Jump to content

Sylinderforinger Bukh DV-36 - er disse OK?


Mizar

Recommended Posts

Jeg har plukket fra hverandre en Bukh DV-36 dieselmotor og skulle skru sammen det hele i helgen. Men nå er jeg i tvil om foringene, se bildet. Den til høyre er vel ok, men hva med den til venstre?

 

Begge er målt og funnet i orden av Oslo SylinderService, men de sjekker kanskje ikke utsiden? Bulken på den ene kom fram da jeg skulle skrape av et belegg utenpå for å få best mulig kjøling/minst mulig varmeisolasjon ut mot kjølevannet. Jeg hadde tenkt å montere alt i helgen, men... Hører gjerne hva andre med mer motorerfaring enn meg, vet om dette.

 

-Og - hvordan i allverden har den blitt slik? Den er fin og rund innvendig, målt og godkjent av motorverkstedet, så kanskje den kan brukes likevel? Det er ingen riper etter stempelet på innsiden såvidt jeg kan se. Jeg er takknemlig for snarlig svar. Her er bildet:

 

sylinderforinger.jpg

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det er vel rust som har gjort dem rimelig tynne noen steder. De vil nok uansett holde en stund, men hvor lenge vet ingen. Om du kjenner noen som driver med metallisering så kunne de kanskje ha lagt på litt? I så fall må flatene oppe og nede beskyttes, ellers må de dreies etterpå for å passe i blokka...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

-Jeg har kjemisk metall, og med tanke på gropas plassering er det kanskje håp at den kunne leve lenge med den beskyttelsen jeg kan gi den utenpå med kjemisk metall? Andre som har erfaring med dette i lignende tilfelle? Det bør vel nevnes at jeg også konverterer motoren til ferskvannskjøling, ferskvann m. frostveske gir vel snillere korrosjonsbelastning enn saltvann i fremtiden.

 

Jeg er nok litt fristet til å bestille en ny foring, selv om det hadde vært fint å spare de tusenlappene. Det viktigste er at ingen skal behøve å ta fra hverandre denne motoren igjen, før den har gjort tjeneste i nye tredve år hadde jeg tenkt...

 

Hører gjerne flere meninger om dette. Vil jeg for eksempel kunne stole på at kjemisk metall sitter godt nok og ikke løsner -med de følger man da kan tenke seg for hele kjølesystemet. -Sliping ned til bart, helt rent metall før det påføres er jo en selvfølge, men likevel? Det er store temperaturvariasjoner her.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Dette er typpisk kavitasjonstæringer. Det kommer av hvordan kjølevannet snor seg innvendig mellom foring og motorblokken. Ser meget dype disse her. Kjemisk metall vil kunne holde en tid, men vil ikke forvente all verdens levetid. Om du går får kjemisk metall, må du bruke et som har samme egenskaper som foringen, vil tro den er av støpejern. Det finnes kjemisk metall i forskejllige utførelser.

For rengjøring vil jeg ikke anbefale sliping, da du kan komme i skade for å gjøre foringen enda TYNNERE. Ta heller å få den glassblåst. Dekk til området for o-ringer og kragen oppe.

For å unngå å "stresse" denne foringen med mer kavaitasjon, bør den enten snus 180 grader ved montering, eller bytte om på plasseringen.

 

 

Da var jeg litt for sen med svar.

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Da var jeg litt for sen med svar. "

 

Jeg takker likevel for interessant svar, det du sa om kavitasjon forklarer hvorfor tæringen er så ujevn og vises nærmest som kratere.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...