Jump to content

mercury tower småplukk etter overhaling.


spirit185

Recommended Posts

jeg har akkurat bygd sammen en mercury/mariner rekkesekser og plages litt etter totaloverhaling.

 

det renner bensin ut av alle 3 forgasserne under kjøring. det renner ut av en dyse oppe på lokket til flottørkammeret og det renner ut av små hull inne i forgasseren rett ved siden av spjeldet. om jeg står å bakker blir det en dam av bensin og olje på vannet rundt motoren.

 

den starter normalt på første berøring av nøkkelen og bakker fint.

 

og jeg har vært en del plaget med tenningen, virker som det er overslag alle veier bare om det kommer littegranne salt under cowlingen.

 

det virker bare som den vil og vil, men den får ikke til... av og til glimter den til og jeg får en vanvittig driv i motoren, men det varer bare et øyeblikk så er det rett tilbake til normaltilstand.

 

har video her på nesten full gass:

 

Link to post
Share on other sites

Ta opp og rengjør forgasserne, er tydelig at flottør ventilene ikke tetter som de skal, dette gir feil nivå på bensinen i forgasseren = ingenting stemmer ..

Kan være at flottør dyse + ventil sete bør byttes men prøv med en rengjøring først .

 

Ligger et service dokument for gjeldene forgasser i dokumentarkivet.

 

Ellers... klipper inn en post ifra ent annet forum

 

Timing and Sync of Merc Inlines (to 1988)

 

Thanks to clamscanino for this info.

__________________________________________

Manual specs are different for each but this is close enough to get them all REAL close. This assumes nothing is broken or "wrong" with it. This also assumes that the timing pointer is properly adjusted (if adjustable) to accurately read TDC of the #1 piston.

 

This basic procedure will work for all the 2/3/4/6 cylinder inlines from 1960 to 1988. It's not for the newer 3 and 4 cylinder loopers.

 

Engine off

 

Disconnect throttle cable

 

Pull throttle arm to full throttle and verify carbs open fully. Adjust main throttle stop so that the carbs are JUST hitting thier own little throttle stops. The idea here is that you want the screw stop and NOT the carbs acting as the "final stop" for your throttle lever.

 

Return the throttle to idle, carbs should be closed. Set all idle screws to 1 3/4 turns out from lightly seated.

 

Remove all plugs except #1, hook a timing light to #1. Then follow the narritive.

 

When the throttle is in the idle position the carbs should be fully closed and the ignition retarded. It is the amount of retardation that determines your idle speed and is set later with the idle stop screw.

 

Timing Event One - throttle pickup.

As the throttle is advanced, the spark timing advances toward TDC and then to before TDC. As the timing is just passing TDC the 1st (minor)throttle pickup should hit and start to open the carbs. Use the timing light. Adjust the tang or trigger screw to make this a reality. All of them are speced different, but if the 1st pickup hits at 3-4 degrees BTDC advance - you win. Use the timing light with a friend cranking it to complete this setting.

 

Timing Event Two - max advance.

As you continue to advance the throttle the timing will advance while the carbs slowly open a bit more. The next adjustment is max advance, this is the point where the distibutor (or trigger) can advance no more. Set the max-advance stop to 21 degrees for "direct charge" crossflow inlines and 34 degrees for the older plain vanilla crossflows. Use the light, - err to the side of caution.

 

Right after max advance, further throttle motion should cause the second throttle pickup to hit and open the carbs to full. You already set that -now verify it.

 

Leave the throttle cable disconnected and go to the water. Leave the boat strapped to the trailer and back it in so it's deep enought to run. Have a friend crank it while you operate the choke and throttle. Warm it up at 1500 rpms's.

 

When "warm" adjust the idle stop screw for about 800 rpm and then ajust your idle needle(s) in (one at a time) till the motor stumbles. Quickly backing it out 1/2 turn from "stumble" will usually save it from needing a re-start. Do that for all the idle screws. Re-set idle stop for 800.

 

Now have your friend put it in gear (make SURE you are on the transom NOT in the water) and reset your idle stop for as low as you can get it. 500-600rpm is great if your old reeds will let it idle that low in gear. Now, re-adjust the idle screws, in to stumble, then 1/2 turn out. When you've gone back and forth with that a few times and have it "perfect" - adjust each one out 1/4 turn.

 

Reset the idle stop so that it's about 700-800 out of gear and 500-600 in gear. Sometimes bad reeds won't let you get that low, you've GOT to get it under 1000 in neutral (worst case) to avoid beating up your lower unit when you shift into gear, even 1000 is "bad" but like I said "worst case".

 

Now adjust (and hook up)the throttle cable so that with the shifter in neutral, there is light to moderate pressure holding the throttle arm against the idle stop.

 

Take the boat off the trailer and go out in the water. Try the hole shot. If it falls on it's face try adjusting the idle screws out 1/4 turn at a time (all of them together) till you can get a hole shot. You can kind of do this on the trailer at the ramp, but it's not really safe for you, the boat, or the tow vehicle.

 

You're done.

 

Har du spørsmål kan du stille dem her eller jeg kan gi deg eposten til forfatteren av ovenstående text .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

glimrende svar som alltid arne, skal kjøre på i helgen med justering og testing.

 

har byttet alle seter og nåler, men har ikke byttet flottører og tennkabler. alt er på tur fra ravns garasje. flottørkitene ligger på posten, mangler bare tennkablene, kjenner jeg de guttene rett er det her i morgen siden jeg bestilte i dag.

har nokk trødd litt i salaten med tomgangsskruene også, har initial adjustment på 2 1/2 ut, mente å huske det var det som sto i boka. av og til glemmer jeg å åpne den store kloke boken. skal skrive ut dette å legge i boken før jeg skrur.

