Jump to content

Gode ideer til tv løsning i båt - hva virker bra?

Surferosa

Recommended Posts

Jeg satte inn ny tv med rikspakka i år. Vanlig motorbåt... fungerer ræva. Man bør sitte under tv masta eller ha seilbåt skal dette fungere.... på vår båtferie fra hvaler nedover sørlandskysten fikk vi sett på tv en gang , og det var på overfarten en km fra land. Har inntrykk at det fungerer bedre i hvaler skjærgården der fjella er lavere...

Har en Finlux TV med innebygd dekoder og Rikstv abonement. maritim Antenne med forsterker. husker ikke navnet på antenna (ikke glomex). funker som bare det.

På norskekysten inkl. Koster. drar inn ett par hundre TV og Radio kanaler, hvor RiksTV abonementet åpner ca 24 Tv kanaler og en haug med radio stationer.

Uten riksTv abonnement vil du i Norge kun få inn NRK TV 1-2-3.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har også Grundig TV med RiksTV modul/kort. Den går på både 12V og landstrøm.

Antenna er på rør bak på akterenden. Har hatt greie signaler de fleste steder langs

kysten fra Hvaler til Lista. Men ligger man inne i en fjord/bukt med fjell rundt, kan man raskt havne i en dødsone.

Analoge nettet var utbygd med frekvensomformere som gav dekning der - men de ble ikke erstattet/konvertert til digitalt da dette kom. Sånn sett er det dårligere dekning nå enn før.

Når du skal velge TV bør du også legge vekt på strømforbruket. Tror Finlux sine er bra i så måte.

Seatronic i Moss har slike på tilbud med DVD som er ganske strømgjerrige.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Det betyr at en ved ekstremt sterke signaler kan koble forbi forsterkeren slik at ikke signalet inn til TV'n blir for sterkt, hvilket kan overstyre inngangen i TV'n. Men tror neppe det er noe problem for de fleste i båt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har selv en eldre utgave av en slik Glomex antenne som det linkes til i innlegg#9.

Tror den kalles "aktiv" antenne (En lysdiode lyser under selve antenna når den er "aktiv")

Så lenge forsterkeren står på "full muring" så er der ikke noe problem. Får inn RiksTV pakka så kviner. Men om jeg justerer ned forsterkeren så forsvinner signalet og dekoder får ikke tilstrekkelig signal (Gammal Grundig dekoder). Erfaringer gjort her på mørekysten!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Og i tillæg:

I sommer købte jeg Boxers kort til de svenske kanaler. De har en "fritids-pakke" til ca. 700 kroner i oprettelse og så får man 3 måneder. Senere kan kortet tankes op igen i henholdsvis 1, 2 eller 3 måneder. Det fungerede fint i sommer og gjorde, at jeg kunne se Tour de France på de regnfulde dage (af hvilke der var et par stykker...)

Red: For den pris får man en MASSE kanaler incl. film, Eurosport, Discovery mm. Men ikke nogen nabolandskanaler (NRK, TV2N, DR, TV2DK)

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Jeg har selv en eldre utgave av en slik Glomex antenne som det linkes til i innlegg#9.

Tror den kalles "aktiv" antenne (En lysdiode lyser under selve antenna når den er "aktiv")

.............

tviler jeg sterkt på at det er en Glomex.

Skal ta et bilde av antenna i morgen (om jeg husker det da)!

Bildet av selve "ufoen" og rød lysdiode som lyser når antenna er aktiv :

glomex1.jpg

Samt bilde av panelet:

glomex2.jpg

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...