Jump to content

Kor plassere GPS-antenne i forhold til VHF-antenne?

ut mot havet

Recommended Posts

Skal montere GPS-antenne og har lese at den må monterast minst 1 meter frå VHF-antenne, er dette viktig?

Er ikkje så enkelt på ei snekke med kalesje å finne plasser å montere antenner bortsett frå lanternemasta. Har i dag radio og VHF-antenne i lanternemast og har også plass til GPS-antenna der men no er eg usikker på om dette er bra for avstanden mellom antennene vert berre nokre cm.

Alternativt kan eg montere GPS-antenna på vindskjermen men dette er ikkje så enkelt, er det nokon som kan gi meg nokre tips? båten er ei Viksund 880 snekke.

Forsåvidt enig at et slikt problem kanskje er viktigere å ta hensyn til på skip hvor det å holde posisjonen nøyaktig er svært viktig. Så lenge en er kjent med begrensningene/misvisningen som kan oppstå ved en slik montering, burde det være uproblematisk. En kan jo også få vansker med en lavt montert GPS-antenne, slik du beskriver, så en ultimat plassering finnes kanskje ikke?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...