P66Weekender Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 Hentet båten i går etter 11 dager på verksted, gikk hjem i går, men i dag måte vi få slep av redningskøyta igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DaniB Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Huffda! Samme problem eller? Da hadde jeg forlangt ny motor montert UMIDDELBART. Nekter og tro det skal være bredden på båten som er problemet. Vet det går en P66W med Suzuki df150 her i området, men vet dessverre ikke navn på eier så du eventuelt kunne kontaktet de for og høre om de har hatt problemet. Tror båten er levert av Dyrkorn Fritid i Ålesund, så du kunne eventuelt tatt kontakt med de å høre om de har hatt den inne for utbedring Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Jeg var med på prøvetur med en P66W DF150 for et par uker siden, og deretter satte eieren kursen for Bodø som jo er et langt stykke vei. Har ikke hørt at det har vært noen problemer med den. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
SinWin Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Husk at du har en del rettigheter, for det første fordi varen du har kjøpt aldri har virket ordentlig, og i alle fall når leverandør forsøker å reparere problemet to ganger uten hell. Håper det ordner seg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
P66Weekender Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 Det begynte på samme måte som sist, piping alle lysene lyste og motoren stoppet, så repeterte vi dette noen ganger, men til slutt kunne jeg ikke kjøre startmotoren lenger. Måtte bite i det sure eplet og ringe Redningselskapet, dette er andre gangen og båten er ikke en måned gammel engang, pinlig. Ringte Herr Askeladden, og er spent hvordan han har tenkt å løse saken. Holder dere informert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oskeladden Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Skvatt litt når eg hørte om problemet ditt med DF150. Jeg fikk og nylig trøbbel med min etter kun 38 timer(samme båt/motor). Motoren sto dønn fast. Kontaktet forhandleren og slepte båten tilbake til verkstedet der den ble kjøpt. Forklarte problemet, og var fortvilet siden dette var midt i ferien vår. Forhandleren ringte dagen etter og kunne fortelle at vi ville få ny motor allerede dagen etterpå!!! Har hatt litt småplunder med min P66 Weekend, men må berømme forhandler for meget god hjelp hele veien. Håper virkelig det ordner seg for deg, og at du får ny motor. Det er ikke noe gøy å ha en motor som har hatt flere slep etter kun få timer, dette må jo Suzuki ha i bakhodet mtp tilbakemeldinger.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SinWin Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Ikke for å kuppe tråden, men hvilke problemer har du opplevd, annet enn med motoren, Oskeladden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oskeladden Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Hei SinWin Har hadde litt uflaks med at noe utstyr ble feilmontert, men dette ble straks rettet, så dette har ikke noe med båten å gjøre. Vil igjen nevne at eg har fått meget god service hele veien, og kan anbefale Båtens Beste i Os, om du skal handle Askeladden! Hadde en lekkasje der det kom litt vann innvendig i stuerommet i baugen. De hadde av fenderlisten for å tette lekkasjen. Har kjørt båten for lite etter til å vite om det er i orden eller ikke. Det er ikke mye vann, men nok til at det ikke kjekt å lagre noe i stuerommet (1-2 cm). Men kalesjen er dårlig, ikke mulig å åpne sideveggene for å gå ut/inn uten å ta av hele siden.. Askeladden jobber med å designe ny, så når den kommer får eg ny kalesje. Ellers er eg MEGET fornøyd med båten!! Passer perfekt til vårt bruk, vi ville ha en båt som vi kunne overnatte i 1-2 dager. Som navnet sier er den super for weekend turer. Grei soveplass for to voksne og to barn. Vi kommer oss kjapt fra A til B, har stoor uteplass, det går fint å sitte 7 stykker ute bak på benkene, samtidig er det god plass til fiske etc når benkene er nede. Enkel rengjøring med spyleslange ute. Vi skulle ha eget toalettrom, likte ikke tanken på å måtte omorganisere om natten, bare fordi minstejenta må på do.. (ref. portapotti i baugen) Båten oppfører seg meget godt i sjø, men som andre har kommentert er det godt vindfang i den, så det kan være en utfordring å finmanøvrere til kai i mye vind. Vil anbefale trimflaps! Skal du handle båt SinWin? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SinWin Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 (redigert) Ah, takk for svar! Det var jo godt å høre at det ikke var noe "faststøpt" som laget problemer (les: dårlig design eller lignende). Jo, vi snuser litt på P66 Weekend, og var på prøvekjøring på tirsdag. Liker godt det jeg ser, og synes båten oppførte seg bedre enn ventet i de krappe bølgene vi var ute i. Testbåten vi var ute med lå dog veldig dypt akter (det lå sjø inn lensehullene der hvor motoren er montert), og hadde litt sjøvann i bunn av rommet i baugen, slik du beskriver. Håper ikke dette er normalt, akkurat. Har ellers notert meg (blant annet) trimflaps, ankervinsj og baugpropell på ønskelisten. Kommer gjerne til å være i båten alene, da er det greit å ha god kontroll når man ikke har med egen matros =) Har du fått montert bauglist? Vi har spurt om det var mulig å få montert "keelguard" eller tilsvarende, og selger har da sagt at de kan montere bauglist. Jeg lurer litt på hva det innebærer? Hvordan ser den ut, hvor bred er den, og fungerer det godt som beskyttelse mot svaberg og lignende, når man skal legge til? Redigert 12.August.2011 av SinWin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oskeladden Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Har ikke montert bauglist, men det hadde vært fint å ha noen ganger.. Hadde ikke hørt om keelguard, men søkte det opp på nettet - fiffig, men tape? Hvordan ser det ut etter noen bunnsmørninger? Enig i at baugpropell og ankervinsj er kjekt å ha, men det koster flesk! Må i allefall monteres på babord side for vektfordeling! Eg kan og anbefale utestyring, perfekt til fiske!! Ang lekkasjen/vannet så tar eg foreløpig og skjærer ut en trekant og legger i bunnen av rommet, sånn at eg kommer ca 25 cm over evt vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SinWin Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Hehe, ja, det koster definitivt en god del. Jeg vet ikke om de kan montere ankervinsjen på babord side? Det er jo absolutt noe å spørre om. Takk for tips! Utestyring skal vi nok også krysse av for, ja. Vi får håpe du får bukt med lekkasjen din, i alle fall - det høres ikke så helt heldig ut med tanke på fukt inne i kabinen. Har lest litt om keelguard, og ikke hørt noen som har klaget over at den løsner, løser seg opp eller lignende. Men, om Askeladden har noe som tilsvarer keelguard, men som er laget spesielt for båten, virker det mer forlokkende på meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oskeladden Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Men hva mente du med "dårlig design eller lignende"? Er det noe du har lest om her på forumet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SinWin Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Neida, tvert i mot har jeg ikke lest om noen som har vært misfornøyde med løsningene i båten. Det jeg har lest av negative ting er i grunnen bare denne tråden om problemer med motoren. Det er jo en vesentlig del av båten som helhet, men ikke noe Askeladden er ansvarlig for å produsere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dorgen Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Jeg har bestlt en p66 weekend med Suzuki 150 med levering i oktober og det er med noe bekymrymring jeg leser om problemene med motoren på denne tråden. Kan du holde oss videre orientert om problemene dine og løsningene somAskeladden kommer opp med. Er det andre der ute som har hatt samme problemer eller er dette et engangstilfelle? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
P66Weekender Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Motorproblemet løst, styringsenhet skiftet. Handlet hos feil forhandler. Kjempebåt, savner baugthruster, og kalesje kommer senere når de har laget ny type, savner teak på dørk innendørs, eventuelt på akterdekk (hel teakpakke er svindyr). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SinWin Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Komplett teakdørk koster 75 500 i følge prislisten jeg har fått, så ja - det er rimelig dyrt... Bra det ordnet seg for deg, med motoren! La oss håpe du slipper flere problemer med den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Ser ut som feilen er funnet, det var problem med drivtofftilførselen (trykket), fantastisk kanskje klar til helgen, synd at det ikke hadde diagnoseverktøy.. Skjønner ikke sammenhengen mellom angivelig varmgang og drivstofftrykket. Drivstoff brukes til å kjøle ekstra visse typer flymotorer, men ikke båtmotorer så langt jeg vet. Det finnes jo nok av vann å ta av til kjøling. Du er veldig kort om hva som er skjedd i det siste og evt forklaringer fra forhandleren, men at det er en viss "motvilje" til å tro og skifte (hoved)styringsenheten er kanskje ikke så rart. Verkstedsfolket vil vel i utgangspunktet tro at motor-feilkodene er