Jump to content

QMI Dieselforbedrer erfaringer?

windy26

Recommended Posts

Flott at dere får positive erfaringer med QMI produktene. Det er selvopplevd som teller. Hva vi som selgere sier er jo ikke alltid like lett å tru på. Bruker selv flere av produktene og sparer en masse slitsaje osv på motorer og gir.

Qmi er den eneste motorbehandling som er godkjent av det Norske Veritas, med eget sertifikat! Dette må ALDRIG sammenlignes med slick 50 og alt det andre som selges som skal fjerne friksjon, da disse inneholder klorforbindelser, som på kort sikt minsker friksjon og etter kort tid tærer på metallet i motoren. Jeg har brukt Qmi på mye og mangt, og er motoren mekanisk iorden, blir det merkbare forbedringer uansett. Men selv Qmi kan ikke reparere en ødelagt motor eller gir. Er det kun mye koks som gjør at motoren ennå går, blir det fiasko å prøve dette, fordi Qmi fjerner koks, og da får du et oljeforbruk du ikke trodde var mulig. Merker du ikke turtallsøkning på tomgang, er motoren elektronisk styrt, og reduserer dette. Dieselforbruket reduseres i uansett motor! Det man ikke snakker om, er forlenget levetid på maskin og gear.

Redigert av Kalle Kartoffel (see edit history)

Har ikke prøvd Qmi enda på Yanmar 6by, av den enkle grunnen at båten ikke er ankommet hjemmehavn enda, men snart snart :yesnod:. Hadde tidligere en Marex 770, med en gammel Ford 2704. Denne ble grundig behandlet og det ble mindre røyk etterhvert som denne ble brukt. Men det viktigste var at etter behandlingen på første tur faktisk, fikk jeg plastpose i vanninntak, med det resultat at motoren kokte helt tom, og siden kontaktene på temp. giver var eiret av, oppdaget jeg det ikke før tåka la seg som et teppe i rorhuset. Jeg stoppet motoren i ca, 10.min. startet opp igjen og gikk rolig i 15. min. til land. Fyllte opp med ny kjølevæske, byttet impeller og alt i orden. Dette er ca. 5 år siden og motoren kjører ennå.

Min plan for den nye motoren er siden den har gått 165 timer og da skulle nærme seg innkjørt, er å behandle både motor og gir, samt å bruke dieselforbedrer.

Å ved neste slipsett skal propell maseres inn med Qmi vannbestandig fett! Den samme Marexen som tidligere nevnt hadde stor lekkasje på hylsa, til å begynne med. Etter en halv times gange sto sjøspruten inn i båten.4 omdreininger på presskoppen måtte til for å stoppe dette, selv med ny talgpakning. Men etter å ha gått over til dette fettet, og fått inn noe fett i hylsa, var lekkasjen historie. Prøvd på mye annet også. Meget bra greier.

Redigert av Kalle Kartoffel (see edit history)

Bruker konskevent qmi diesel forbedrer på min yanmar 6by, dette tiltross for att yanmar norge fraråder bruk av diesel tilsetting. Får du fritt vann gjennom filter, noe som kan forekomme, vil dette legge seg i dysene å gi en ujevn gange. Qmi vil binde vann til seg og sørge for forstøving. Skifte av filter, samt att jeg tilsatte denne direkte i filter. Forte Diesle tratment: http://www.motorspeed.com/New-Forte-Advanced-Formula-Diesel-Treatment/cat/5/sub/106/product/3971

Og vips, så gikk motor fint igjen. Var uheldig og fikk et par liter med vann og grums fra bunkrings stasjon, og så brøt helvte løs. Skjønte ikke hva som var problemet, før jeg drenerte av Diesel tank..

Jeg har testet tre typer oljelurium på motorer når jeg jobbet for et stort firma som mariniserte dieselmotorer.

Det min erfaring ble er at ingen av de som var på markedet tidlig på 90tallet virket.

