Jump to content

Mercruiser 1,7 dti diesel havari....


innaskjærs

Recommended Posts

Triste greier, du har min medfølelse.

 

Jeg husker at jeg for noen år siden spurte om noen hadde tro på at disse moderne dieselmotorene med relativt høye effekter fra små slagvolum ville ha noe særlig levetid. Denne 1,7 literen kommer jo fra Isuzu og Opel Astra, og får temperaturproblemer om man trekker campingvogn på vestlandet. Fikk mange svar den gangen om at denne motoren var helt problemfri, og uten kjente feil.

 

De siste trådene om denne motoren, samt alle trådene om Volvo D, gjør at jeg holder meg til min utmerkede Mercruiser D3.0L 150hk diesel noen år til. Det fremstår mer og mer som et bedre alternativ enn dagens moderne motorer.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Velkommen i klubben :headbang:

 

Alle overstående er korrekt...

Du har:

- Svidd hull i stempel nr 3 eller 4

- knust turbo

pris i deler vil havne på 30-35k dersom du skrur selv...(prisene du hadde fått virket korrekte nok de, men + på en ny turbin... jeg måtte og kjøpe litt slik småtteri som de har liggende som forbruksvare...) (da skiftet jeg i tillegg register, samtlige stempel/ringer + honet og rådelager når jeg først hadde maskinen i småbiter(obs pris på turbo hos originalforhandler (les bergen båt): 25000 pris på bytteturbo hos f.eks norsk turboservice 11000,-)

 

Årsaken forklares sprikende av verksteder rundt om MEN...

 

- Wategate setter seg fast, gir ingen avlastning ved reduksjon av pådrag eller overlading...

- urene dyser (ømfintlige), bruk tillsetningstoff i diesel, send til rens en gang i året er anbefalingen jeg har fått av bergen båt og motor

- For mye sink (legger et lag i veksler fikk jeg forklart) som igjen gir dårlig kjølig = havari

- Ekstremt ømfintlig for skit (nedsatt vekslingsevne) i sjøvannsveksler... (rens ofte)

 

Min gikk også adundas på 220 timer.... hmmm tilfeldig??

Redigert av `Laffen (see edit history)
Link to post

Velkommen i klubben :headbang:

 

Alle overstående er korrekt...

Du har:

- Svidd hull i stempel nr 3 eller 4

- knust turbo

pris i deler vil havne på 30-35k dersom du skrur selv...(prisene du hadde fått virket korrekte nok de, men + på en ny turbin... jeg måtte og kjøpe litt slik småtteri som de har liggende som forbruksvare...) (da skiftet jeg i tillegg register, samtlige stempel/ringer + honet og rådelager når jeg først hadde maskinen i småbiter(obs pris på turbo hos originalforhandler (les bergen båt): 25000 pris på bytteturbo hos f.eks norsk turboservice 11000,-)

 

Årsaken forklares sprikende av verksteder rundt om MEN...

 

- Wategate setter seg fast, gir ingen avlastning ved reduksjon av pådrag eller overlading...

- urene dyser (ømfintlige), bruk tillsetningstoff i diesel, send til rens en gang i året er anbefalingen jeg har fått av bergen båt og motor

- For mye sink (legger et lag i veksler fikk jeg forklart) som igjen gir dårlig kjølig = havari

- Ekstremt ømfintlig for skit (nedsatt vekslingsevne) i sjøvannsveksler... (rens ofte)

Min gikk også adundas på 220 timer.... hmmm tilfeldig??

Laffen...jeg kjørte jevnt på 3600rpm og kosefart på 21 knop når havariet skjedde, men du mener at turboen og fastlåst wastegate fortsatt er årsaken min, den skjønner jeg ikke. De som har hatt problemer med wastegate har hatt ett gyldent øyeblikk med båt/fart på 5 til 6 knops fartsøkning før det plutselig smalt... :headbang: Turboen kan ikke ha skylden gjennom hele turtallsregisteret..eller??

Sjøsyk

Link to post

listet bare opp hva som jeg har fått av årsaksforklaringer...

her kan du lese min historie:

https://baatplassen.no/i/topic/76655-mercruiser-17tdi-gaar-paa-kun-3-sylindre/

Ja, det er veldig surt at dette skjer så tidlig på en motor (200t). jeg leste saken din og det som jeg merket meg er at din max fart kun ga 4000rpm . Etter min vurdering så er dette et så lavt turtall at det er grunn til en smule bekymring. motoren jobber unødig tungt. Har du riktig propel? Om du forstatt kun får 4000rpm etter overhaling på max fart så er det grunn til en liten bekymring...ikke for å uroe deg men.... :sweat::worry:

 

Håper du får mange bekymringsløse år med båten din :thumbsup::smiley:

Sjøsyk

Link to post

Heldigvis ryker ikke alltid turboen, på min gjorde den ikke det, ikke på motoren jeg kjøpte for å bruke blokka på heller. Dersom så er tilfelle, er det ikke lønnsomt å reparere, tror jeg. Jeg vurderte noe sånn som dette: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29259147 men kom fram til at jeg skulle satse videre på diesel. Så vil framtiden vise om det var lurt.

