Jump to content

Ny Suzuki DF150, stopper når den blir varm.


P66Weekender

Recommended Posts

Kjøpte ny båt med ny Suzuki DF150, etter å ha kjørt 5-6 nm, så lyser alle røde lysene på instrumentpanelet. Vi slår av motoren, og ringer forhandleren og får asistansse, av en kar som sjekker oljen og sier at vi bare skal starte opp å kjøre videre. Så timene går å av og til skjer dette. Så etter ca 20 timer så skjer dette igjen men denne gangen starter den ikke igjen og vi holder på å bli knust mot land, vi fikk hjelp i siste liten. Forhandleren hiver seg på saken, som får opplyst av importøren at de var kjent med problemet, på grunn bredden på hekken, så får ikke disse motrene nok kjøling. For å løse dette så sender de et nytt kjøleinntak som skal lede mer vann inn. Henter båten etter 500 meter stopper denne igjen. Og retuneres til forhandleren. Som skal prøve å løse problemet.

 

Hva er fornuftig i sånne saker? Ny motor? Hvis båten ikke har kjølt skikkelig under innkjøring kan den ha tatt skade?

Link to post
Share on other sites

Det er, uten at jeg er noen ekspert på området, et par ting som skurrer litt:

 

1. "Bredden på hekken"... Vanninntaket er nedenfor topp av propellsirkelen, så med mindre du kjører propellen i friluft, så burde det være plenty med vann til kjølinga? Inntaket burde vel også være under kjølen, så hekkbredden skulle hatt fint lite å si.

2. Stopper etter 500 meter: Dette lukter som at den ikke får vann i det hele tatt. Har du prøvd å kjøre den med klokke og se om det går vann igjennom motoren?

Link to post
Share on other sites

Kan umulig ha noe med bredden på hekken å gjøre. Det eneste som er en mulighet er hvis motoren er montert alt for høyt på hekken, da vil man jo kunne få kjøleproblemer. Ellers går det jo ganske mange av disse båtene med ditto motorer, så det hadde vel vært et "kjent" fenomen hvis andre båter var utsatt for dette samme problemet. Tror vel heller på noe elektronikk som trøbler, typisk på nye motorer. Hadde selv en ny Mercury EFI, som stadig måtte "nullstilles" p.g.a. en alarm som gikk titt og ofte.

Link to post
Share on other sites

Ja det hørtes rart ut for meg også, dette med bredden på skulle ha noe å si på kjølingen. Det kan vel ikke være så stor forskjell på undervannshuset på 140 hesteren ( sikkert er bedre motorvalg, den går no ihvertfall), så dette med kjølevannsinntak må bare være sprøyt, hvis ikke det allerede er skiftet på 140 hesteren.

Jeg har ikke hatt klokker på motoren, men kontrollstrålen var der. Og motoren var varm da jeg skulle kjøre, fordi forhandleren hadde vært på test tur. Synes det var rart at han hadde problemmer med dette. Jeg var rasende, trodde han leverte ut en båt som ikke virket, med vilje. Alle mister sikkert hodet når man ligger og reker i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig som LM 605 sier at motoren er montert for høyt. Kanskje de har montert feil stammelengde, fåes i lengre utgave også. Og kanskje for å slippe å bytte stamme så prøver de og trikse det til. Forslo for forhandler at de kunne prøve og skifte sensorene. Men tror ikke de hørte på det øret.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en DF175 som er samme motor som DF150 men med variabel ventilstyring montert på en bredere båt enn din, har ikke hatt noen kjøleproblemer.

 

Mener å huske jeg kan ta ut motortemperaturen via motorinterfacet, skal sjekke hvilken temperatur den går på neste gang jeg skal ut.

Link to post
Share on other sites

Skal ta bilder av montasjen, neste gang jeg er ute hos forhandleren. Nå har de hatt den en uke, tipper de synes de er greit å ha en visningsbåt der, tenkte at jeg skulle reise ut der og henge opp lapper på båten:"Båt selges billig, pga motor virker ikke. PS velg en annen forhandler".

Nå har Askeladden levert mange sånne båter. Så da lurer jeg på er det bare meg som har dette problemet?

