StianJunior Startet 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2011 (redigert) Hei båtfolk! Som ferskt medlem, og som min båt nr 2 vil jeg gjerne introdusere mitt "vann over hodet" prosjekt! Dette er en 78mod 30fot BirchWood med en ca 86mod Penta maskin på forhåpentligvis 235hk=) Såkalt TAMD60B. For å si det mildt skal alt pusses opp, båten har stått på vannet i snart 10år. Det som er gjort fram til nå er ett lite opphold på land for å få av gugg og dritt sjøvannet sto for, ellers bunnsmurt, nye anoder samt nymalt vannlinje og ett pussig forsøk på å lakke teaklistene på skrogsiden mens de sto på båten.. Nå for tiden ligger båten på vannet igjen og vi prøver og få en viss oversikt på motorstand og gir. So far so good, som sagt har alt stått så utrolig lenge uten å blitt brukt, og dette merkes uansett hvor man fester blikket innendørs. Motor og gir ser ut til å ha klart seg greit, meen ryker misstenkelig blått uansett temperatur og turtall (Turbo?) Samt ved hardt pådrag blandes den blå røyken med ei bøtte grårøyk Er utrolig mye og skrive om siden det er så ufatterlig mye å gjøre med båten så om interesse vil jeg gjerne klaske inn bilder og info ettersom det blir merkbare forandringer, da jeg er nedi båten hver dag Lurer på om det er noen TAMD60B guruer der ute, som har enn viss peiling på blant anna motorkjøling og misstenkelig lite saltvannskjøling ut eksos? bortsett fra at alt skal rives og bygges på nytt har jeg store planer om å bygge om/fjerne hatten på`n, for den er det delte meninger om Så over til det råtne indre.. Redigert 29.Juli.2011 av StianJunior (see edit history) Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
Fyret 25 Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Blir morsomt å følge med på dette prosjektet ditt Stå på!!! Sitér dette innlegget Bukh - Powering Marine Safety Troll 20 med Bukh DV 10 Link to post
Sydvesten Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 (redigert) Blir en spennende tråd dette, og arbeidsledig blir du ikke med det første.... Har selv gjort noe lignende med en tilsvarende båt.... det tok mange timer før den var klar for sjøen.... deretter var jeg lei hele båten og solgte den... og kjøpte ny båt... (2 måneder gammel) Når det gjelder 60 motoren fra VP så er vel dette ansett å være en av de bedre og pålitelige motorer fra denne produsenten... så dette hadde jeg sett på som en fordel Redigert 30.Juli.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
StianJunior Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Ble litt stripping av diversje sjøling i dag, både fersk og saltvann er skrudd av for sjekk. innsatsen i saltvannsdunken satt som stein, enda ikke fått det ut ( skal sjekkes og renses ofte) Og da jeg snudde den....tydeligvis sjedd før ferskvannsinnsatsen satt også no grønnskjær, men etter mye hammer og skrujern så kom den Tydelig at dette har stått seg, stakkars termostatene som sto der så ikke uut! Liten smakebit av nåværende "alla" flybrige.. Varmtvannsberederen jeg hadde håp for..helkt til skrujernet datt gjennom begge vegga i tanken Ellers trengs det mere motivasjon desto lengre inn på motren du skrur deg. Alt tyder på at dette ligger i grensen i å ha "stått seg ihjæl" men er håp. Planer er å få blåst det skikkelig reint samt å få på ny grønnmaling=) Noen som har farvekoden på den orginale pentagrønn i farta? Thx Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
StianJunior Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Blir en spennende tråd dette, og arbeidsledig blir du ikke med det første.... Har selv gjort noe lignende med en tilsvarende båt.... det tok mange timer før den var klar for sjøen.... deretter var jeg lei hele båten og solgte den... og kjøpte ny båt... (2 måneder gammel) Når det gjelder 60 motoren fra VP så er vel dette ansett å være en av de bedre og pålitelige motorer fra denne produsenten... så dette hadde jeg sett på som en fordel Haha, forundrer meg ikke lenge det samma vil sje her, lei før første turen:P Siden det sies en del positivt om disse motorene er det mere håp enn i utgangspunktet, så bare håper det ikke er noe gummitetninger som synger på sisteversjet, at det er turbo etc.. Greit med synspunkter når man pusser opp fra bunn av, samt holder motivasjon oppe under bygget=) Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
glalaks Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Så det e sånn den nye skuta di ser ut Bare å si fra om du trenger hjelp med noe. Har ferie en stund nå. Roald Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Stilig båt syns jeg:) Er den amerikansk? Blir stilig å følge med videre Jeg har ikke erfaring med denne men ett medlem her inne testet den og ble ganske fornøyd med fargen/resultat Lykke til videre og god sommer Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Nok et spennende prosjekt å følge med på! LYKKE TIL! LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
