Jump to content

rustfrie fittings på bowman oljekjøler?


fletcherwindsor

Recommended Posts

Hei hei

Har ett spm her, kjøpte med en stor bowman oljekjøler her for en liten stund siden. Tror "huset" er i sjøvanns bestandig aluminium. Spm er da,

kan jeg bruke rustfrie fittings på denne eller vil dette bare tære i stykker kjøleren.

Eventuelt hva bruker dere på deres kjølere? Var innom TESS og spurte om syrefaste fittings mellom kjøler og oljefilter adapter. han jeg snakket med anbefalte definitift svartstål.

Hva mener dere??

 

selvfølgelig holder svartstål i mange nok år før det ruster igjenom, men nå har det seg slik att det er en nyoverhalt motor dette her hvor jeg har lagt ned en del tid i detalier. Da mener jeg det er litt synn vis det skal ruste på diverse ting. Fittings og stålomspunnede slanger er jo nettop noen av di detaliene jeg henger meg opp i!!

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

Hei hei

Har ett spm her, kjøpte med en stor bowman oljekjøler her for en liten stund siden. Tror "huset" er i sjøvanns bestandig aluminium. Spm er da,

kan jeg bruke rustfrie fittings på denne eller vil dette bare tære i stykker kjøleren.

Eventuelt hva bruker dere på deres kjølere? Var innom TESS og spurte om syrefaste fittings mellom kjøler og oljefilter adapter. han jeg snakket med anbefalte definitift svartstål.

Hva mener dere??

 

selvfølgelig holder svartstål i mange nok år før det ruster igjenom, men nå har det seg slik att det er en nyoverhalt motor dette her hvor jeg har lagt ned en del tid i detalier. Da mener jeg det er litt synn vis det skal ruste på diverse ting. Fittings og stålomspunnede slanger er jo nettop noen av di detaliene jeg henger meg opp i!!

Link to post
Share on other sites

No skal det vel ein del til før fittings i svart stål tærar hol i. Drive eindel med offshore kraner og her blir det brukt svart fittings med densotape,og det held i mange år i sjøsprøyten. Kjenner ikkje stålkvaliteten på svart hydraulikkfittings, men trur den er ganske høg, i alle fal langt frå st 355

:-)

Link to post
Share on other sites

jupp, kjenner en sjølv som jobber offshore han sa det samme. Er klar over det ikke ruster igjenom. er jo tjukt gods eller! syntes bare fittingser og slikt er fete detalier. og da er det ikke noe serlig med rustbrune koblinger. men for all del, vis aluminiumen bare vil tære seg fast i det syrefaste så bruker jeg selvfølgelig svart. og heller sprayer på noe CRC etc i ny og ned:)

 

Men har hørt det så mangt att syrefast og alu = døden! men jeg har nå rustfrie bolter på det som er fra alu innsug til alu vannpumpe! båten sank i fjor. dro opp båten og begynte og demontere. men ingen bolter satt fast. heller ingen tegn på korrosjon rundt bolten!!

 

men tror jeg går fra fittings i svart men med rustfri stålomspunnet slange!

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

Akkurat ja. så ut som noen seriøse koblinger det der! Hvor stor invendig diameter bruker du?

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

sendte deg feil link, beklager: skal være denne http://www.hydroscand.no/produkter/interlock_1

var på forrige båten, Muligens 13mm innvendig uten at jeg husker størrelsen nøyaktig . Er den stålarmerte slangen som er det fine her, tåler veldig høyt trykk.

fikk en slik slange pga. problemer med tidligere armerte slanger fra tess. Disse var kun armert med et glassfiber/nylon nett, fabrikat "Semperit" Dekkprodusent :-)

Jeg er ikke sikker på om dette var problemet men disse slangene sprakk iallefall 2 ganger med påfølgende oljetrykksfall.

Fikk stålarmert slange fra hydroscand med påpressende couplinger, du må nesten høre ang. materialet på disse tror de var overflatebehandlet med noe over vanlig svartstål.

Det er sikkert en forhandler i Sandefjord eller Larvik som kan hjelpe.

 

Lykke til :smiley:

mvh

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen, skal sjekke med di i morgen:)

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...