Er kanskje litt paranoid, men har prøvd å nøste opp hva som er spesielt med mitt tilfelle:

 

Disse båtene blir produsert i Polen, men motormontasje og bunnsmørning blir utført på fabrikken på Hagavik utenfor Bergen.( Har ikke et vondt ord om de, men nå er jeg fra Bergen. )

 

Båten kom 9. Juli, men skulle vært levert i slutten av mai. I følge direktøren i Askeladden så var det kun en ukes forsinkelse på produksjonen, så her har forhandleren kommet med en løgn til oss.

 

Men direktøren hev seg rundt, så noen fikk ferien sin litt utsatt for at vi skulle få båten.

Var opp med en six-pack til mekanikeren som monterte båten, han sa at dette var første gang han monterte alene. Så jeg skal reise opp på mandag og snakke med han. Kanskje disse båtene bruker ekstra lang stamme, og han har vært uheldig og montert en for kort motor? De har flere båttyper så det er mulig at de har bådde kort og lang motor der. Kan motoren blitt montert for høyt? Kan hele problemet være en løs jordledning, eller noe sånt?

Og dersom feilen skyldes feil stammelengde så koster det sikkert litt og utbedre, så tenker paranoide meg slik: Prøver noen og løse dette på billigst måte? Skifte til et annet kjølevannsinntak, og om programere alarmsystemet slik at tempraturen må bli høyere før alarmen slår inn. Motoren holder sikkert ut garantitiden selv om den kjører med varmere temperatur, at kjølevannet avsalter, blir vel mitt problem om 6-7 år. Kan forhandleren fått en telefon fra direktøren til Askeladden, og blitt hevngjerrig, sabortert motoren før jeg fikk den. Valgt størst motor fordi jeg hadde håpet og ha glede av denne i mange år.

Link to post
Share on other sites

Trassig at du skal ha problemer med en helt ny båt/motor.

Som jeg skjønner fikk du problemer alt på første turen hjem fra forhandler?

Da gikk vel du på lavt turtall også for og kjøre inn motoren? Ekstra vanskelig å forstå at motoren skal bli overopphetet da.

 

Forøvrig en fantastisk båt p66w

Link to post
Share on other sites

Ja båten er fantastisk, må kanskje bite i sure eple og installere baugpropell.

Hvis jeg beholder den, er motoren upålitelig så vil jeg ikke ha den.

Ja var under innkjøring, lå under 3000 rpm, men hvis alarmene er reelle, og motoren virkelig ble overopphetet, så er det vel en mulighet for at sylinderveggene er blitt glasserte av brent olje. Og at det er begynt å danne seg saltkrystaller i kjølekanalene. Kunne tenkt meg en ny motor, helst Yamaha, har et godt rennome her i Bergensregionen. Det er lov å drømme.

Link to post
Share on other sites

Skal ta bilder av montasjen, neste gang jeg er ute hos forhandleren. Nå har de hatt den en uke,

 

Og da har de selvfølgelig tilbudt deg en annen båt som erstatning for den du ikke har eller tilbudt seg å betale hva det koster deg å leie en tilsvarende båt i markedet?

 

Jeg synes du skal informere dem om dete forumet og denne tråden og deretter oppgi hvem det er slik at andre kan frarådes å kjøpe noe fra disse!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville stått på mitt å forlangt en ny motor visst ikke de får fikset den umiddelbart og dokumenterer at den er skadefri.

Når en kjøper helt ny båt av forhandler så skal man ikke ha noe problemer!

Den 140hk jeg snakker om har vel gått 140 timer nå å som sagt aldri vist tegn til å bli varm eller avgitt noe alarm bortsett fra 20 og 100t service alarmen.

 

Har du fått testet hvor høy toppfart du oppnår med 150hk?

 

Med 140hk gjør den rundt 30knop på max og planer greit med 9 personer ombord

 

Skjønner godt du vil ha baugthruster på den ja, tar ganske godt tak i den vinden og snur den fort rundt.

Har du sjekket noe pris på baugthruster og montering av den?

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke ta sorgene på forskudd,det kan jo være noe så "enkelt" som en sensorfeil eller lignende som får elektronikken til å stoppe motoren.Da den tror at en

overoppheting er under utvikling.

