Jump to content

Lønner det seg å selge båt og motor for seg selv?


Oddvar Iversen

Recommended Posts

Jeg har en båt jeg knapt nok har fått brukt i år. Har to scenarier, enten å selge båten, eller bare motoren, for så å kjøpe en ny på et tidspunkt. Er vant til robåt med liten påhengsmotor, så jeg stoler ikke helt på daycruiser/skjærgårdsjeep med gammel motor uten noe annet å redde seg med.

 

Båten er en 95 modell Ryds 485 FC, og motoren er en 70 hk Johnson 1995. Denne er overhalt det siste året(før jeg kjøpte den), med ny termostat, ny impeller, ny powertrim og full service for totalt over 20000.(2 timer på sjøen etter dette)

 

Er blitt tilbudt 17000 for motoren hos bruktmotorforhandler i Oslo(vel og merke at de får testet den og at den er ok). Er dette en OK pris, eller burde jeg prøve Finn.no for å selge motoren. Altenativt, ville det lønne seg å selge båt og motor under ett, for så å kjøpe komplett senere?? Dersom noen har erfaringer setter jeg stor pris på svar.

 

Mvh Oddvar

Link to post
Share on other sites

Hvis du føler deg trygg på at du kommer til å kjøpe ny motor til båten en gang i fremtiden, så ser jeg ikke noe problem i å selge motoren for seg selv. Dersom det derimot kan ende opp med at du i neste omgang også ønsker å selge båten (uten at denne har fått ny motor), så ville jeg tenkt meg om en gang til før jeg selger den motoren som står på båten i dag. Jeg vil anta det er vesentlig lettere å selge en båt med motor, enn en båt uten motor. I de aller fleste tilfellene betyr jo sistnevnte en del ekstraabeid for en potensiell kjøper.

 

Når det gjelder summen du er tilbudt for motoren din, så vil jeg anta du kan oppnå en vel så god pris ved å selge motoren på egenhånd. Legg den ut på finn.no til 25 000 og informer om nye deler, service osv. Tror absolutt det kan være en oppnåelig salgssum.

Link to post
Share on other sites

Forstår det slik at du kan tenke deg å beholde båten men kvitte deg med motoren fordi du ikke stoler på den?

 

Hvis du ikke stoler på motoren så er det vel like greit å selge den rimelig til denne forhandleren. Skal du selge den på Finn så bør du opplyse at du tror den er upålitelig og da får du neppe solgt den :)

 

Men hvis du tenker å selge alt nå fordi det blir lite brukt og kanskje vurderer å kjøpe ny båt senere - kanskje ikke før neste år, så må det vel være like greit å selge alt samlet. Men du kan sikkert skrive i annonsen at det er mulig å kjøpe kun motor.

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Har innbilt meg at samlet salg er best ja. Misforstå meg rett ang motor, er ikke mer usikker på den enn at det faktisk er en 16 år gammel motor, og man ikke bare kan "svinge til siden og vente på hjelp" som med bil om en skulle få motorstopp f.eks i dårlig vær. Eneste negative jeg har opplevd er forsåvidt at kjølingen stoppet og impeller måtte byttes i juni, men det var jo også første turen jeg hadde med den etter jeg kjøpte den:(... Skal være bra nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...