korrekte. Slik sett har du vel vært uheldig. Men etter samme problem for tredje gang burde de nok montert en ny motor og funnet ut av problemet selv på den upålitelige motoren. Får du ikke noe "plaster på såret" av forhandleren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Synd du har hatt et slikt problem. Hovedårsaken til at verkstedet ikke fant feilen omgående er kanskje at det rett å slett ikke bruker å være feil med styreenheter på disse motorene. Liten andel motorer med feil gjør at erfaringen blir mindre og spesielt feil som opptrer periodisk etter en tids kjøring kan være vanskelig å finne årsak til. Jeg tror ganske så sikkert at du vil oppleve Suzuki som minst like driftsikkert som noe annet motormerke. Har selv en 2009 mod 150hkèr som har vært helt problemfri i de 3 sesonger jeg har hatt den. Motoren er utrolig mye sterkere enn 140hkèren og du vil aldri oppleve at den har problemer med å dra opp i plan, nesten uansett last ombord. Selv har jeg kjørt min i overkant av 1200nm disse årene på en 22" båt som gjør ca 35 knop på toppfart, og selv med ferielast og flere ombord så jobber motoren utrolig lett og stille. Minuset må vel være at stort sylindervolum gjør motoren noe tørst på turtall mellom 3000 og 3700. Ofte er det i det turtallet man kjører når sjøen er litt rufsete, hastighet ca 13-15 knop. Ved 4000 omdreininger og ca 23 knop går det med 1,2-1,3 liter pr mil, ved 3000-3700 rpm ca 1,5 liter pr mil. Måling er utført med drivstoffmåler tilknyttet GPS. Skulle jeg valgt annet motormerke så må det sikreste og beste være Honda. Har aldri hørt om feil på de. Yamaha derimot hører man av og til at det er problemer med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
P66Weekender Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Forhandleren min mangler diagnoseverktøy, dette fant jeg ut etter at de hatt motoren i 11-dager. Derfor har det gjettet hele tiden, først på at det skyldes, kjøling, så på at det skyldes problem med drivstoff tilførselen. De burde selvfølgelig skaffet Computeren eller byttet Motoren, med en gang. Så da motoren stoppet siste gang, så ringte jeg sjefen for Askeladden, og spurte hvor han ville ha motoren, for ut til forhandleren kommer den aldri mer, for de mangler kunskap og vilje til å fikse denne. Foreslo et eksternt seriøst firma. Så båten ble fikset hos en annen forhandler, har ikke snakket med forhandleren min i ettertid. Fikk titusen i avslag på en landstrømpakke av Askeladden, men ferien ble ødelagt, og det kan ikke kompenseres for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Selger digre motorer uten å ha verksted med diagnoseverktøy? Høres som ut snarlig konkursbo eller mentalitet tilhørende hest-og-kjerre tiden! Redigert 14.August.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dorgen Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Godt å høre at motorproblemene er løst. Takker for info om kalesjeproblemene. Jeg kommer til å be om versjon 2. Til min p66 weekend. har jeg bestilt det meste av utstyr utenom baugpropell grunnet svært høy pris. Er det noen der ute som har funnet noen gode tilbud på baugpropell inkl. Montering?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dorgen Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Har fått melding fra forhandleren at jeg får levert versjon 2 av kalesje og det er positivt at Askeladden er så pass rask i å forbedre dette. Jeg har og besluttet å bestille baugpropell. Nå er det bare å vente til i slutten av oktober:) Er det noen som har data for drivstofforbruk med suzuki df 150? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SinWin Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 I følge selgeren jeg har snakket med bruker den ca 20 liter i timen ved 20 knop (marsjfart) - altså ca 1 liter per nautiske mil ved 20 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oskeladden Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Dwesom du skal ha kartplotter vil eg anbefale Lowrance HDS plotter. Da kan du koble opp motoren mot plotteren med NMEA kabel, og få opp mye motorinfo forbruk, timeteller +++ Mitt forbruk ligger på ca 25 liter ved 23 knop. (marsjfart) Eg får opp forbruket på plotteren, og bruker den for å kjøre mest mulig økonomisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SinWin Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Personlig har jeg god erfaring med garmin-utstyr, så jeg tenkte på garmin 720 som plotter. Er det forresten noen her som vet hva man trenger for å få auto-funksjon på Volvo Penta-trimplanene Askeladden leverer? Er det noe man enkelt kan montere selv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.