BigBear Startet 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2011 (redigert) Hei. Jeg er ganske ny med motorer og slikt. Jeg har en gammel Yamaha 8hk båtmotor. Det er noen år siden jeg kjøpte den. Den funket helt fint, fram til en dag jeg skulle ut og fiske. Og siden jeg ikke får start på den, i verken ferskvann eller sjø. Så vet jeg rett og slett ikke hva som er problemet. Når jeg skal dra i startsnora, så stopper den når jeg har dratt den cirka 3-7 cm ut. Jeg håper noen av dere forstår hva jeg mener, og vis dere trenger bilder eller noe lignende, så si i fra. Takk på forhånd! Redigert 29.Juli.2011 av BigBear (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Står motoren i fri ?? mange motorer har sperrer for å hindre at den startes i gir . Kan du manuelt rotere på svinghjulet ? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
BigBear Svart 29.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 (redigert) Nei. Det stopper nesten med en gang jeg begynner å snu på det. Når jeg setter den i gir, så har jeg enda mindre å snu på før det stopper. Redigert 29.Juli.2011 av BigBear (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Har hørt om lignende, det var da noe nede i giret som hadde kilt seg. Har du prøvd å dreie på propellen i fri og i gir? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
BigBear Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Ja, den går rundt når den står i fri, men går ikke rundt når jeg setter den i gir. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Sjekk om det er olje på girhuset, høres ut som om det er et problem der nede ? . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
BigBear Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Nei, det var olje der. Andre ideer ? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Kan du manuelt rotere på svinghjulet ? AK Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
BowFreak84 Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Hadde motoren stått en stund før du prøvde og starte den? skru av startagregatet og se om du får snurret svinghjulet rundt da. Sitér dette innlegget Link to post
BigBear Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Nei, jeg får ikke snu på det manuelt. Det sitter bom fast. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Ta ut pluggene og prøv og roter svinghjulet igjen.... Hjelper ikke det tror jeg det kan være en fordel å slippe ned undervannshuset, dette fordi et problem der nede kan/vil kunne låse fast selve motoren . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
BowFreak84 Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Ta av undervannshuset som Droll sier å se da :) om det da fortsatt henger er det sannsynligvis enten i sylinderne eller i veiv lagerne.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.