Mitt scenario var som følger;

3 like motorer til generatorsett. 2 kjørt med kjente smøreolje-tilsetting og en uten. Det var en liten formue i "lurium". Likt timetall på alle tre.

Kontinuerlig drift i ca 18 måneder

Resultatet var slik jeg husker det (papirene etter testen har jeg kastet);

Etter avslutting av prosjektet ble motorene fraktet til et verksted og skrudd i biter.

Samt alle logger og målinger som ble tatt underveis ble gjennomgått av folk som kan mer om dette en meg.

Betydelig glassering av sylindervegger.

Økt smøreoljeforbruk (rundt 2 til 4%) (Uten betydning, siden motorene byttet olje og filter etter ca 400 timer drift, i snitt hver 14 dag.)

Økt blowby (3 til 4%)

Ingen målbar forskjell i eksostemperatur. (Mest fordi nøyaktigheten på måleren var for lav (+/- 5%)

Ingen målbar forskjell i utslipp av CO, SO2, HC, NOx, eller faste partikler.

Ikke målbar forskjell i SPL/Lyd ved lik belastning. Forskjell på tomgang for ett av tilsettingstoffene. Mykere lyd fra diselpumpe ved 0% belasting)

Konklusjonen var ihvertfall slik jeg husker det (det er 20 år siden) slik; "Keine positive wirkung"

Redigert av Toroa (see edit history)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Bruker konskevent qmi diesel forbedrer på min yanmar 6by, dette tiltross for att yanmar norge fraråder bruk av diesel tilsetting. Får du fritt vann gjennom filter, noe som kan forekomme, vil dette legge seg i dysene å gi en ujevn gange. Qmi vil binde vann til seg og sørge for forstøving. Skifte av filter, samt att jeg tilsatte denne direkte i filter.

sakset fra http://www.qmi.no/PRODUCTS.HTML#fuelFjerner vann ved å oppløse det fullstendig i drivstoffet. På den måten blir et problem som vann brukt til å forbedre forbrenningen.

Hva skjer hvis den blandingen blir stående i drivstoffpumpe, dyser, ventiler når du har tatt opp båten for sesongen.

RUST RUST

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hva skjer hvis den blandingen blir stående i drivstoffpumpe, dyser, ventiler når du har tatt opp båten for sesongen.

RUST RUST

Er dette noe du VET, eller noe du tror?

Slik jeg har oppfattet det så vil ikke disse ørsmå vanndråpene komme i kontakt med metall, og dermed ikke forårsake rust. Men du har kanskje andre erfaringer?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er dette noe du VET, eller noe du tror?

Slik jeg har oppfattet det så vil ikke disse ørsmå vanndråpene komme i kontakt med metall, og dermed ikke forårsake rust. ?

Vet det på den måten at jeg lærte det for over 40 år siden at motorer må konserveres før lagring og at ingen diesel er fri for vann.

Vet det på den måten at jeg har lest mange artikler om tema som har understøttet det.

Vet på den måten at de jeg har hørt/lest om med defekte drivstoffpumpe og dyser med ørsmå tæringer har brukt emulgerende tilsetninger i stede for å drenere vann fra tankene og motorene har stått fra September til Mai.

Bruker en båten hele året er det mindre mulighet for at det skjer noe.

Vet også at det er gjort forsøk med innblanding av vann og lurium i diesel med et "heldig resultat" for forbrenningen, men de ble ikkestående med den blandingen.

Har en båt i opplag med emulgerende vann/diesel stående isystemet fra September til Mai så skulle det altså være helt ufarlig fordi reklamen sier at vannet er omkapslet av et lurium.

Det er riktignok Jul, men.

Hvorfor må så mange skifte drivstoffpumpe og dyser etter få år da??

Hvorfor sier noen motormanualer at en skal vinterkonservere drivstoffsystemet??.

Og det finnes også noen motorGuruer som hevder det samme at emulgertvann/diesel/lurium ikke er en blanding som er sunn for systemet..

