fletcherwindsor Startet 28.Juli.2011 Del på Facebook Startet 28.Juli.2011 Hei hei Har ett spm her, kjøpte med en stor bowman oljekjøler her for en liten stund siden. Tror "huset" er i sjøvanns bestandig aluminium. Spm er da, kan jeg bruke rustfrie fittings på denne eller vil dette bare tære i stykker kjøleren. Eventuelt hva bruker dere på deres kjølere? Var innom TESS og spurte om syrefaste fittings mellom kjøler og oljefilter adapter. han jeg snakket med anbefalte definitift svartstål. Hva mener dere?? selvfølgelig holder svartstål i mange nok år før det ruster igjenom, men nå har det seg slik att det er en nyoverhalt motor dette her hvor jeg har lagt ned en del tid i detalier. Da mener jeg det er litt synn vis det skal ruste på diverse ting. Fittings og stålomspunnede slanger er jo nettop noen av di detaliene jeg henger meg opp i!! Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Hei hei Har ett spm her, kjøpte med en stor bowman oljekjøler her for en liten stund siden. Tror "huset" er i sjøvanns bestandig aluminium. Spm er da, kan jeg bruke rustfrie fittings på denne eller vil dette bare tære i stykker kjøleren. Eventuelt hva bruker dere på deres kjølere? Var innom TESS og spurte om syrefaste fittings mellom kjøler og oljefilter adapter. han jeg snakket med anbefalte definitift svartstål. Hva mener dere?? selvfølgelig holder svartstål i mange nok år før det ruster igjenom, men nå har det seg slik att det er en nyoverhalt motor dette her hvor jeg har lagt ned en del tid i detalier. Da mener jeg det er litt synn vis det skal ruste på diverse ting. Fittings og stålomspunnede slanger er jo nettop noen av di detaliene jeg henger meg opp i!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 No skal det vel ein del til før fittings i svart stål tærar hol i. Drive eindel med offshore kraner og her blir det brukt svart fittings med densotape,og det held i mange år i sjøsprøyten. Kjenner ikkje stålkvaliteten på svart hydraulikkfittings, men trur den er ganske høg, i alle fal langt frå st 355 :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fletcherwindsor Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 jupp, kjenner en sjølv som jobber offshore han sa det samme. Er klar over det ikke ruster igjenom. er jo tjukt gods eller! syntes bare fittingser og slikt er fete detalier. og da er det ikke noe serlig med rustbrune koblinger. men for all del, vis aluminiumen bare vil tære seg fast i det syrefaste så bruker jeg selvfølgelig svart. og heller sprayer på noe CRC etc i ny og ned:) Men har hørt det så mangt att syrefast og alu = døden! men jeg har nå rustfrie bolter på det som er fra alu innsug til alu vannpumpe! båten sank i fjor. dro opp båten og begynte og demontere. men ingen bolter satt fast. heller ingen tegn på korrosjon rundt bolten!! men tror jeg går fra fittings i svart men med rustfri stålomspunnet slange! Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 fikk disse da de laget nye slanger til min kjøler http://www.hydroscand.no/produkter/papressbare_kuplinger_1 Usikker på hva kjøleren var laget av. Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fletcherwindsor Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Akkurat ja. så ut som noen seriøse koblinger det der! Hvor stor invendig diameter bruker du? Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 (redigert) sendte deg feil link, beklager: skal være denne http://www.hydroscand.no/produkter/interlock_1 var på forrige båten, Muligens 13mm innvendig uten at jeg husker størrelsen nøyaktig . Er den stålarmerte slangen som er det fine her, tåler veldig høyt trykk. fikk en slik slange pga. problemer med tidligere armerte slanger fra tess. Disse var kun armert med et glassfiber/nylon nett, fabrikat "Semperit" Dekkprodusent :-) Jeg er ikke sikker på om dette var problemet men disse slangene sprakk iallefall 2 ganger med påfølgende oljetrykksfall. Fikk stålarmert slange fra hydroscand med påpressende couplinger, du må nesten høre ang. materialet på disse tror de var overflatebehandlet med noe over vanlig svartstål. Det er sikkert en forhandler i Sandefjord eller Larvik som kan hjelpe. Lykke til mvh Jon Redigert 28.Juli.2011 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fletcherwindsor Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Takk for hjelpen, skal sjekke med di i morgen:) Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.