Jump to content

Tullekjøring under Tall Ship Race(Rogaland)

LTKH

Recommended Posts

Har etterhvert opplevd så mye med Rødne båtene at når jeg ser en slik holder jeg LANGT av veien for de.

Om dagens hendelser:

Idag var vi i Stavanger og kikket på seilskutene, det yrer av liv på sjøen enda det blåser friskt.

I byfjorden like utenfor Ulsnes ligger det et cruise skip på svai(pendler noe i vinden) midt i leden.

Vi er på vei utover fjorden i sammen med en 5-6 andre båter, blant annet en katamaran fra Tide(til Haugesund). Innover er det og flere båter samt en seilbåt for seil. Honnør til Tides båt som valgte og gå med 6 knops fart til han hadde passert Cruiseskipet som hold på og overføre passasjerer. Det gjorde og at småbåtene hadde det komfortabelt utover.

Jeg ser Rødnes Kvitsøybåt på vei innover, og legger meg så langt av leia som mulig. Pga andre inngående seilbåter, blir jeg den som er nærmest midten av fjorden.

Hva gjør Rødne, jo han står på sin rett og pløyer byfjorden i 20 knop og lager sine vanlige 1-1,5 meters meget krappe bølger. Han viker ikke en millimeter og går forbi oss kloss i.... det sier seg selv hva som skjer med løsøre ombord. En annen sak er passasjer båtene til cruise fartøyet, den ene la fra og gikk i mot bølgene.... Ordet Hensyn er ikke like viktig hos Rødne tydeligvis. Der er det viktigste og stå på sin rett.

En annen sak jeg reagerte på idag var en større seilbåt som i frisk vind og smekkfullhavn i Stavanger, velger og seile utav småbåt havnen på Grasholmen, og krysse seg oppover i båtmylderet. Motorbåtene måtte pelle seg utav veien.... Jeg gikk med 5 knops fart mot vinden, han gikk ut like foran meg fra havna, og da vi var kommet til kalhammaren hadde han krysset like raskt som jeg gikk strake veien.... det sier litt om farten..

Hensyn er et viktig ord på sjøen som MANGE glemmmer...

Ellers må jeg si at det var mye fin og passiv manuvrering idag, Tide skal fremheves da båtene og sør for havnen slakket av farten i GOD TID før bybrua.. det gjodre traffikk bildet oversiktelig.

En annen sak jeg reagerte på idag var en større seilbåt som i frisk vind og smekkfullhavn i Stavanger, velger og seile utav småbåt havnen på Grasholmen, og krysse seg oppover i båtmylderet. Motorbåtene måtte pelle seg utav veien.... Jeg gikk med 5 knops fart mot vinden, han gikk ut like foran meg fra havna, og da vi var kommet til kalhammaren hadde han krysset like raskt som jeg gikk strake veien.... det sier litt om farten..

Så vidt jeg vet er det heller ikke lov å seile i indre havn i Stavanger

Så vidt jeg vet er det heller ikke lov å seile i indre havn i Stavanger

åhh..lurte på om det var restriksjoner her? Kom hjem sist uke med nybåten, og seilte gjennom hele leia, under bybroen, og inn Gandsforden.

(men måtte hjelpe til litt med motor rett ved broen, for da kom Rødne og Tide i "plan" og da er det greit å komme seg vekk :-) )

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...