Lingefan Startet 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2011 Hvilken velger du av følgende båter: Windy 28 Ghibli vs Cormate T 27. Jeg vurderer å anskaffe en "nyere brukt" båt å ha i Oslo som kan brukes til å cruise nedover sørlandet. Den skal ha 1 stk dieselmotor og helst gå i minst 40 knop. Sjøegenskaper og linjer er første prioritet, men også innredningsløsningene har mye å si. Jeg har opprinnelig lagt min elsk på Cormate T 27 da den er enkel å kjøre alene (noe jeg gjør av og til) og går fort i forhold til hk, samt skal ha bra sjøegenskaper. I tillegg kan man overnatte i den. Jeg planlegger å bo i den på helgeturer og evt. mindre båtturer. Men så har jeg tatt Windy 28 Ghibli i nærmere ettersyn. Disse er fantastiske og innredningsløsningen er egentlig langt bedre enn Cormate, men så er de litt tregere og tyngre. Hvilken båt går best i sjøen? Og hvilken velger du og hvorfor? Takknemlig for alle svar og erfaringer. Motor-PS: Tips til hvilke motorer som bør unngås, eller hva jeg bør se etter på 4-8 år gamle båter med innboard diesel? Cormate leveres ofte med 320hk Mercruiser (50 knop), mens Ghibli har enten Volvo KAD 300 (38 knop) eller D6 350 (43 knop) Kjør debatt! Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 27.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Windy 28 Ghibli bilde: http://www.klikk.no/multimedia/archive/00330/Windy_28_Ghibli_jpg_330883l.jpg Cormate T 27 bilde: http://boat.no/cormate/cormate-t-27-3.jpg Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 (redigert) Vanskelig valg. Begge er lekre. Min oppfatning er at coremate er mer skjærgårdsjeep aktig med sin lille vindskjerm og mer åpne løsning. Windy Ghibli er mer daycruiser. Jeg tror også Windys kvalitet og verdi er best langsiktig. Men dette er et vanskelig valg. Min favoritt er Windy 845 ocean craft som er Ghibli skrog og innredning under dekk kombinert med et mer praktisk ytre. Redigert 27.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Av de to hadde jeg gått for Windyen. Men... Så finnes det en flott sak kalt Nordkapp Vitesse... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Lingefan Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2011 Takk for tips og synspunkter. Men jeg klarer ikke å velge mellom disse. Mulig jeg faller for Windy-klassikeren til tross for litt mindre V-bunn (?), men mere vekt, bedre innredning for vanlig bruk, men vanskeligere å legge til med alene.. Hvilken tror dere går best i sjøen? En selger jeg snakket med på en 28 Ghibli som også selger Marex mente at en 270 Estremo går bedre i sjøen enn 28 Ghibli, noen som vet litt om dette? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Rebel Svart 28.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2011 Vet ikke om du har tenkt til å kjøpe ny eller brukt båt, men man får vel omtrent en ny Cormate, imot en 5-6 år gammel Windy til samme prisen. Er jo greit å ha garanti osv. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2011 Tenkte på brukt. 28 Ghibli ligger ute for helt ned i 790 000kr nå, og Cormate T 27 er mye nyere og ligger på 920 000, men det ble solgt en for rundt 800 000kr i våres (har fulgt med på markedet i 5-6 mnd nå). Båtmarkedet har falt sammen en god del og det ligger for mange båter for salg, det kan bli verre å selge gjennom høsten og utover våren 2012. Jeg ser derfor etter et godt kjøp. Men det er selvsagt behagelig med garantier osv. Likevel vil jeg tegne motorskadeforsikring og sørge for at alt vedlikehold er foretatt av profesjonelle. Er jo nok slike "selvmekkere" der ute som kan ødelegge motorer. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Faster Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Ghibli er for meg litt "gammelmannsbåt" og ganske kjedelig i forhold til T27. Jeg har ikke selv prøvd Ghibli, men kan si at T27 er utrolig praktisk med sin walkaround løsning og fungerer også fint på langtur med overnatting og i tøffe forhold. Kjenner til en som har vært flere ganger over til Shetland med sin T27. En annen fordel med T27 er at den med en bredde på 255 (270 for Ghibli) er akkurat på grensen, men er lovlig trailbar, noe som øker fleksibliteteten dramatisk når det gjelder transport, opplag, service etc. Lykke til med valget, nå burde være en god tid å anskaffe båt på :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 (redigert) Ghibli utgår nå. Kommer ny 29 foter. Ser ut som om det er Ghibi skog http://www.mby.com/news/533157/windy-to-launch-new-29-coho-at-dusseldorf-boat-show Redigert 13.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 (redigert) Lykke til med valget, nå burde være en god tid å anskaffe båt på :-) Godt mulig det ble en Marex på ham siden det er 1 1/2 år siden siste innlegg og han står oppført som eier av en Estremo Redigert 13.Januar.2013 av haugi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faster Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Da fant jeg ut hvor postet datoen var ja, kikket bare på sist aktiv jeg ;-) hadde vært artig å høre om han er fornøyd med valget :-) Estremo er sikkert en bra båt produsert i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 18.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 (redigert) Hei, Min tur til å svare sent her ja. Det ble 2005 mod Estremo med D6350. Vi angrer ikke på et valget selv om det har vært mye å fikse på den. Båten var lite brukt og dertil lite vedlikeholdt, men vi fikk den meget billig. Så etter å ha skiftet masse deler i motor og drevtopp, samt alle andre slitedeler er båten nå 100% strøken. Båten er overlegent myk, tung og god i sjøen, men også småsportslig og for det meste tørr og vi er svært fornøyde. Motoren er helt riktig for båten da den er tung nok til å gjøre båten balansert og samtidig nok power. Den kan marsje mykt og fint i alle hastigheter mellom 23 og 35 knop uten store anstrengelser og topper oftest på 43-44 knop på GPS (rekord er 45,3 knop). Kalesjeløsningen er grei, byssa er tilstrekkelig og båten er perfekt for to personer på langtur, eller inntil 6-8 stk på korte turer. Man kan sove fire stk i båten om det er to par som er forelsket. Når det er sagt ønsker vi oss litt større og mer komfortabel seng inne, samt at jeg ønsker med et sete på babord side "foran". På langtur med kompis blir sittebenken litt slitsom, bagatell egentlig, men likevel. En båt som har alt vi ønsker oss heter Windy 31 Zonda med D6400, men det blir godt og vel tredobbel pris. Med tanke på sin pris og størrelse er det vanskelig å tenke seg noe bedre valg enn det vi gjorde for vårt vedkommende. Så det blir ikke et bytte før Zonda faller minst 30% i pris. Redigert 18.April.2014 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
taunus Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 den har ikke plass inne... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.