Kaptein-Nemo Startet 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2011 Har en gammel Lucas 17ACRM 35A 12v dynamo som jeg ikke finner helt ut av. Problemet er lav ladespenning, som målt på batteriene viser fra 13,2v til 13,7v alt ettersom turtall og tidspunkt for måling etter oppstart. Batteriene er vanlige tradisjonelle, nye og har ingen spenningstap fra dynamo, hverken på pluss eller minussiden. Ladespenning målt på dynamo B+ og B-(svart kabel som er koplet til motor-gods) viser samme ladespenning som på batteriene (13,2v til 13,7v). Når jeg flytter målepinnen på multimeteret fra B- til dynamo-gods, viser ladespenningen 14,28v. Kan noen fortelle meg hvorfor jeg ikke får denne ladespenningen på batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Det er en veldig liten dynamo, bare 35A. Hvor stor batterikapasitet har du? Det kan være den trenger veldig lang tid til å få ladet batteriene og få full ladespenning. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
offpist Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 (redigert) Jeg ville feilsøkt litt mer for å finne ut hvor speenningsfallet er på jordkretsen. Du sier det er et spenningsfall på nesten 1 V mellom Bat- og Dynamo-. Noe spenningsfall må man forvente, men det hørtes mye ut... Kanskje spenningsfallet ligger mellom dynamo gods og motor gods, eller jordkabelen fra motor gods til batteriet er i tynneste laget. Utover det så høres verdiene egentlig ganske normale ut med en liten dynamo på den størrelsen. Neste vil være å koble på et Ampere meter for å finne ut hva den egentlig lader. Redigert 30.Juli.2011 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Du skal ikkje tro på alt multimeteret viser. Dynamoen er altså isolert fra motorgods, er det slik å forstå ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein-Nemo Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Takk for innspillene. Har foretatt flere målinger igjen, men de varierer av og til. Fikk mange merkelige utslag. Mistenkte en stund multimeteret, som en av dere var inne på. Sjekket nettopp minuskontakten på dynamo. Tok av begge kablene (en til motorgods og en til regulator), og gjorde alt reint. Var veldig vanskelig å komme til, derfor er dette ikke blitt gjort før nå. Dette resulterte i skikkelig lading med en gang, 14,22v på batteriene og 14,3v på dynamo, som vel må godtas. Siden batterikapasiteten nå er på 220A + 110A + 70A, må det selvsagt skiftes til en ny og kraftigere dynamo, men ville ha kontroll på hvor feilen lå først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.