Jump to content

Kjølevannstemperatur VP42

kes

Recommended Posts

I forbindelse med alarm på høg motortemperatur på den ene motoren for 5 uker siden (ref. tidligere innlegg om saken), og 5 ukers forgjeves intens feilsøking og leting etter feil, er jeg endt opp i følgende debatt med en mekaniker:

Har sjøvannstemperaturen innvirking på motorens kjøling slik at det kan medføre en økning på 2-3 grader og dermed utløse alarmen? La oss si at en motor har gått knirkefritt med normal temperatur hele våren hvor sjøtemperaturen lå på 5-13 grader. Når sommeren kommer og sjøtemperaturen stiger til 16-17 grader, vil denne effektive kjølingen av motoren være den samme eller kan motortemperaturen sige nok (2-3 grader) til å utløse alarm? Jeg vil ikke fortelle mitt eller mekanikerens standpunkt i saken, men ønsker å høre andres fornuftige synspunkter på saken.

Det forutsettes at det benyttes samme termostat, at impelleren er uskadet og at det ikke er gjort endringer i motorens kjølevannssystemer i perioden vår-sommer, d.v.s. at det er kun vanntemperaturen som har endret seg. Har noen svaret? :confused:

Om du har dårlig kjølekapasitet i saltvannskretsen din slik at termostaten alltid må stå åpen for å kjøle motoren tilstrekkelig så kan selvsagt sjøvannstemperaturen påvirke motortemperaturen slik du beskriver. Men jeg synes det høres litt søkt ut.

Jeg misstenker at det er en blokkering/innsnevring i saltvannskretsen din eller i varmeveksleren. Jeg kjenner ikke din båt/motor, men ville nok sjekket vannintak, sjøvannsfilter og varmeveksler. Det hender også at det er en tilstopping der sjøvannet blander seg med eksosen (etter varmeveksleren) som også vil føre til for liten vanngjennomstrømming

hvor mange grader ligger motoren på "før" alarmen slår inn ?

Termostatene (det er 2 stk) skal begynne å åpne ved 81 og være fullt åpne ved 86 grader som er normal driftstemperatur. Settpunkt for alarmen er i følge spesifikasjonen 93 grader. Alarmen går allerede når termometeret viser 90 grader, men debatten dreier seg egentlig om vanntemperaturen påvirker kjøleevnen i motoren og om 3-5 grader høyere sjøvannstemperatur gir dårligere kjøleevne?

Dette handler om beregning av varmeovergang og hvilken grad av sikkerhetsfaktor som produsenten legger inn i bergninger og utførelse. Mellom 'grønnvannskretsen' og sjøvannskresten skjer det en varmeovergang. Men det er termostaten i grønnvannskretsen som i førstehånd styrer motortemperaturen. Sjøvannskretsens oppgave er under en hver belasting på motoren og uansett temperaturen i sjøen å kunne ta unna overskuddsvarmen. Derfor skal motortemperaturen holde seg konstant uansett motorromtemperatur, sjøvannstemperatur og last på motoren. Hos meg ligger temperaturen spikret på 84 grader. Jeg har installert en varmeveksler som kan serve motorer som yter omtrent det dobbelte av det min gjør. Greit svar?

jeg er mekaniker , men ikke på båtmotorer har holdt på med mye marine motorer alt i fra overhaling til feilsøking med forundlige feil som erfaring

Jeg tror at kjøvanns temperaturen i utvendig kjølekrets selvfølgelig har en betydning for innvendige kretsen ,men jeg tror ikke det har noen betydning

om sjøvannet er 5 grader eller 25 , dette vil en normal frisk motor klare veldig bra ,derfor har motoren en innvendig kjølekrets med termostater som

skal regulere dette uten at motoren kommer over den forsvalige temperatur ,det er klart at denne vil ,eller kan være noe avik pga sjøvanns temepaturen

men ikke mange gradene som måles på temperatur meteret i båten.

Den utvendige kjølekretsen er overdimensjonert med vann gjennomstrømning og er uavhengeig av sjøvanns temperaturen , derfor innvendig kjølekrets med termostater

Forstår jeg deg rett sliter du med et kjøle problem ,kom gjerne tilbake etter din egen besluttning om hva det kan være vis du da ikke har funnet ut av det

kan hende jeg , eller flere har noen tips :-)

Motorene er satt opp for å tåle over tyve graders sjøvann, og dette gjør de. Men det betinger at det ikke er noe som hindrer sirkulasjonen, både på saltvann og "søtvatten". Skal ofte ikke mere til en noen tette kjølerør (fks. gummipartikler fra impeller) eller kjølevæske som "levrer" seg mellom kjølerør i veksleren. Dette kan forekomme ved blanding av forekjellige typer kjølevæske, eller dersom motor har stått leeeeeenge i ro.

Noen grader opp skal ikke ha noen betydning, dersom resten av systemet er ok. :smash:

Hei.

Mener setpunkt for alarmen er 97 grader, ikke 93... Har du megget tempvakten ? Hadde tilsvarende problemer selv, men feilen lå på koblingen inn til vakten, da denne var litt eiret.

Har du fysisk målt temperatur på maskinen når du var i drift med termo måler ? Mener at 42 termostatene åpner fullt ut på høyere enn 86 grader.... Hva står det på selve termostaten?

i fra vinter til sommer er det normalt at "tempratuern" øker 3-4 grader om sommern. men som sagt, det vil ikkje endre seg om det er 5 eller 15 grader i vannet, men kansje i fra -5 - +17 (+ luftempratuern spiller jo også inn)

kad 44/300 ligger normalt på 90-95 grader

normal drift tempratur på kad 42 mener eg er ca 85-88

Redigert av Joda3300 (see edit history)

Mange god svar og tips, men jeg har delvis sammen med mekaniker, allerede sjekket det meste. Termostatene (nye) er merket 81-86 grader, alarmgiveren (original) har påstemplet alarmpunkt på 93 grader, sjøvannsfiltrene og sjøvannsinntakene er sjekket med båten på land, alle tilkoblingspunkter og jording til hovedinstrumentpanelet er sjekket. Jeg har gått med termomåler over hele motoren med alle utvendige komponenter (gearkasse, eksosbend, turbo, varmeveksler, motorblokk, oljekjøler, slanger etc.). Temperaturene ligger med unntak av et lite område rundt termostathuset 2-3 grader under styrbord motor. Ved termostathuset ligger tempen 2-3 grader over styrbord, men selv disse 2-3 gradene skal egentlig være for lite til å trigge av alarmen.Hva kan ligge i området rundt termostathuset og alarmgiveren (sjekket-OK) som medfører høgere lokal temperatur der og kan utløser alarmen?

Det kan også nevnes at når jeg kjører på ca. 1500 omdreininger ligger temperaturen stabilt lavere enn åpningstemperaturen til termostatene, og da er det ingen problemer. Dette skulle vel indikere at sjøvannkjølingen er tilstrekkelig. Går jeg opp til 2800-3000 omdreininger kan jeg kjøre opptil 30 minutter før alarmen går. Ved å redusere til 1500 igjen og kjøre slik til tempen går under 81 grader, kan jeg igjen sette opp til 2800-3000 en halv time o.s.v.

PS:

Siste tipset jeg fikk, var å sjekke om tilkoblingene og jordingen til instrumentene på flybridge er OK - kan dette ha noe for seg?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...