torerikb Startet 2.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 2.Desember.2004 I dag ble båten omsider lagt i opplag. Sent men godt. Så er det bare å fyre i gang fantasien og glede seg til våren. Kanskje vanker det ett par også. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2004 Dette synes å være en utbredt misforståelse; båtsesongen går nemlig ikke over - den bare skifter karakter Selv var jeg ombord nå i kveld, og været var så nydelig at det var bare med nød og neppe at jeg klarte å holde meg tilbake fra å velte igang Wichmann og ta en liten kveldstur. Imorgen skal jeg selvfølgelig ombord igjen - og sjansen er stor for at jeg ikke klarer å holde meg.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Tine IV Svart 2.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2004 Stakkars dere som må ta opp båten .Båtsesongen er og blir ALDRIG over her , så sant ikke isen stopper meg da . Men da skal jeg vel altids ha nok annet og gjøre ombord . Bare sånn for og nevne det , Poseidon klarte og lavær , men jeg tok meg en kosetur ikveld , etter at jeg var ferdig med strøk nummer 3 på badet i skuta . Bra tempratur med litt tåke og mye aktivitet fra marinen ikvel . Og jeg som trudde dem hadde lagt alle båter til kai , men var noe dem holdt på med i kveld da dem surra rundt uti her . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
torerikb Svart 3.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2004 Stakkars dere som må ta opp båten .Båtsesongen er og blir ALDRIG over her , så sant ikke isen stopper meg da . Men da skal jeg vel altids ha nok annet og gjøre ombord . Bare sånn for og nevne det , Poseidon klarte og lavær , men jeg tok meg en kosetur ikveld , etter at jeg var ferdig med strøk nummer 3 på badet i skuta . Bra tempratur med litt tåke og mye aktivitet fra marinen ikvel . Og jeg som trudde dem hadde lagt alle båter til kai , men var noe dem holdt på med i kveld da dem surra rundt uti her . Tine II Har dessverre ikke båt som tåler å være ute hele vinteren, eller kanskje jeg har det og bare ikke tør ta sjansen... Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 Båtsesongen går nok hele året, men på denne tiden blir det mye til at man tar en tur bort, sjekker fortøyningene er i orden, fendrerne ligger som de skal, og at alt som skal være tørt, er tørt. I vår lille havn talte jeg i dag 4 båter som lå med maskinen i gang, i hver satt det en eier og skuet utover havet, noen hadde kaffe, andre ikke. Et sitat fra Kjell Aukrust rant meg i hu: "Noen satt og tenkte, de fleste bare satt" Snakket med naboen, vi var enige om at når de bare er lyst noen få timer, og de timene er fulle av diagonalt regn, så er det psykisk helse i å ta en tur ned i båten. Vi er alle enige om at båtene bør tas ut av havnen og gås med i alle fall hver 14.dag. Da skal båten gås skikkelig varm, varmeapparater og andre instanser skal testes og finnes i orden. Jeg er ikke sikker på at det er så veldig viktig for båten, men det er helt utrolig viktig for båteieren! Fortsatt god mørketid! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Astor Svart 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 Enig at sesongen ikke er over men har skiftet karakter. Mye annet som skal gjøres. I morgen tar jeg med fruen ombord for å inspisere. I samme slengen skal vi prøve den nye kalesjen fra Alf Hansen. Den har allerede vært inne en gang men den satt alt for stramt. Håper den passer nå. Jeg lar den sitte under presseningen. Har bestilt en Hansen-topp som også skal på. Har satset på en lys grå kalsje for å få det lyst ombord. Var lenge på vippen til å falle for motebølgen å bestille en mørk blå, men lot det være. Gamle Elwaroer skal forbli et smykke, og da med en lys grå kalesje. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Poseidon Svart 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 Jeg lar den sitte under presseningen. Lar du den nye kalesjen virkelig sitte på under presenningen i vinter? Det kan ikke være lurt; presenningen blafrer og gnager hele vinteren og jeg ville nok latt den "gnage" på en gammel kalesje fremfor en helt ny - hvis du overhodet behøver kalesje under presenningen.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Brigg Svart 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 Har dessverre ikke båt som tåler å være ute hele vinteren, eller kanskje jeg har det og bare ikke tør ta sjansen... Hva er problemet? Du har en lukket båt og båtplass ytterst på kysten av Trøndelag, med tilhørende milde vintre. Litt varme i kabin og motorrom de kaldeste dagene, og du har en båt som er klar til bruk når værguden er i godlage. Selv var jeg ute en tur forrige lørdag. Nå har jeg imidlertid frostsikret motor og toalett/septik, ikke fordi at sesongen er over, men fordi jeg ikke har tid å bruke båten før over nyttår. Slipper å bekymre meg for sprengkulde på denne måten. Jeg regner med at vi treffes igjen så snart du finner på å starte båtsesongen igjen torerikb? Kanskje i Knarrlagsundet denne gangen? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jorhei Svart 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 Stakkars dere som må ta opp båten .Båtsesongen er og blir ALDRIG over her , så sant ikke isen stopper meg da . Men da skal jeg vel altids ha nok annet og gjøre ombord . Bare sånn for og nevne det , Poseidon klarte og lavær , men jeg tok meg en kosetur ikveld , etter at jeg var ferdig med strøk nummer 3 på badet i skuta . Bra tempratur med litt tåke og mye aktivitet fra marinen ikvel . Og jeg som trudde dem hadde lagt alle båter til kai , men var noe dem holdt på med i kveld da dem surra rundt uti her . Tine II Selv om jeg må ta opp båten på vinteren så slutter ikke sesongen av den grunn, går bare over i en litt annen fase. Man planlegger og utfører en del arbeider, vil si at dette også er en hærlig del av båtlivet! Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Hulda Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 (redigert) Hulda er også i bruk året rundt. Bildet er fra forrige søndag. Da var det vel i nærheten av 5 kalde i Son. Admiralen (til rors) og jeg hadde en riktig fin tur rundt øyene, for motor. Ingen seiling, tauverket hadde frosset til noe i retning av armeringsjern. Denne søndagen var det rundt 7 varme, hadde ikke tid til å dra på fjorden. Prøvde å legge inn dette svaret tidligere i kveld. Alt så normalt ut, men det kom ikke med. Redigert 5.Desember.2004 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
torerikb Svart 5.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Hva er problemet? Du har en lukket båt og båtplass ytterst på kysten av Trøndelag, med tilhørende milde vintre. Litt varme i kabin og motorrom de kaldeste dagene, og du har en båt som er klar til bruk når værguden er i godlage. Selv var jeg ute en tur forrige lørdag. Nå har jeg imidlertid frostsikret motor og toalett/septik, ikke fordi at sesongen er over, men fordi jeg ikke har tid å bruke båten før over nyttår. Slipper å bekymre meg for sprengkulde på denne måten. Jeg regner med at vi treffes igjen så snart du finner på å starte båtsesongen igjen torerikb? Kanskje i Knarrlagsundet denne gangen? Brigg Er allerede lei av å måke snø, føler at båten må kontrolleres hver dag for å være nogenlunde trygg på denne tiden av "sesongen". Men til våren blir det nok gode tider. Synes Knarlagsundet er en god idé. Var der en tur i sommer og det var svært så trivelig der. Måtte riktignok stampe meg tilbake i kraftig motsjø, men ingenting sammenlignet med sommerferien, men det får vi ta over en pils på knarren. Regner med en tidlig start på sesongen i 2005. Forhåpentligvis til påske. Synes jeg så din båt liggende ute for ikke lenge siden, skal du ha den ute i vinter? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Synes jeg så din båt liggende ute for ikke lenge siden, skal du ha den ute i vinter?Halcoen får ligge på sjøen også denne vinteren. Vi har ambisjoner om å få noen turer og kanskje fiske litt. Men problemet om vinteren er som resten av året; tiden strekker ikke til. Vi rekker i alle fall ikke flere turer før jul, men forhåpentligvis over nyttår. I alle fall skal vi være klare til påske. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Briggfruen Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Hei Tor Erik! Takk for sist (selv om det begynner å bli en stund siden Råkvågen). Syntes jeg så at båten din var til salgs? Skal du ha en annen båt eller? Ser at Brigg har peilet seg inn på Knarrlagsundet til våren, så da treffes vi der. Briggfruen Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Var over Skagerak natt i storm i kastene. 25 knop og mellom 5- 8 meter bølgehøyde....(jada... det var med danskebåten ) og priset meg lykkelig over at båten ligger trygt på land. MEN jammen har jeg også misunnet dere som har båtene ute når det ha vært flotte senhøst og tidligvinterdager der fjorden ligger stille og innbydene. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Vi er heldige vi båtfolk på søndre del av Vestlandet. Vi kan ha båten ute vinteren gjennom, uten å måke sne stadig vekk. Forstår godt at de med kalesjebåter som tar båten opp og dekker den vinterstid. Ja, jeg er heldig. . . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.