Jump to content

Båtsesongen omsider over

torerikb

Recommended Posts

Dette synes å være en utbredt misforståelse; båtsesongen går nemlig ikke over  -  den bare skifter karakter  :wink:

Selv var jeg ombord nå i kveld, og været var så nydelig at det var bare med nød og neppe at jeg klarte å holde meg tilbake fra å velte igang Wichmann og ta en liten kveldstur.

Imorgen skal jeg selvfølgelig ombord igjen  -  og sjansen er stor for at jeg ikke klarer å holde meg....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Stakkars dere som må ta opp båten .Båtsesongen er og blir ALDRIG   over her  , så sant ikke isen stopper meg da . Men da skal jeg vel altids ha nok annet og gjøre ombord . Bare sånn for og nevne det , Poseidon klarte og lavær , men jeg tok meg en kosetur ikveld , etter at jeg var ferdig med strøk nummer 3 på badet i skuta . Bra tempratur med litt tåke og mye aktivitet fra marinen ikvel . Og jeg som trudde dem hadde lagt alle båter til kai , men var noe dem holdt på med i kveld da dem surra rundt uti her .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Stakkars dere som må ta opp båten .Båtsesongen er og blir ALDRIG  over her  , så sant ikke isen stopper meg da . Men da skal jeg vel altids ha nok annet og gjøre ombord . Bare sånn for og nevne det , Poseidon klarte og lavær , men jeg tok meg en kosetur ikveld , etter at jeg var ferdig med strøk nummer 3 på badet i skuta . Bra tempratur med litt tåke og mye aktivitet fra marinen ikvel . Og jeg som trudde dem hadde lagt alle båter til kai , men var noe dem holdt på med i kveld da dem surra rundt uti her .

Tine II

Har dessverre ikke båt som tåler å være ute hele vinteren, eller kanskje jeg har det og bare ikke tør ta sjansen... :nonod:

Båtsesongen går nok hele året, men på denne tiden blir det mye til at man tar en tur bort, sjekker fortøyningene er i orden, fendrerne ligger som de skal, og at alt som skal være tørt, er tørt.

I vår lille havn talte jeg i dag 4 båter som lå med maskinen i gang, i hver satt det en eier og skuet utover havet, noen hadde kaffe, andre ikke. Et sitat fra Kjell Aukrust rant meg i hu: "Noen satt og tenkte, de fleste bare satt"

Snakket med naboen, vi var enige om at når de bare er lyst noen få timer, og de timene er fulle av diagonalt regn, så er det psykisk helse i å ta en tur ned i båten. Vi er alle enige om at båtene bør tas ut av havnen og gås med i alle fall hver 14.dag. Da skal båten gås skikkelig varm, varmeapparater og andre instanser skal testes og finnes i orden. Jeg er ikke sikker på at det er så veldig viktig for båten, men det er helt utrolig viktig for båteieren!

Fortsatt god mørketid!

Laholm

Enig at sesongen ikke er over men har skiftet karakter. Mye annet som skal gjøres.

I morgen tar jeg med fruen ombord for å inspisere. I samme slengen skal vi prøve den nye kalesjen fra Alf Hansen. Den har allerede vært inne en gang men den satt alt for stramt. Håper den passer nå. Jeg lar den sitte under presseningen. Har bestilt en Hansen-topp som også skal på. Har satset på en lys grå kalsje for å få det lyst ombord. Var lenge på vippen til å falle for motebølgen å bestille en mørk blå, men lot det være.

Gamle Elwaroer skal forbli et smykke, og da med en lys grå kalesje.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har dessverre ikke båt som tåler å være ute hele vinteren, eller kanskje jeg har det og bare ikke tør ta sjansen... :nonod:

Hva er problemet? Du har en lukket båt og båtplass ytterst på kysten av Trøndelag, med tilhørende milde vintre. Litt varme i kabin og motorrom de kaldeste dagene, og du har en båt som er klar til bruk når værguden er i godlage.

Selv var jeg ute en tur forrige lørdag. Nå har jeg imidlertid frostsikret motor og toalett/septik, ikke fordi at sesongen er over, men fordi jeg ikke har tid å bruke båten før over nyttår. Slipper å bekymre meg for sprengkulde på denne måten.

Jeg regner med at vi treffes igjen så snart du finner på å starte båtsesongen igjen torerikb? Kanskje i Knarrlagsundet denne gangen?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Stakkars dere som må ta opp båten .Båtsesongen er og blir ALDRIG   over her  , så sant ikke isen stopper meg da . Men da skal jeg vel altids ha nok annet og gjøre ombord . Bare sånn for og nevne det , Poseidon klarte og lavær , men jeg tok meg en kosetur ikveld , etter at jeg var ferdig med strøk nummer 3 på badet i skuta . Bra tempratur med litt tåke og mye aktivitet fra marinen ikvel . Og jeg som trudde dem hadde lagt alle båter til kai , men var noe dem holdt på med i kveld da dem surra rundt uti her .

Tine II

Selv om jeg må ta opp båten på vinteren så slutter ikke sesongen av den grunn, går bare over i en litt annen fase. Man planlegger og utfører en del arbeider, vil si at dette også er en hærlig del av båtlivet!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Hulda er også i bruk året rundt. Bildet er fra forrige søndag. Da var det vel i nærheten av 5 kalde i Son. Admiralen (til rors) og jeg hadde en riktig fin tur rundt øyene, for motor. Ingen seiling, tauverket hadde frosset til noe i retning av armeringsjern. Denne søndagen var det rundt 7 varme, hadde ikke tid til å dra på fjorden.

Bilde

Prøvde å legge inn dette svaret tidligere i kveld. Alt så normalt ut, men det kom ikke med.

Redigert av Hulda (see edit history)

Hva er problemet? Du har en lukket båt og båtplass ytterst på kysten av Trøndelag, med tilhørende milde vintre. Litt varme i kabin og motorrom de kaldeste dagene, og du har en båt som er klar til bruk når værguden er i godlage.

Selv var jeg ute en tur forrige lørdag. Nå har jeg imidlertid frostsikret motor og toalett/septik, ikke fordi at sesongen er over, men fordi jeg ikke har tid å bruke båten før over nyttår. Slipper å bekymre meg for sprengkulde på denne måten.

Jeg regner med at vi treffes igjen så snart du finner på å starte båtsesongen igjen torerikb? Kanskje i Knarrlagsundet denne gangen?

Brigg

Er allerede lei av å måke snø, føler at båten må kontrolleres hver dag for å være nogenlunde trygg på denne tiden av "sesongen". Men til våren blir det nok gode tider.

Synes Knarlagsundet er en god idé. Var der en tur i sommer

og det var svært så trivelig der. Måtte riktignok stampe meg tilbake i kraftig motsjø, men ingenting sammenlignet med sommerferien, men det får vi ta over en pils på knarren. Regner med en tidlig start på sesongen i 2005. Forhåpentligvis til påske. Synes jeg så din båt liggende ute for ikke lenge siden, skal du ha den ute i vinter?

Synes jeg så din båt liggende ute for ikke lenge siden, skal du ha den ute i vinter?

Halcoen får ligge på sjøen også denne vinteren. Vi har ambisjoner om å få noen turer og kanskje fiske litt. Men problemet om vinteren er som resten av året; tiden strekker ikke til. Vi rekker i alle fall ikke flere turer før jul, men forhåpentligvis over nyttår. I alle fall skal vi være klare til påske.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...