Slåttevollen Startet 27.Juli.2011 Del på Facebook Startet 27.Juli.2011 I naustet på hytta ligger det en fem meter (16,5 fot) gammel trebåt som er spiss i begge ender. Husker at jeg rodde den da jeg var liten, men nå har den ligget tørt i minst 25-30 år (naustet ligger ved et fjellvann, ergo ferskvann). Har bestemt meg for at nå skal den restaureres. Etter å ha sett gjennom en rekke emner tror jeg jeg skal gjøre følgende: 1. Skrape først for deretter å tjærebre båten utvendig (unntatt de øverste bordene som er malt (trolig med rød låvemaling (man tager hva man haver tenkte de i gamle dager). Tenker å bruke tretjære fra Biltema, tynnet med balsamterpentin. Skal jeg holde på til det er mettet, eller holder det med et par strøk? Bør den varmes? 2. Male båten der den er malt, med samme maling som tidl. altså låvemaling (kunne selvfølgelig skrapet ned og lakket e.l., men synes det er interessant å restaurere den tilbake til slik min oldefar og bestefar hadde gjort det. Må også ta i betraktning at det et stykke å gå til vannet, og at strøm ikke er tilgjengelig. Moderne hjelpemidler som varmluft etc., er altså ikke tilgjengelig. 3.Innvendig under vannlinja vurderer jeg å bruke denne suppa (wascosuppe?) som er omtalt, bestående av terpentin, linolje og litt tjære. Her kan man ta i betraktning at dette er ferskvann og at båten kun ligger ute en måned eller to. Det burde vel holde med et par strøk? 4. Må snekre nye tiljer. Regner med at furuplank er best, men vurderer også gulvbord av furu. Tenker å behandle dem med linolje ovenpå og linolje og tretjære under. Er ganske usikker på dette, også selve snekringen. Tips mottas med stor takk. Bør f. eks bordene skråskjæres i endene så de følger vinkelen i skroget?) 5. Stevnjernet er relativt slitt og litt rustent. Her er vel Owatrol og syrefaste skruer tingen? Vurderer eventuelt å bytte hele jernet. 6. Det mangler en åregaffel. Disse er av en spesiell type som hektes fast i holderen undenfra og vippes opp. Skal prøve å få postet et bilde av dette senere. Kan man få tak i dette mon tro? Alternativt skiftes begge. 7. Regner med at båten er rimelig lekk, mener å huske at den var det i sin tid også. Hva vil være det mest egnende midlet til tetting (Mye vil nok trutne, men den må kanskje hjelpes litt. Her må også tas i betraktning at båten bør kunne brukes relativt raskt etter utlegging. Kommer man til fjells i ferien har man ikke tid til å vente en uke på trutninga.). 8. Avslutter med det vanskeligste. En del bord er på enkelte steder svært tynnslitte (den har nok ligget en del i vannkanten og slått mot steinene). Vi snakker om at det er igjen en tredel av treverket kanskje. Det er altså ikke sprukket, men tynt. Å skifte bordganger tror jeg blir en for stor operasjon. Gjetter på at bestefar ville ha festet en blikkplate eller lignende over, men finnes det bedre alternativer? Skal dit i helgen og vil forsøke å poste noen bilder senere. I mellomtiden håper jeg på opplysende innlegg fra noen av dere flinke ildsjelene her inne. PS: Naustet ligger ca. fire meter fra vannet. Vurderer å bygge et slags system som gjøre det lettere å skyve båten ut og inn. Dette bør ideelt sett kunne oppbevares i naust. Tidl. ble den rullet ut på gamle årer, men det er relativt tungt. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.