Intel94 Startet 29.Juli.2011 Del på Facebook Startet 29.Juli.2011 Hei. Eg sitter og sikler litt på ein type " Sørlandssnekka" fra 1948 på 24 fot med ein innenbordsmotor av typen "Marna" med 8-10hk. Problemet er at i følge selger må det lastebil med kran til for å frakte båten til Førde, visst man ikkje tar sjøveien naturleg nok, spørmålet mitt da er vel om dette faktisk er mulig? Kor lang tid vil dette ta eigentlig? det er jo ei ganske lang strekning det er snakk om. Håper nokon av dere med beina godt planta på dørken kan fortelle meg litt da eg er ein landkrabbe som ønskjer å tøffe litt rundt på fine sommarværsdager Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Laholm Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Jeg ville nok ikke lagt ut på den turen for egen kjøl uten å vite at maskin etc var noenlunde ok. Men, hvis du vet at det er det, er det en fin tur. Første utfordring er Krossfjorden, Raunefjorden kan være tøff i nordavind. Straumane (Alversund og nordover) er stort sett ok. Fensfjorden kan være tøff, men deretter kan du stort sett liste deg innaskjærs. Men, som sagt, uten å vite at båten "holder vann" og Marna'en er samarbeidsvillig, ville jeg nok gått for veitransport. Sitér dette innlegget Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Oiii.. først må en finne distansen i n. mil, så finne ut hvilken gjennomsnittfart sjekta holder. Deler en så førstnevnte på sistnevnte får en antall timer turen tar om du går i ett. Dessverre vet jeg ikke hvor langt dette er. Men la oss annta det er 150 n.mil og sjekta greier snittfart på 5 knop vil turen ta 30 timer om du går i ett.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Speedy Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Som Laholm beskriver så er det det jo endel fjorder her som kan gi deg utfordringer mtp været. Du har jo tilslutt før Førdefjorden en fjord jeg vil karakterisere som spesiell; Stavfjorden. Her kommer havet utenfra mens du har tidevannsstrømmer fra 3 fjordarmer her også. Fra Bergen til Førde vil jeg anta det er noe som vel 60 nautiske mil. Førde fjorden har jeg nettopp kjørt og brukte vel ca 1 time på litt over 20 nautiske mil(fjordens lengde). Har du fint vær et par dager tror jeg en slik tur med båten din vl bli en fantastisk opplevelse. Mange fine områder du kan gå i le av vind og vil aldri være langt unna en bilvei hvis motet stopper for deg på turen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Intel94 Svart 29.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Det høres jo fantastisk interessant ut, men som dere nemner, eg kjenner jo ikkje båten, men selger seier motoren er i tipp topp stand, men man kan jo aldri vite og vertfal ikkje om maskineriet skal gå i eit så lenge. Problemet er jo også at man må ha gjerne både 1 og 2 overnattinger også da om vi snakker om kanskje 30 timer kjøring. Båten har jo ingen plass å sove på da det ikkje er heildekkande kalesje. Trur eg må gruble litt på dette. Eg er jo som sagt ikkje noko skipper, så eg har lite erfaring med båter som er i denne størrelsen, og det å legge ut på ein slik tur aleine funker nok ikkje då eg så vidt kan navigere meg sjøl på land så skal eg ta utfordringa har eg nok med meg ein kompis av meg som går lærlingstid pr. dags dato som Matros mellom Aberdeen og Nordsjøen på suplybåt før han skal begynne på høgskule neste høst for å bli styrmann, DA kan eg heller føle meg trygg for at vi kjem oss fram i god behold Er det nokon ellers som veit om kva det vil koste (caca) å leige ein lastebil fra Os til Førde for frakt av båten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Er jo en flott tur i indrefileten av kyst Norge dette. Med god tid er ikke turen i seg selv noe problem, du er aldri langt i fra land og blåser det opp er det bare å finne enn passende havn. Overnatting tar du i telt eller på dørken med en pressenning over dere. Eneste utfordring er om du kan stole på motoren. Om eier sier den er i topp stand så tilbyr han seg kanskje også å være med på etappen fra Os til Bergen? Så kan han vise og forklare alle båtens detaljer samtidig som han viser at motor går så fint som han sier. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Intel94 Svart 29.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Eg blir eigentlig meir og meir gira! Det hadde vært ein fantastisk tur, med ein FANTASTISK båt Får se om det er muligheter når han som kjem til å være kaptein på den turen kjem til Norge på friperiode igjen å sjå kva han syns Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Antar det er denne båten En får ikke gull for kr 15000 men synes det kan høres ut som et bra kjøp for en koselig båt. Som nevnt er motorens pålitelighet det største spørsmålet. Om selger mener den er i god stand bør de vise dette med å bli med deg de første timene! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Få selger til å belaste motor og gi deg instruksjoner før du gjør noe som helst. Når det gjelder transport på bil er jeg redd for at du får bakoversveis, bilen skal tilbake til utgangspunktet også inkl. kjøre og hviletid. Som sjåfør vet jeg ørlite om dette . Ta med deg en du kjenner så får dere en flott tur, og som nevnt her så er du aldri langt fra bilvei/hjelp underveis. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaQueen Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 I utgangspunktet syns jeg det høres ut som en flott tur!!! Fra OSøyro til Førde er det ca 130 nm (målt på OpnCpn og ca mål). I 7knop vil turen ta 18 timer og 22 minutter. 