StianJunior Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 (redigert) Kaptein Fredrik: Tusen takk for tipset, blir det JULA i morgo!=) Ellers er dette en engelsk traver i utgangspunktet, meen denne såkalte "flybridgen" er bygd på i ettertid, likens med skyvdører akter og oppgradert fra 120hk ford til 235hk PENTA Driver iherdig på nedi i motorrommet om dagenen så fremgang MÅ det jo bli. Nå er turboen straks ute for sjekk, forhåpentligvis er det den som har feber, og ikke ventiltettningene Dyser (spisser) skal også sjekkes, samt justering av ventiler..ja det tikker litt:P Det hele el-virrvarret er også plugget av og kastet i en ball framme. Dette er litt av hvordan den skal bli til slutt, sånn ca=) Også ett lite glimt av originalen med bare caps på=) Roald: yes! og kanskje bli det båtplass på dæ =) Lodda: Thx! Redigert 31.Juli.2011 av StianJunior (see edit history) Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
StianJunior Svart 11.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Yeeees! Da er det på tide med en liiten oppdatering på dette "helvette" =) ikke mye annet enn demontering har blitt gjort, samt begynt så smått å renske litt i det elektriske, som dere ser er det en hel spagettimiddag som henger å dingler. Ellers er planen om å få ut all gammal dritt, som råtten plank, gamle rør og slanger samt den største utfordringen foreløbig er drivstofftankenen som sitter fastrusta i dørken. ser det ligger ut en tråd om akkurat dette med nye tanker hvor og for hvor mye, så der er det vell nok å hente, bortsett fra priisen! Tipper båten har blitt ett tonn lettere, taket er fullt som dere ser, og nå begynner akterdekket og tar over Når alt er demontert samt at tankene er ute er det på tide med en full rens og steam med kraftrens og høytrykk, før jeg må finne meg en skikkelig hypersterk grunn/dekklakk for skroget i bunn. (tips?) Ellers sier bildene resten om hvor nære finish jeg har kommet.. :giggle: Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
Polarn Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Herlig tråd, skal følges Stå på, så blir det nok båt av dette til slutt også Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
volfro Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Imponerende el.system ja Det blir værre før det blir bedre heter det. Har man arbeidslyst så løser det meste seg. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
drtama Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Spennede prosjekt har du båtplass i tronheim btw? mener jeg så båten din tidligere i dag, men kan ta feil :P Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Spennede tråd og du hasr nok og henge fingra i ser jeg Tips.. Det er ikke uvanlig at det faktisk ruster hull i bunnpanna på motorer.. jeg ville nok løfta ut hele klumpen og gjort den ferdig på land før den kommer i igjen.. kjipt og skru mange titalls timer for og måtte tilslutt løfte den ut.. da får du god plass nedi der til og få "ny" look med slanger,isolering,elektrisk etc.. Lykke til Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Heftig prosjekt Og herlig lesing. Ikke gå lei og stå på så blir det båt igjen Lykke til Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
StianJunior Svart 11.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 (redigert) Spennede prosjekt har du båtplass i tronheim btw? mener jeg så båten din tidligere i dag, men kan ta feil :P Stemmer det ja, ligger så og si rett over største båten til brannvesenet=) Båtplassen får jeg kjøpe om jeg vill, men det spørs siden strømmen på denne siden er "killer" når man skal OMSIDER ut/Inn Ellers takk for ekstra pågangsmot folks, kunsten er å ikke overdrive ja, tvert en kjenner snurten av veggen så er det bare å hive inn åra for dagen/uka, og fortsette når man kommer på hvor kjekt det hadde vært med strøken båt til neste sesong! Next Time! Redigert 11.August.2011 av StianJunior (see edit history) Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
-morten- Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Hei da vi skulle legge til ved Royal Garden med MTB`n var det en sabla strøm og problemer med å få baugen inntil brygga! Vi hadde ikke mixmaster i baugen.. Rekner med detet er i samme området!? Ellers så må jeg si at du har et vanvittig prosjekt.. tenk å la en så flott klassiker stå å forfalle!! Det blir morro å følge videre! flybridgen synes jeg bår vike for en hardtop som ser mye penere ut på en sånn type båt! Lykke til!! Stemmer det ja, ligger så og si rett over største båten til brannvesenet=) Båtplassen får jeg kjøpe om jeg vill, men det spørs siden strømmen på denne siden er "killer" når man skal OMSIDER ut/Inn Ellers takk for ekstra pågangsmot folks, kunsten er å ikke overdrive ja, tvert en kjenner snurten av veggen så er det bare å hive inn åra for dagen/uka, og fortsette når man kommer på hvor kjekt det hadde vært med strøken båt til neste sesong! Next Time! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