Hold vann vekk fra tanken så slipper en mange problemer.

Og konserver drivstoffpumpe og dyser før vinterlagring.

Jeg bruker båten hele året, så mfor min del er det ikke noen veldig aktuell problemstilling. Jeg har brukt Hammerdown de siste 6-7 årene, men siden jeg ikke hadde problemer med vann i tanken før den tid så er det uansett neppe noe særlig vann emulgert i min diesel. Men for de som har båten på land et halvt år i slengen så er det sikkert ikke dumt å konservere motoren med ren diesel før opplag nei...

Jeg har ellers ikke inntrykk av at mange må skifte pumpe og dyser etter få år, som du hevder. Om dette hadde vært et utbredt problem så hadde vi vel hørt mer om det?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det har vel hvert en del tråder om dieselpumper her på forumet også, hvorfor skifter en dieselpumpe?.

Hvis en drivstoffpumpe ikke overlever motoren den står på er det noe galt med vedlikeholdet (les service).

Vet om en Ford motor som ble skiftet ut etter over 80 000 timer pumpa var den samme gode selv om alt annet var veldig slitt .

Common rail-motorer er enda mer var på ren diesel.

Mener å huske artikkel med et elektro diesel firma på Jæren for noen år siden melte fra om et økende problemer med havarerte dieselpumper og særlig fra common rail-motorer grunnet vann i dieselen.

Til konservering av systemet.

CALIBRATIONFLUID S-9365

Kalibreringsvæskeog "run out" fuel for dieselinjeksjonsutstyr.

Forhindrerslitasje og beskytter mot korrosjon, også uten

viderebehandling av de kalibrerte delene.

Bosch VS 15665-OL,ISO 4113, SAE J967D og MB 133.

Eller 50/50 blandingen diesel/smo. og da diesel uten vann og tilsetninger.

Redigert av roger-jo (see edit history)

• 3 uker senere...

Ingen tvil om at vann i drivstoffet er ødeleggende. Men. Og men.det kommer ann på mengdene. Blir det stående vann i pumpa som foråsaker oksydering er det mer en litt vann i dieselen. QMI produktet det her siktes til gjør at vann kjemisk binder seg til drivstoffet og forsvinner i forbrenningen. Dvs at det blir så små dråper som øyet ikke kan se. Og produktet er slik at det skal holde dette vannet der. Det er nettopp det som skiller produiktet fra andre vanndrivende kondensfjernings middler på markedet.Og det er det det er . Kondensfjerning. Da betyr det ikke at du ikke skal tappe av vann av tanken for det må ein gjer i ny og ne.. Men det skal fjerne det som likevel slipper gjenom.

Når det gjelder oljer så er der etterhvert så mange utenforstående tester at all tvil burde være fjernet. Royal Purple er en meget ren og god olje. I kombinasjon med Royal Purple sine oljefilter så er det en enestående kombinasjon.

Ha ein fortreffelig fin dag videre.

Mvh

John Inge

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Bør brukes på alle båter og biler som er innkjørt motor på, gearbokser og, teflon behandling på alt. Tilogmed behandlet servosystemet på min AMG og hydrauliske system , motor rens , behandling motor ,automat gear og bakaksel.

Volvo D3,D4, D6 bør man behandle motor med en gang den er innkjørt og bruke drivstofftilsetning for smøring av injection system. Ikke nødvendig med rens på motorer som gått lite. Men viktig med en hard kjøretur etter man ristet tilsetningstoff godt og tilsatt kald motor.

Alle gear og drev bør ha teflon tilsetning for minske tempratur og slitasje.

• 2 uker senere...

Jeg har gode erfaringer med 2 takts olje i dieselen for å gi litt smøring til pumpe og dyser til båtmotorer som ofte står iro over lengre perioder. Bruker også QMI dieselforbedrer.

Det er egentlig smør på flesk da Dieselforbedreren smører pumpe og dyser..

Mvh

John Inge

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...