Nei få rede på hva slags feil som forårsaker dette før du tar noen konklusjon. 150 hk Suz er en god motor,like god som en Yam etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Her i Bergensområdet har vi to forhandlere av "Båtmerket", den ene holder til på to steder. Hvis jeg avslører hvilken forhandler dette gjelder. Så kan det få store konsekvenser for forhandleren. Husk så mektig nettet er. Det er ikke bare folk som bruker dette forumet, som vil få denne informasjon. Men Google snapper opp mye. Og skredersyr jeg innlegget så vil det, komme høyt opp på trefflisten, bli truffet av flere søkevalg. Treffet vekke interesse. For eksempel. USERIØS "BÅTMERKE" FORHANDLER i "STED" "FIRMANAVN" "SELGERNAVN" "BÅTMODELL" dette vil nå ut til mange. F. Eks her må selger leve at folk som kanskje bare er interssert i telefonumeret hans, få severt dette grumset. I tillegg så linker det seg fort opp til Facebook. Skal noen bruke nettet til sånne ting. Så er det viktig att dette skjer etter at forum moderatoren har lagt seg. Så må dette testes ut med praktiske søk. For å være sikkert at dette blir værende på nettet evig, selv etter at innlegget er slettet. Så må man kjøre noen søk. I tillegg må forhåndvisningen av treffet av siden som gjerne ikke eksisterer lenger, formidler hele budskapet. Dette er farlig, men kanskje jeg gjør dette, vi for se hva som kommer ut av dette, jeg gir de fortsatt, en sjanse til å rette opp og kompensere. Får jeg en ny motor og baugpropell så er jeg vel fornøyd,men det er et år til neste ferie. Nå har jeg vel sporet litt av her.

 

Men dette er min første nye båt, så kanskje dette er normal praksis i båtbransjen: Lyve på leveringstid ( min ble levert 6 uker for sent og kun 1 uke skyldtes forsinkelse i produksjonen, resten var selgerløgn), ikke følge opp kundene,ikke svare på E-poster, sms, eller mobilsvar etter kontrakten er signert, trenere garantisaker og reklamasjoner.

 

Når det gjelder toppfart så har jeg kun fått bruke båten en uke, og det meste har vært innkjøring av motor. Har heller ikke GPS. Men det som jeg har lest av på måleren er 36 knop, men de målerene pleier å være unøyaktige. Mulig motoren blir piggere når den har gått flere timer. At den planere med 9 pers er imponerende, høres ut som 140hk er et fornuftig valg, selgeren min mente at 115hk hadde vært nok, men det tror jeg hadde blitt for tungt.

 

Har ikke undersøkt pris og på baugpropell ennå. Hadde tenkt og vente med det til jeg blir bedre å manøvrer først, slik at jeg ikke gjør meg sjøl en bjørnetjenste. Gjerne bli god til å ligge til og fra med spring. Burde valgt en større bås. Synes det er vanskelig å dosere gassen på disse Suzuki kontrollene.

 

Jeg kommer vel til investerre først i landstrøm, ekstra batteri, lader og strømuttak.

Link to post
Share on other sites

feil stammelengde er det v el garantert ikke, da ville du jo ha sett at antiventilasjonsplata ville ha lagt langt over båtbunnen og det ville ha vært problemer med ventilasjon av propellen, dvs. manglende feste i vannet.

 

Toppfarten på båten er forøvrig 34 knop med 150 hk.

140 hesteren er mye slappere da den bare er på 2,1 liter mot 2,9 liter på 150 hk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nettopp.

140 hesteren har derimot 30 kg vektfordel slik at den er mere velegnet i lettere båter der man ikke trenger så mye kraft for å dra opp i plan.

Men 150 hesteren har vel allikevel satt rekord i lav vekt pr. kubikk for 4-taktere.

Honda 150 VTEC på 2,4 liter og Yamaha 150 på 2,7 liter veier det samme som 2,9 literen til Suzuki, altså 215-220 kg.

Mercury Verado 150 (kompressorladet) veier 230 kg (men kan jo chippes opp...).

 

2-takterne kommer naturlig nok litt bedre ut, og de har i tillegg hele 6 sylindre:

Optimax 150 på 2,5 liter veier 195 kg (og kan vel chippes opp...)

E-tec 150 på 2,6 liter veier kun 190 kg.

