innaskjærs Startet 30.Juli.2011 Del på Facebook Startet 30.Juli.2011 Dro ut i går fra brygga .hadde marsfart på ca 20 knop og 3600 rpm. Plutselig mistet jeg motorkraft og det begynte å ryke fra eksos og ut av luftfilter. Fikk assistanse inn til trygg havn. Nå lurer jeg veldig på hva årsaken kan være. Motoren går, men den ryker og lukter brent olje. er det noen som har en ide om hva som har skjedd? Motoren starter som sagt men den har ingen pen gange. (Det er ikke rådebank) Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
omhI Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Hei Søk på mercruiser 1,7 dti (alternativt 1.7 dti) så finner du mye om denne motoren. Det er flere som har hatt motorhavari med denne motoren og det meste er presentert her på forumet. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Mistenker at det er turborelatert. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 jeg også mistenker turbohavari. Håper i grunn det for det er vel kanskje en rimeligere reperasjon...?? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
SeaRaymond Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Rimelig er det vel ikke, men kanskje rimeligere en evt brent stempeltopp... Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 For meg høres det ut til at det kan være brent hull på toppen av ett eller flere stempler slik at det oppstår kraftig gjennomslag. Er wastegateventil i orden? Denne ventilen kan som kjent irre/ruste fast slik at turbotrykket blir for stort med det til følge at eksostemperaturen blir for høy slik at det blir brent hull i stempel. Turbo bør ellers sjekkes. En eller flere defekte dyser kan også gi dårlig forstøving av drivstoffet og brenne hull i stempel. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 hadde jeg ikke mistet oljetrykket om det ble hull i stemplet tro..? Jeg hadde fortsatt fullt oljetrykk og normal temp på kjølevannet når uhellet inntraff. Motoren starter fortsatt, men det begynner å lukte brent olje fra eksosen etter en stund. (grå, oljeluktende røyk) Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Droll Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 hadde jeg ikke mistet oljetrykket om det ble hull i stemplet tro..? Så lenge veiva/kammen går rundt vil du ha oljetrykk, ihvertfall til du er tom for olje... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
innaskjærs Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Må motor ut for å bytte turbo tro? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
innaskjærs Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Noen som har erfaringer med motor reperasjoner i Sverige? Innbiller meg at det er mye rimeligere enn blodprisene til norske verksteder? Jeg har kun 45 min til Strømstad, så er det muligheter der så.... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
toregrill Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Har hørt noe rykter om at det kan være problemer med turboene på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Høres ut som det kan være en klassisk feil ved disse motorene. Reguleringsmekanismen til Wastegateventilen ruster fast. Ved fult pådrag opp i plan blir den stående fast på max slik at turboen gir maks trykk kontinuerlig. Følgen er at det brennes hull i et stempel og derved kastes olje ut eksos og opp i innsug. . Dette problemet har vært oppe på dette forumet før om jeg husker riktig. Søk forumet. Bør ha en kvalifisert person til å sjekke dette. Er du heldig kan det være kun turboen. Helt sikkert rimeligere i sverige. Ring rundt å sjekk priser der. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 hvis bare turboen er gått vil du kunne ruse turtallet i fri. Om det er motorhavari går den vel neppe særlig pent - om en går i det hele tatt Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 Det viser seg etter tur på verkstedet i dag at det er gjennomslag i et stempel. Da skal vel hele maskinen ut for å bytte stempler (alle 4 når jeg først har kverna ute) og bytter samtidig til nye og bedre dyser. Kommer til å gå med noen lapper her tror jeg...gruer meg Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 50-60 tusen har dette kostet andre. Sitér dette innlegget Link to post
ekko Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Hvilken årsmodell er motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 Motoren er 2004 mod. Reperasjonen er estimert fra 30 til 50 båtlapper... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 (redigert) Triste greier dette her! Det er slik at en del av disse motorene er satt i båter som ligger helt på grensen til hva motoren egentlig klarer. Feks Nidelv 690 og Uttern D68 som er omtrent like stor. De første modeller av denne motoren har flere svakheter som senere er utbedret, bla dyser og stempler. Tredje eier av den Nidelv 690 med denne motoren som vi kjøpte ny opplevde akkurat samme som deg. Kanskje du skal sjekke om forsikringen din dekker noe av dette? Kanskje billigere i Sverige? Redigert 1.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 Ja litt trist med en motor som bare har gått 220 timer og alle servicer fulgt. Jeg har nå satt båten inn hos Gressvik Marineservice i Fredrikstad for rep. de virket hyggelige og greie. Bare å betale å se glad ut... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Jeg ville vel tatt en liten telefonrunde og sjekket litt priser om det var min motor. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 De åpner motoren for å avdekke hva som helt konkret må gjøres. Jeg får da et prisoverslag. Om det høres ufornuftig høyt ut så får jeg ta en runde med flere. jeg har fått vite at stempler koster ca 18-1900 pr stk. Overhale dyser ca 800 pr stk og pakningssettet koster ca 6000,-. det skulle bli i overkant av 17000,- og da gjenstår arbeidstimene. Aner ikke hvor mange timer dette kan ta men en 4 dagers (Mitt anslag) arbeid blir vel kanskje 16000,- om de tar rundt 500,- pr time. Er heldig om reperasjonen havner på rundt 35000,- Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
innaskjærs Svart 4.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2011 Er det noen som kan anbefale et verksted som kan Mercruiser diesel? helst i Fredrikstad/østfold Sikker på at noen av dere har noen tips... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 (redigert) Har aldri fått skrudd på egen motor der - men Jeløy Båtsenter har et verksted der det er mange folk som leverer båter og motorerer for reparasjon. JELØY BÅT OG MOTORVERKSTED A/S VERFTSGT. 9A, P.B. 1079, 1510 MOSS TLF: 69912200 (INNVALG 2) FAX: 69912211 På Vestfold siden er det kanskje Vallø Motor som gjelder? Dette er jo en rent mekanisk motor - du kunne jo sjekket med LaSa i Son som er VP verksted om de kan hjelpe. Rolf heter han som er sentral der. Han har bla montert inn nye motorer på et par redningsskøyter og er ansett for å være bra på mekaniske motorer. Redigert 5.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 Takk, Bitteliten. Jeg skal sjekke litt på dine alternativer.Trenger noen alternativer om jeg ikke skulle bli helt fornøyd med pristilbudet som kommer fra marinaen hvor båten står i dag. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
gjeldfri Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Jeg har sendt deg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.