i utgangspunktet. Nettopp derfor klarer de aller fleste pinnebåter å unngå slike situasjoner. Det er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt. Akkurat som høye godstransporter på landeveien. Man gjør hjemmeleksa si. Og man følger nøye med på skiltingen som en ekstra forsikring.

 

At båtfolket strekker seg langt for å unnskylde idioten, betyr nok ikke at de er idioter, snarere at de er tolerante og snille vesener som kan unnskylde og tilgi det meste. Ikke det aller meste. Hekkbølger, unger i jolle bak hekken, fortøyning for nær andre båter i uthavn og andre superviktige ting kan selvsagt ikke tilgis. Sammenlignet med dette blir det å rive ned en 22kV strømkabel fra himmelen, som en bagatell å regne. At 1100 hytter og hus var uten strøm, at kabelen kunne drept de i båten, at andre kunne bli alvorlig skadet eller drept.....

 

Jeg kaller det idioti å ikke sjekke på forhånd når man kjører rundt i trange sund med noe som rager 24 meter. Det er ingen bombe at hytter og hus på øyene på Sørlandet skal ha strøm og det er direkte uansvarlig å rase rundt på denne måten uten snev av forarbeide. Og når man er så sløv at man ikke ser et megastort gult skilt der man tøffer for motor inn til Brekkestø, er det desto viktigere å gjøre hjemmeleksa si i forkant eller ta en tur til nærmeste optiker.

 

Totalt ansvarsløst. Og ansvarsløshet unnskylder vi ikke!

Link to post
Share on other sites

Nei, det gjør vi ikke. Men jeg gleder meg i hvertfall over at denne karens uoppmerksomhet ikke fikk til følge at han selv eller noen ombord kom alvorlig til skade. For meg er det en viktig påminnelse om hvor viktig det er å sjekke farbarheten der en ferdes. Han har altså etter mitt syn gjort en stor tabbe, uten at det ville falle meg inn å kalle fyren for en idiot.

 

Var selv for første gang på sørlandet med båt i år, og en kjenning som er sørlending og har seilt hele livet sa med stor overbevisning at jeg skulle glede meg til Blindleia. Det var ikke noe problem med farbarheten der selv med høy mast (hans båt rager 15 meter). Jeg sparte meg omveien fordi jeg senere leste i havneguiden at man ikke kunne gå der. Regner også med at jeg ville oppdaget dette før jeg hadde nådd broa, men nå hender det seg jo at man ikke alltid er like godt på vakt, og spesielt hvis man har god grunn til å tro at en fare ikke eksisterer.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Vi vet at skipperen gikk for motor inn sundet og elegant overså et megastort gult skilt.

 

Kom han ikke fra Blindleia og ut til Brekkestø? I såfall står det et stort skilt som tydelig viser at det er fem knops fartsgrense. Et godt stykke til høyre (om styrbord) på denne holmen (som man passerer på babord side) står det også et skilt som informerer om spennet og angir 20 meter, men dette skiltet står etter mitt syn på feil sted og burde ha stått der skiltet med fartsgrense står.

Det samme hevdes også av andre lokale som ber netteier om å gjøre noe med skiltingen, kanskje ikke uten grunn. At netteier synes de har gjort en glimrende jobb og at skiltingen er god nok forbauser ikke, men de har faktisk også uttalt at de vil vurdere saken på nytt - fornuftig i såfall.

 

Er fortsatt usikker på om du er lokalkjent og holder til i området, eller ikke?

 

Jeg har forøvrig ikke på noen måte ment å unnskylde fører av seilbåten, men vil heller ikke umiddelbart være med på å idioterklære ham som det synes som om du er meget opptatt av å gjøre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

mange forståsegpåere her gitt, meget irriterende er de som kaller føreren for IDIOT osv. Folk bulkermed biler hver dag og forrårsaker stoore ødeleggelser så hva skal vi gjøre med det?? fører av båten var uheldig og uaktsom, men skal samtidig prise seg lykkelig for utfallet allikevel. Det kunne gått adskillig værre med folk ombord.

Jeg håper bare dere som er "idioter" går på en idiotsmell sjøl, gjerne snarest. Skjerp dere.

Og de som tapte penger på dette både på børs og tegning, ta et bad så lenge og kjøl dere ned om dere ikke har et fattig aggregat i reserve, sytepaver

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det er mange her som finner en eller annen grunn til å forsvare denne seilbåtidiotien.

Jeg forsvarer han ikke, men ser ingen grunn til å gå bananas slik du gjør fordi om en mister strømmen et par timer. Finnes verre ting her i verden enn å være strømløs en liten stund. Hvis det er så viktig burde du sørget for å ha backup løsninger.

Link to post
Share on other sites

Gjør han det bevisst er det kriminelt. Gjør han det ubevisst er det ren idioti. Når man kjører rundt med en pinne som rager 24 meter over havflaten

helt utrolig kverulerende du er og jeg blir så lei av den pinnen du snakker om hele tiden. Kjøp deg hytte på fjellet,så slipper vi å høre på deg i ALLE dine gjentagende innlegg. Meget trøttende¨lesing og du oser av bitterhet.

klarte ikke dy meg

Link to post
Share on other sites

Han kom utenfra, hvor skiltet er stort og tydelig og kappet to av tre mulige faser. Det er lite strøm igjen i den tredje fasen når de to andre fasene er kuttet. Noen/endel timer uten strøm? Disse noen timene kostet bare oss opp mot kr 100 000. Men her er det tydeligvis folk i tråden som synes pytt-sann til de "fastboendes" tap.

 

I og med at det er et betydelig antall idioter med mye penger, høye master og uten innsikt i kart-/skiltlesning, står det dew tydeligvis fritt til å påføre oss andre betydelige tap uten at vi har muligheter til å få dekket dette. Jeg er tilhenger av 21 års fengsel + full dekning for tap i en slik situasjon.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

full dekning for tap i en slik situasjon.

 

Jeg skjønner at dette var kjedelig for deg og kona, men jeg er glad for at du tøyser litt nå. Jeg anbefaler deg å kjøpe en UPS og en liten generator, slik at ikke strømbrudd får så store konsekvenser for deg og dine aksjehandler. Hvis du taper store summer hver gang det er strømbrudd tror jeg det er verdt investeringen. Tipper du får et godt anlegg for under 20 000.-. Føreren av seilbåten gjorde en generaltabbe, men HELT sikkert ikke med vilje.

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at en trenger ikke å være idiot for å gjøre idiotiske ting.

 

Da jeg lærte meg å fly småfly, studerte jeg Ulykkesdatabasen til NTSB grundig - det er utrolig mye lærerikt der for den som er opptatt av sikkerhet innen flyvning.

Det viste seg at en stor del av ulykkene kom under kategorien "idioti", f.eks. å lande med hjulene oppe, fly tom for bensin (den vanligste ulykkesårsaken), fly inn i uvær med vitende og vilje, etc....

 

Min første reaksjon var selvfølgelig at "dette kan ikke hende meg, for jeg er ikke idiot". Men så slo det meg at de som gjør disse idiotiske tingene som regel er velutdannede og smarte folk - ikke akkurat det du vil forbinde med idioter.

 

Derfor er jeg ydmyk nok til å innse at gitt de rette (gale) omstendigheter kan jeg komme i skade for å gjøre utrolig idiotiske ting. Det kan være på plass med slik ydmykhet før man idioterklærer andre som har gjort en feil - selv om feilen deres har medført personlig økonomisk tap.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...