Mest ytelse pr kg. i denne kubikk-klassen er vel E-tec 200 som også den veier 190 kg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er mye flotte motorer. Men har vi fokus på de rette tingene når vi velger motor. E-tec trenger ikke service før om 3 år, justerer selv opp oljeblanding under innkjøring, har eget vinterkonserveringsprogram, Verado har fantastisk kontroller og instrumenter osv. Men ser du bare på to av motorene, Yamaha 150, og Suzuki 150, så vant Suzuki med 200 kubikk for samme vekt, kan det være slik at, Suzuki har vunnet dette med å gå ned på godset i blokken? F. Eks på sylinder veggene? Hvis dette er tilfelle så kan det være mulig å bore opp Yamahaen og øke volumet. Nå er jeg kanskje litt ut viddene og uttaler meg om noe som jeg ikke har peiling på. Er kanskje litt konservativ, men driftsikkerhet, feilfrihet og levetid er veldig viktig for meg på sjøen. Og her i Bergenområdet, tror vi at Yamaha står for det. Kunne jeg valget så hadde det blitt Yamaha.

Link to post
Share on other sites

Litt av forklaringen er nok at utviklingen går videre.

Suzukien er en ny konstruksjon mens Yamaha 150 har vært en bestselger i mange år.

Suzuki har også en 175 hk versjon av samme blokka, noe Yamaha mangler.

 

De som ønsker en sterkere Yamaha må helt opp i 265 kg på F200 V6 på 3,4 liter (Suzukis DF200 V6 har samme vekt men er på 3,6 liter).

Verado får her et vektmessig overtak i 4-takts klassen med 230 kg på sin 200 hk (4-syl. kompressor).

Mens E-tec har uslåelig lav vekt i 200 hk-klassen (samt at V6 2-takt gir den barskeste lydopplevelsen blant motorene omkring 200 kilosklassen :wink:)

 

Det at E-tec 150 finnes i 200 hk- versjon betyr at E-tec 150 ikke er noen stresset konstruksjon overhodet, i likhet med Optimax 150 (som finnes som 175 hk også).

 

Honda 150 er forøvrig udiskutabelt en veldig god motor på alle måter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at det som finnes av moderne store utenbords i dag er såpass bra motorer alle sammen at det er litt hipp som happ hva man velger. Det viktigste er å finne en motor som harmonerer til båten, og så stelle den godt.

 

For eksempel tror jeg at det å spare noen båtlapper på å velge DF140 i stedet for DF150 til en så tung båt som P66 Weekwned ikke vil lønne seg i lengden, siden det store slagvolumet til 150-hesteren gjør at den vil leve et mindre anstrengende liv på den båten enn 140-hesteren vil gjøre.

 

Den feilmeldinga på varmgang høres mest ut til å være noe kødd med en sensor. I alle fall hvis ikke motoren har virket varm og vannet til kontrollstrålen har normal temperatur.

 

Jeg fikk en plastpose rundt kjølevannsinntaket på min Johnson 140 i fjor (den motoren er en Suzuki DF140 med hvit maling, siden Johnson kjøpte sine store firetaktere fra Suzuki, og lakkerte dem hvite). Oppdaget dette ved at jeg fikk varmealarm. Motoren virket ikke varmere enn normalt og kontrollstrålen hadde vanlig trykk og temperatur. Da jeg krabbet ut på badeplattformen så jeg at det satt en bærepose rundt kjølevannsinntaket.

 

Gikk tilbake til båtplassen i 5 knop og ringte dagen etter verkstedet (Oslo Marineservice) for å spørre om motoren måtte sjekkes etter å ha gått varm. Fikk da til svar at motoren hadde nok ikke gått varm, men ga alarm fordi en sirkulasjonsensor oppdaget at det var lite fart på kjølevannet i forhold til turtallet. Den sensoren går på samme alarm som varme sa mekanikeren, så derfor fikk jeg varmealarm.

 

Så det er mye rart som kan gi alarm inni der... Blir spennende å høre hva de finer ut. Men som det nevnes litt lenger opp i tråden; hvis motoren faktisk har gått varm hadde jeg ikke godtatt å beholde samme motor. Det er jo litt av hvert av myke deler inne i en slik motor som ikke har godt av for høy temperatur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...