Jump to content

Mercruiser 1,7 dti diesel havari....


innaskjærs

Recommended Posts

Dro ut i går fra brygga .hadde marsfart på ca 20 knop og 3600 rpm. Plutselig mistet jeg motorkraft og det begynte å ryke fra eksos og ut av luftfilter. Fikk assistanse inn til trygg havn. Nå lurer jeg veldig på hva årsaken kan være. Motoren går, men den ryker og lukter brent olje. er det noen som har en ide om hva som har skjedd? Motoren starter som sagt men den har ingen pen gange. (Det er ikke rådebank)

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

For meg høres det ut til at det kan være brent hull på toppen av ett eller flere stempler slik at det oppstår kraftig gjennomslag. Er wastegateventil i orden? Denne ventilen kan som kjent irre/ruste fast slik at turbotrykket blir for stort med det til følge at eksostemperaturen blir for høy slik at det blir brent hull i stempel. Turbo bør ellers sjekkes.

 

En eller flere defekte dyser kan også gi dårlig forstøving av drivstoffet og brenne hull i stempel.

Link to post
Share on other sites

hadde jeg ikke mistet oljetrykket om det ble hull i stemplet tro..?

Jeg hadde fortsatt fullt oljetrykk og normal temp på kjølevannet når uhellet inntraff. Motoren starter fortsatt, men det begynner å lukte brent olje fra eksosen etter en stund. (grå, oljeluktende røyk)

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Høres ut som det kan være en klassisk feil ved disse motorene. Reguleringsmekanismen til Wastegateventilen ruster fast. Ved fult pådrag opp i plan blir den stående fast på max slik at turboen gir maks trykk kontinuerlig. Følgen er at det brennes hull i et stempel og derved kastes olje ut eksos og opp i innsug. .

Dette problemet har vært oppe på dette forumet før om jeg husker riktig. Søk forumet.

Bør ha en kvalifisert person til å sjekke dette.

Er du heldig kan det være kun turboen.

Helt sikkert rimeligere i sverige.

Ring rundt å sjekk priser der.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det viser seg etter tur på verkstedet i dag at det er gjennomslag i et stempel. Da skal vel hele maskinen ut for å bytte stempler (alle 4 når jeg først har kverna ute) og bytter samtidig til nye og bedre dyser. Kommer til å gå med noen lapper her tror jeg...gruer meg :nonod::nonod:

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Triste greier dette her!

 

Det er slik at en del av disse motorene er satt i båter som ligger helt på grensen til hva motoren egentlig klarer. Feks Nidelv 690 og Uttern D68 som er omtrent like stor. De første modeller av denne motoren har flere svakheter som senere er utbedret, bla dyser og stempler. Tredje eier av den Nidelv 690 med denne motoren som vi kjøpte ny opplevde akkurat samme som deg.

 

Kanskje du skal sjekke om forsikringen din dekker noe av dette? Kanskje billigere i Sverige?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De åpner motoren for å avdekke hva som helt konkret må gjøres. Jeg får da et prisoverslag. Om det høres ufornuftig høyt ut så får jeg ta en runde med flere.

jeg har fått vite at stempler koster ca 18-1900 pr stk. Overhale dyser ca 800 pr stk og pakningssettet koster ca 6000,-. det skulle bli i overkant av 17000,- og da gjenstår arbeidstimene. Aner ikke hvor mange timer dette kan ta men en 4 dagers (Mitt anslag) arbeid blir vel kanskje 16000,- om de tar rundt 500,- pr time.

 

Er heldig om reperasjonen havner på rundt 35000,- :confused::confused:

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Har aldri fått skrudd på egen motor der - men Jeløy Båtsenter har et verksted der det er mange folk som leverer båter og motorerer for reparasjon.

 

JELØY BÅT OG MOTORVERKSTED A/S

 

VERFTSGT. 9A, P.B. 1079, 1510 MOSS

 

TLF: 69912200 (INNVALG 2) FAX: 69912211

 

 

På Vestfold siden er det kanskje Vallø Motor som gjelder?

 

Dette er jo en rent mekanisk motor - du kunne jo sjekket med LaSa i Son som er VP verksted om de kan hjelpe. Rolf heter han som er sentral der. Han har bla montert inn nye motorer på et par redningsskøyter og er ansett for å være bra på mekaniske motorer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...