10 knop 13 timer... 5 knop nesten 26 timer.. Alternativ til sjøvegen og lastebil, kan du sende den med båt, eks NorCargo. Prisen går på xkroner per fot. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaQueen Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Dersom det er båten som er linket til, marsjer denne på 6 knop. da bruker du 21,5 timer (fra Osoyro). er det andresiden på Os, blir det jo litt kortere! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaQueen Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 ooops... maksfart 6 knop.... satse på ca 5 knop nordover da.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Åsabu Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 (redigert) Flott tur, men hvorfor ikke dele den opp i 2-3 dager? masse flotte gjestehavner på vei nordover Redigert 30.Juli.2011 av Åsabu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slåtten Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Har gått strekningen noen ganger, med litt tid tilgjengelig så er det en flott tur. Ta først turen til Bergen, så får du en følelse hvordan det går.Som tidligere nevnt så kan du vel få selger med dit. Fra Os til Bergen er det ikke mye utaskjærs, kan gå innfor Strøno, og krysse akkurat utenfor Korsneset før du går inn mot Hjellestad. Vatlestraumen kan faktisk være mest brysom på første del.Deretter er det bare beskyttet farvann opp til Mongstad.Dersom der er badestige på båten så kan du kanskje få lånt deg en 2-4 hk påhengsmotor å ta med som reserve. Fra Mongstad og opp er der noen lengre fjordkryssninger, men dersom motor fungerer så bør det gå greit.Jo lengre nord du kommer jo lettere er det jo å ta en pause, reise hjem og hente den når været blir bra. Navigasjonsmessig er det ingen som helst utfordring i bra vær. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Eit godt tips; ring Kårstad transport som held til 14km fra førde sentrum. Dette er ein av vestlandets største transportfirma. Dei har garantert mulighet for å ta med baljen på ein returetappe til sande. Rimelig er dei og. Meinar eg betalte under 2000 for transport av ein traktor frå sande til os sør for Bergen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Ingenting er bedre enn å få det så billig så mulig men båten skal opp på bil med kran og ned igjen. Og så skal jo firma ha dekket kostnaden med drift av bil og sjåfør. Men det er selvsagt mulig å få til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Eg ville uansett sjekka. Dessutan er det ikkje heilt gratis å kjøre båten sjøveien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 selvsagt skal han sjekke dette. Kan jo ta det som en tur og samtidig bli kjent med fartøyet. Bør vel nevne at dette med returlass for vogntogsjåfører (som meg) har en tendens til å bli nesten gratisturer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Intel94 Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 Ser det har vert mykje liv her, hehe. Det er den snekka som er linket til ja. Eg sitter og vurderer og tenker, er litt skeptisk til om det faktisk blir trebåt, sjøl om det er ein heilt fantastisk båt! Tenker det blir jo litt arbeid med vedlikehold som eg vil slippe med ein plastbåt. Han eg eventuelt skal ha med meg om den skal med sjøveien reiste på jobb igjen på Ankerfartøy i Aberdeen og går på friperiode i slutten av August. Siden det er litt liv her kan eg jo like greit spør kvar dykk syns om denne båten? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29635251 Blir jo ikkje heilt samme kosen som med ei god gammal snekke, men. Har lyst på ein billig og grei båt til fineværsdager og kunne kanskje fiske litt og ellers nye eit par timer på sjøen uten å få dårlig samvittighet visst båten ligger på brygga og ikkje blir brukt kvar solskinnsdag ;) Motoren på den båten må eventuelt selges og kjøpe ein 25hk da eg ikkje har båtførerbevis og har meir enn nok å lese på med billappen og slikt, hehe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sundalen77 Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 Alternativt kjøper du min båt, nypussa og fin. Då slepper du unna med halve strekningen (Solund) og sparer deg 2 fjordkryssninger :) Eg GARANTERER at motoren tar deg trygt heim og varer så lenge du har båten, med vanlig vedlikehold.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MB Angst Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 (redigert) Hei. Når det gjeld navigasjonen er det fornuftig av deg å tenke nokon tankar rundt det slik du har byrja. Eit hett tips er å ha iallefall ein rendundnas i navigasjonen din. Dersom du skal gå i vanlege sjøkart må du sette ut kursar, med grader (000 til 359o ) kursen går og ca lengde. dette vil hjelpe deg i ukjent farvatn. Samtidig bruke hjelpemiddel som GPS til å få opp din kurs og fart samt logga distande. Dette vil hjelpe deg til å vete kvar du er på kurslinja di "etter bestikk" som det heiter. Det er viktig at du ikkje berre brukar Navionics appen td aleine. Dette er big nono og kan medføre navigasjonsfeil. Du bør vere bevist på felkjelder i navigasjonen, slik at du kan anslå kvar du er etter bestikk på legg der du er mellom "observert posisjon" (ein posisjon du er sikker på td tvers grønblink om BB og lykt i baugen. Navigasjon i ukjent farvatn er iallefall ein tomannsjobb. Stå på, lykke til og ver trygg. Det er fantastisk og kunne segle fritt langs kysten og føle seg trygg på kvar har vore, er og skal. Redigert 6.August.2011 av karlespen (see edit history) Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.