Jump to content

Når lønner det seg å selge eller kjøpe båt?

TlMON

Recommended Posts

Mitt inntrykk er i alle fall at markedet ikke er fullt så sesongavhengig som tidligere. Det kan jo komme av at det stadig er flere som tenker som deg, og at markedet derfor blir mere "avrundet". Når det gjelder mindre båter så er vel fortsatt våren / forsommeren rette tidspunktet for salg tenker jeg, for da fanger du opp flere av impulskjøperne.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Jeg kommer til å kjøpe båt nå og selge min nåværende båt til våren. Man kan ikke vite om det er det best men jeg velger å tro det. Men.. å sitte med 2 båter i et halvt år kan koster mer en det jeg evt. sparer på å kjøpe båt nå mens prisene er lavere. Den nye båten skal ligge på land til 2012 sessonen.

Jeg ser en del annonser der selgeren er villig til å ta mindre båt i (delvis) bytte.

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Det handler i alle tilfelle om å finne den ene riktige kjøperen, som er villig å gi deg det du kan være fornøyd med. Mine beste salg har jeg gjort i august og i mars, men markedet er tøft nå. Kjøpers marked.

Generelt har jeg forøvrig det prinsipp at jeg aldri kjøper før den gamle er solgt. Så får en være fornøyd inntil det et mulig, rett og slett. :-)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Hei

Målt i reine kroner så lønner det seg skjeldan å kjøpa båt.

Derimot så lønner det seg ofte å selga båten. Ikkje fordi ein får meir for den enn ein gav, men fordi ein sparar utgifter.

Ein definisjon på båt er "eit hol i sjøen der ein hiv alle pengane sine."

Men det er òg slik at "det er utgiftene ein har glede av."

Lykke til.

Ask

Selg billig og kjøp billig.

Solgte gamlebåten min etter to uker på finn. Var billigst på finn og lot kjøper prute 10 tusen på prisen(ca 10%). Ny båt ble funnet. En båt som ikke var overpriset på finn og selger lot meg prute 15% (selv om han mente prisen var riktig). Han ville ha ny båt og var villig til å ta et lite tap.

Så derfor føler jeg ikke jeg har tapt noe på salg av gamlebåten. Jeg fikk en ny(gammel) til en veldig god pris!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 2 uker senere...

Det maksimale antallet annonserte båter er passert, nå minker antallet annonser på FINN for hver dag.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

For egen del ble det handel når den rette båten dukket opp....med mulighet for innbytte. Økonomisk timing finnes ikke i normal betydning, selvfølgelig innenfor hva som er ønskelig å legge i båt. Det er helt andre prioriteringer som gjelder med båt.......investering i fritid gir helt annen avkastning enn rene økonomiske disposisjoner.

Redigert av Oteren (see edit history)

Er det best å kjøpe nå eller vente litt utover ?

Utvalget er på topp nå, og prisene rimelig lave. Hva fremtiden bringer er ikke godt å si prisene kan like godt gå opp som ned. Så jeg ville kjøpt så snart det rette tilbudet dukker opp, uavhengig av årstid. Om du skal vente til våren så går det firt halve sesongen uten båt før den rette dukker opp. Kjøp heller nå, og ha båten klar før neste sesong begynner!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Båtmarkedet er en stor boble, veldig mange legger ut båten for å se om de kan få solgt den.

Prisene er kunstig høye, men det er ikke umulig å selge kurant båt til RIKTIG pris slik som markedet er nå.

Jeg solgte min Askeladden 605 i våres, jeg priset meg lavt 260.000,- for 2006 modell med 135 HK Optimax, kjøper var villig til å gi meg 250.000,- noe jeg aksepterte etter litt vurdering.

Ikke noe problem å selge båt men du må prise deg riktig.

Vil tro det er noe lettere å selge båt på vårparten.

Det maksimale antallet annonserte båter er passert, nå minker antallet annonser på FINN for hver dag.

Det kan være normal sesongsvinging. Jeg antar at toppen ligger rundt St.Hans - og at det øker før og reduseres etterpå.

Den 3/7 skrev jeg, innlegg 421, på tråden "Nå er det over 8000 ..." at det var 18850 båter ute og at det var toppen.

Tallet 18850, som er historisk topp, kan være greit å forholde seg til når vi kommer til neste år.

Jeg tror vil se en økning av annonserte båter i løpet av høsten, og jeg blir ikke overrasket om toppen passerer det som var tidligere i vår.. Mener det var en som førte statistikk tidligere om dette med antall annonser på finn.no.. og da var toppen alltid på høsten mener jeg å huske... men jeg finner ikke igjen denne statistikken her på forumet...

Fant den nå

her er siste statistikk

alle2708.gif

og tråden er her

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tidligere var vel båter rimeligst på senhøsten og dyrest om våren.

Ellers lønner det seg å selge båt når du får mere for den enn hva du hadde tenkt, og motsatt ved kjøp.

Kan jo prute både ved brukt eller nybåtkjøp, eller kanskje få med litt ekstra utstyr med på kjøpet.

Men ta en skikkelig sjekk av både båt og motor ved ett eventuelt bruktkjøp.

Synes det er vel så viktig som dèt å få en båt billigst mulig.

Vurderer også å selge min og kljøpe ny dyrere. Men som alle vet er markede for gamle ukurante cabincruisere på bunn nå og dermed får jeg lite igjen for båten min. MEN , den båten jeg evt skal kjøpe koster mye mere og har antagelig sunket enda mere i kroner enn min. La oss si de har sunket 20% de siste 2 åra. 20% av 600000kr er 480000kr. Dvs 120 k i verditap. Min som var verdt rundt 300k har da tapt seg 60000kr. Som er halvparten.. :thumbsup: Derfor tror jeg at som noen sier hvis man finner et bra kjøp av sånn båt man vil ha , så handle tvert.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg fulgte med på båtmarkedet i ca 1,5 år, før jeg slo til i sommer. Mitt intrykk var at prisene var ganske jevne hele året, men flest godbiter dukket det faktisk opp i februar / mars, med prisreduksjoner på enkelte båter til ut i mai. Når sommeren kom så ble utvalget større, men da kom også "går det så går det og jeg prøver meg prisene".

Av de båtene jeg fulgte med på (ca 30) er nesten samtlige solgt nå i sommer.

Slik markedet var sist år så var det best å selge på sommer/høst og å kjøpe på forsommeren. :crazy:

Årsaken til dette kan være at det er mange på handel på høsten i troen på et "kupp", og at det kommer endel inbyttebåter ut på markedet på våren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...