Jump to content

Problemer med 1981 Evinrude 50hk

Tommy1983

Recommended Posts

Hei.

Ny her på forumet jeg da og nybakt båteier.

Kom meg på vannet på mandag med min Trifoil 16. Fikk båten mot å hente den. Har lappet et hull i bånn å fjernet det søkk våte og tunge skumme i skroget,

Fikk litt ny lakk på den så nå ser den bra ut. Planer fint å gjør 30 knop med Evinrude motoren. Lett og fin på styring og lett startet. Alt var bare fyrd og gammen.

Inntil tidligere i dag da jeg og min bror cruiset rolig og fint ned Rands- og storelva i Hønefoss ut til Tyrifjorden.

Det har ikke vært noe problemer med motor den uka jeg har hatt den, men følgte med ny propel. Så ting kan tyde på at den kan ha slått nedi noe tidligere.

Familien jeg har kjøpt den av er kjent for å ha ting på stell og motoren var til "utvidet" service før den blei parkert i fjor høst. Men ikke noe blei oppdaget da.

Så når vi tøffet fint i ca 20 knop på Tyrifjorden i nydelig sommervær så ruset plutselig motoren seg opp da propellen ikke lenger gikk rundt.

Når vi vrir rundt på svinghjulet på toppen av motor når den står i gir så går propell rundt. Og man kjenner på propell at den butter i mot og står i gir.

Men når vi setter den i gir åg starter den så går ikke propell rundt. Skrudde av propell for å sjekke at den gummitingen inne der ikke vår gått.

Når vi da setter den i gir uten propell på og starter går aksling 1/4 til 1/2 omdreininger.

Noen der ute som kjenner igjen dette problemet eller veit hva det er for noe. Og eventuelt vansklighetsgrad på å utbedre dette og eventuelt hvor mye utbedringen kan lomme til å koste.

Tusen takk for svar på forhånd.

Hilsen Tommy

Neida. den er hel og fin. Propellen er ny og montert av med sist søndag. Propellen har inegen synlige skraper eller riper etter sammenstøt med noe.

Så den er jeg 100% sikker på at er hel. Har skrudd av propellen igjen for å se om propellakslingen går rundt. noe den ikke gjør. men vrir jeg på svinghjulet så går akslingen rundt. Starter jeg den i gir står aksling stille.

Jeg skal sjekke det i dag om den virkelig går i gir. For wirene er bare tatt på øyemål av en som kunne litt om båt.

Så det funket greit etter det. men som sagt har ikke jeg noe særlig peiligng da jeg er helt nybakt båt eier.

Så det er jo mye mulig det ikke er blitt helt hundre.

Når gass og gir skal justeres, skal jeg da koble av wire på motoren igjen sette spaken på gass/gir-konsollen i rett opp posisjon (nøytral)

Sette gir på motor i fri og gass på bunn. eller kan jeg la gassen være som den er da den har fungert som den skal?

Så ta å legge den ytterste dingsen på gir-wiren ned i brakketten sin på motor og justere den sånn at den passer inn på gir-armen på motor igjen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...