Kjetil1 Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Vi gikk ut fra hjemmehavn i går og la oss for anker (fin anledning å prøve at det virket greit) like utenfor Tungenes, utenfor Braken Fyr, tror det heter det. Lå der i båtstim og såg skipene passere. Men, det finnes alltid slike som er glimrende bevis på at båtfører bevis med tilhørende kurs er en god ide. Mens vi ligger der for anker, kommer en stor Buster el.l i "sakte" fart, sånn ca 10-12 knop i full pløyemodus og passerer skrått om baugen ca 5 meter foran oss. For å si det slik, det var godt vi hadde kjøpt kopper i melamin og plastflasker til isvannet... Men for øvrig var det koselig på sjøen... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 det finnes alltid slike som er glimrende bevis på at båtfører bevis med tilhørende kurs er en god ide. Mens vi ligger der for anker, kommer en stor Buster el.l i "sakte" fart, sånn ca 10-12 knop i full pløyemodus og passerer skrått om baugen ca 5 meter foran oss. Finner ingenting ang slik oppførsel i pensum for båtførerprøven, og det er heller ingen praktisk utsjekk til dette, så her skjønner jeg ikke helt koblingen Er det virkelig noen som på alvor tror at dette forsvinner med innføringen av Båtførerprøven Det var ekstremt mange båter utpå i går, og det var kun noen ganske få tullballer som brøytet seg vei mellom småbåtene, men minst en av dem var 51 fot og dermed sertifikatpliktig. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Vel, jeg driver og leser til båtførerbeviset. Og mener bestemt å huske at det står bla litt om hvordan båter lager bølger etter seg, og om hensyn. Ved å ta båtførerprøven lærer man at man ikke ligger i full pløy like foran/i nærheten av andre båter... Hadde en annen episode på vei ut av Hafrsfjorden, som også viser at man bør ha litt kunnskap om båtførsel før man drar på tur. Jeg er på vei ut av fjorden, slakker av farten i god tid før brua, slik at jeg har liten hekksjø forbi de båtene som ligger på private plasser like ved brua, og slik at jeg har rolig fart mellom brupillarene. Jeg ligger slik at jeg går på styrbord side av de to stakene like innenfor brua og sikter på den passasjen lengst til venstre under brua. Ca 50 meter før ser jeg over min venstre skulder en stor skjærgårdsjeep i plan forbi stakene, mellom stakene og mitt kjølvann, da på min babord side. De har da også peiling på den samme passasjen som jeg har planer om å gå i, uten at det ser ut til at de da skal redusere farten. Jeg legger da fort over mot styrbord for å gå i neste passasje mot høyre. Jeepen passerer oss da når vi begge er under brua. Hadde jeg ikke sett rundt meg (som jeg selvf pleier å gjøre her), kunne det fort blitt en spennende situasjon. For å fortelle at jeg langt fra er perfekt selv, må jeg ta med at på vei hjem kommer jeg meget nær en annen båt, som "gjemmer" seg i blindsonen skapt av 3 fendere som henger i stativ fremme på rekka. Jeg legger umiddelbart mot babord da båten dukker opp på styrbord side av baugen. Neste tur jeg tar, skal fenderstativet være flyttet lenger bak, eller fjernet. Slike "near-miss" opplevelser skal jeg ikke ha igjen... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Jeg ville tatt vekk fenderstativet forut hadde jeg vært deg. Har selv hatt båt med fenderstativ forrut og fant fort ut at den tok endel verdifull sikt fra førerplass. Finn en plass akter hvis du har mulighet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Det var ekstremt mange båter utpå i går, og det var kun noen ganske få tullballer som brøytet seg vei mellom småbåtene, men minst en av dem var 51 fot og dermed sertifikatpliktig. Masse båter, og veldig lite stygg kjøring antall båter tatt i betraktning. Synes folk tok bra hensyn. Tre båter som fikk kommentarer over VHF, men tror alt løste seg greit... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Tre båter som fikk kommentarer over VHF, men tror alt løste seg greit... Stemmer, og to av dem driver med opplæring så vidt jeg vet Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Stemmer, og to av dem driver med opplæring så vidt jeg vet Da bør jeg kanskje være lettet over at POSEIDON II var 50 nautiske mil derifra Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Da bør jeg kanskje være lettet over at POSEIDON II var 50 nautiske mil derifra Ja, for all del, det var ikke deg jeg refererte til. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Da bør jeg kanskje være lettet over at POSEIDON II var 50 nautiske mil derifra Det var godt å høre. Jeg var redd du var skipper på Sandnes, og den fikk vel kommentarer opp til flere ganger... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Det var godt å høre. Jeg var redd du var skipper på Sandnes, og den fikk vel kommentarer opp til flere ganger... Ja det var den ene av de 2 jeg tenkte på Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.