 

 

jeg trodde kansje det kunne være at jeg stappet i 10/10 reeds uten å dyse opp som kunne skape litt for mye sug til forgasserne, da hadde jeg måttet fremskaffe større dyser eller revet opp baklokket på nytt. ved andre gjennomtenkning klarte jeg ikke komme på en eneste grunn til at dette kan være symptomer på det... da skulle det vell heller vært motsatt.

 

til nå har det rent 120 liter bensin igjennom den, hvor mange hundre liter bør jeg brenne av før jeg tør å trø hendelen ned i askebegeret på litt mer permanent basis?

 

det du postet her fremstår som en mer detaljert bruksanvisning enn det som er i den tykke verkstedmanualen.

 

takker så mye, kommer nokk mer spørsmål når jeg har fått kommet i gang med å skru.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

da var første runde med justeringer forsøkt.

 

først nappet jeg av alle pluggledninger og plugger untatt nummer 1.

satte merket på tenningsenheten på pilen, og justerte throttle stop. så løsnet jeg skruen til forgasserspjeldene og justerte låsingen. så justerte jeg den pila som indikerer TDC på gefyhlen med en skrutrekker i plugghullet, her tror jeg kansje jeg misset med et par grader, tror jeg skal ordne meg en sånn indikator og fintune.

 

så justerte jeg den lilleskruen til 5 grader til høyre for 0 på indikatoren på svinghjulet.

jeg går ut ifra at skalaen som går til høyre for 0 er fortenning.

så begynte problemet mitt. skalaen går bare til 15 og om man skal ha 20 grader fortenning(cranking) passer ikke innstillingen på den lange skruen med justering på høyresiden av 0 på indikatormerkene på svinghjulet.

på venstresiden av 0 så jeg et merke som viste 21 grader, går ut i fra at det kansje er her jeg skal justere den lange skruen etter. men med en gang jeg gikk over 0 mot venstre sloknet lampen.

 

så nå står jeg litt fast, hadde håpet på en forklaring her.

 

fant ut av overflowen i forgasseren, har strekt fjærene på flottørene til feil lengde. nye på tur i posten. for en gangs skyld har ravn sendt feil, fikk kit uten flottører men får forhåpentligvis de rette på torsdag/fredag fra belgia. har fått nye pluggkabler på plass... det trengtes.

Link to post
Share on other sites

så justerte jeg den pila som indikerer TDC på gefyhlen med en skrutrekker i plugghullet, her tror jeg kansje jeg misset med et par grader, tror jeg skal ordne meg en sånn indikator og fintune.

 

Tror du skal ordne det det korrekte verktøyet ja, pila skal heller IKKE justeres på TDC ( kommer tilbake senere, må jobbe.....)..

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

For å justere tenninga 100% på disse motorene må/bør man begynne med å verifisere at den justerbare pila på dekslet rundt svinghjulet stemmer....

 

Til dette trenger man følgende..


  •  
  • Ei pipe med håndtak som passer mutteren på svinghjulet, bør være fast uten skrallefunksjon.
  • Et måleur med ca 25 mm vandring ( 1 tomme ).
  • Et adapter for å feste måleuret i plugghullet ( kan enkelt lages av en gammelt tennplugg ), måleuret kan også monteres på andre måter.. ( skal måle posisjonen på stemplet kontra TDC ).

 

 


  •  
  • Start med å ta ut alle tennpluggene.
  • Skru inn adapteret med måleuret i øverste plugghull.
  • Roter motoren med klokka til måleuret tilsier at stemplet er på topp ( TDC ), nullstill måleuret.
  • Roter så motoren MOT klokka til du er ca 1/4 omdreining over .464" på måleuret.
  • Roter så motoren MED klokka til måleuret viser EKSAKT .464"
  • Juster nå den litte plastpila så den peker direkte på 464 merket på svinghjulet.
  • Gjenta de 4 ovenstående punkter for å verifisere innstillingene...
  • Ta ut måleur og sett inn tennplugg i #1, juster tenning etter spesifikasjoner..
  • Koble til et godt batteri og dra motoren på starteren ( motoren må ikke starte så tøm forgasser ) mens du drar på til full gass, juster så tenninga til 18 > 19 grader...

 

Dette er for MAX advance timing, for resten se igjennom en av mine tidligere poster ...

 

 

Målet jeg referer til er i tommer, er 0,464 tommer, har du ikke måleur i tommer kan du enkelt regne om til mm ( ca 11,7856 mm :smiley: )...

 

TDC%202.JPG

Måle ur ifra Jay Smith Racing

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takker så mye, får ta turen på tools å anskaffe verktøy.

jeg sjønte ikke helt den prosedyren med den indikatoren i boken, men nå fikk jeg det i klartekst.

 

etter litt surring med tenningslampen fant jeg ut at siden svinghjulet roterer med klokken måtte nødvendigvis fortenningen være på venstresiden av 0 merket.

fikk justert så den går fint og starter lett i alle fall, men den vil ikke over 4100 omdreininger. kan vell være mye propell problemer. står en 21" på den nå.

hvor mange hk yter motoren på 4100rpm? jeg gjør 32knop men jeg tipper den bare yter 70-80 hester.

 

utrolig hvor enkelt det er å gå igjennom justeringsprogrammet når man bare klarer å finne ut av prosedyren.

 

som du sier er det den indikatoren som er problematisk nå, håper bare den klokken er lagervare så jeg får stilt den skikkelig i neste runde.

 

når man bare sjønner hva man driver med er alt så mye lettere :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...