StianJunior Svart 12.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Hei da vi skulle legge til ved Royal Garden med MTB`n var det en sabla strøm og problemer med å få baugen inntil brygga! Vi hadde ikke mixmaster i baugen.. Rekner med detet er i samme området!? Ellers så må jeg si at du har et vanvittig prosjekt.. tenk å la en så flott klassiker stå å forfalle!! Det blir morro å følge videre! flybridgen synes jeg bår vike for en hardtop som ser mye penere ut på en sånn type båt! Lykke til!! Stemmer, Royal Garden ligger opp på skrå for HappyDays. Ellers har jeg også Ibizan liggende på hotellsia, andre rekka rett nedenfor hotellvinduene, der også STRØØØØM! Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
-morten- Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 (redigert) Har sett Ibizaen ja! Jeg jobber en periode på Solsiden så da kikker jeg på båtene som ligger her og ved Bakke bru hver dag hehe Redigert 12.August.2011 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sydvesten Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Yeeees! Da er det på tide med en liiten oppdatering på dette "helvette" =) Tror nok dette er det rette ordet... Selv kjenner meg igjen i bildene fra min tid som "renovasjonsarbeider"... fordelene med slike tråder er jeg er blitt helt sikker i min sak, og det er at ny båt er det beste Så det er aldri så galt at det ikke er godt for noe Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
StianJunior Svart 7.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2011 Jadda!! snart 4 uker siden sist, skulle tro båten begynte å ligne i noe form av en perle Neida! Så mye tid i form av riving, tømming av tanker, tatt ut alt av tanker, rør og ikke minst det elektriske..Enda ser man nesten ikke fremgangen Før Etter: Ellers er det utrolig lite igjen av "styr" rommet, samt motoren blir smalere og lavere med tiden. Takker være de resterende prosjekter her inne blir man lett inspirert ikke minst motivert til å fortsette, hvertfall når fan får så flotte ider til en så rimelig pris det er ikke lenge til hovedoppgaven om å få bygd opp alt igjen står for tur, men før den biten trenger jeg noen råd her. jeg skal male dørken, men med hva, og tips til farge..? Skal jo spyle og skrubbe, men får vell ikke bort alt fett, olje, diesel og smuss vill jeg tro, må ha noe "maling" som setter seg, samt har en form for herder. Ellers etter å ha demontert innsug, eksosmanifold samt noen dieselrør trenger jeg tips til tetting av inn/uttak som ikke tåler vann? I og med at motoren skal spyles/steames før ny maling kommer på. Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
Gurba Svart 8.September.2011 Link til dette innlegget Svart 8.September.2011 Dette er tøft... så tråden nå.. og du er gæææærn Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 8.September.2011 Link til dette innlegget Svart 8.September.2011 Du er en tøffing. Kikket såvidt på denne båten for mange år siden. Men slo den fra meg. Godt at noen tar vare på den ! Hvor jobber du med båten? Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
StianJunior Svart 8.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2011 (redigert) Dette er tøft... så tråden nå.. og du er gæææærn Du er en tøffing. Kikket såvidt på denne båten for mange år siden. Men slo den fra meg. Godt at noen tar vare på den ! Hvor jobber du med båten? Antar litt for tøff i dette tilfelle Jobber ombord i båten, altså i båsen sin, like innafor blomsterbrua, umulig å ta feil av dette "havariet" Båten lå for salg for en god stund tilbake, da dette er svigers sin doning ble det jeg som fikk æren av å ta over prosjektet, kurant det ja Redigert 8.September.2011 av StianJunior (see edit history) Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
StianJunior Svart 8.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2011 (redigert) Leter for tiden hybrilsk etter den beste dekk/dørk lakk/malingen til skroget til jeg fant denne på jula http://www.jula.no/spesiallakk-danboline-750-ml-550211 Noen med erfaring? Etter teksten å bedømme høres dette ut som et kurant valg Pjolter: Ligger skuta di inne i Børsa? Redigert 8.September.2011 av StianJunior (see edit history) Sitér dette innlegget 1984 26 Saltrø PlankSnekk 1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT! 1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt* Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.