Det er en Mercruiser forhandler/verksted i Skjeberg, de skal visst være bra, men det tror jeg Gresvik er også.

Link to post

Her er bilde av det defekte stempelet. Hull i stemplets "forbrenningskammer" som igjen har resultert i at stemplet sprakk. Sylindere, turbo osv er helt i orden. Alle 4 dyser ble testet og de var ujevne med relativt dårlig forstøvning. Alle hadde trykk fra 160 til 180 ps. Nå blir det byttet til 4 nye stempler, 4 nye dysespisser + pluss pakningssett osv.hull_i_stempel_nr_2.jpg

Sjøsyk

Link to post

Laffen...jeg kjørte jevnt på 3600rpm og kosefart på 21 knop når havariet skjedde, men du mener at turboen og fastlåst wastegate fortsatt er årsaken min, den skjønner jeg ikke. De som har hatt problemer med wastegate har hatt ett gyldent øyeblikk med båt/fart på 5 til 6 knops fartsøkning før det plutselig smalt... :headbang: Turboen kan ikke ha skylden gjennom hele turtallsregisteret..eller??

Wastegate-ventilen begynner vel å åpne rundt 2200rpm tipper jeg. Hvis den er stuck på 3600 går det ad undas i løpet av få minutter. Da kan du sende inn den turboen til overhaling iallefall for den har hatt en tur til helvete og tilbake. Antagelig vil ikke engang en frisk wastegate åpne nok på de øverste 400rpm. I bil er ikke dette noe problem da du aldri belaster motoren på høyt turtall mer enn i noen sekunder av gangen. Denne motoren er en tvilsom maskin i båt. Den mangler sikkerhetsinnretninger for å unngå havari ved slitasjerelaterte feil. Det står her på BP et sted at det er bedre stempler på nyere årsmodeller. Sjekk at du får de riktige.

Link to post

tror folk bare må akseptere at disse motorene ikke tåler en "kose"fart på 3600 rpm og oppover.skal man ha mere fart må man sette inn no større.De store gutta kan ta feil de også,folk flest har vel hørt om volvo penta md21\md 32.Volvo fantaserte om et marsjturtall 200rpm under maks.De som gjorde dette skifta en toppakning\topp i sesongen,mens gammer`n har hatt en i 16 år nå,bestandig kjørt pent og kun skifta en toppakning på 16 år.syntes det er litt skremmende med motorhavari etter 200 timer og oppover...tror jeg holder meg til den gamle bmc`en min som ikke har timeteller,og er rimelig erfaren(1978)så lenge det er service deler og oppdrive...

Link to post

Det er nok ikke produksjonsfeil slik vi vanligvis bruker ordet. Snarere en motor som er mangelfullt ombygd til båtmotor. Forsterkede stempler hjelper, men stuck wastegate er fatalt uansett. VP har hatt wastegate på noen motorer men da er det en separat enhet som er laget for marine motorer, uten den alminnelige akselen.

Link to post

Vet bare at jeg marsjet på 3600 prm. Båten hadde da en fart på 20-21 knop. Slik har det alltid vært. Om wastegaten hadde hengt, så hadde jeg fått noen gratis knop pga for mye "trøkk" i turboen....det skjedde ikke...Årsaken hos meg var dyser med for dårlig spredning/forstøving av diesel.

Sjøsyk

Link to post
  • 1 år senere...

Hos meg var det ifølge takstmann defekte dyser som førte til dårlig forstøving eller no... = Brent hull i et stempel. Heldigvis ble dette dekket av motorforsikringen (Atlantica) og alt er tilsynelatende utbedret etter et opphold hos Aakra Båt og mekaniker Kjell Leif Vikra i Kopervik.

 

For mitt vedkommende skjedde det etter 342 timer. Motoren sitter i en 2005 Bella 652 med Alpha One drev. Hadde akkurat nådd marsjfart (20-21 knop og 3400rpm) temperatur, trykk og lading var helt ok i forkant. Ingen forvarsel til hendelsen. Gikk for egen maskin inn igjen til land, da oljetrykk og temperatur var som normalt. Men med litt ekstra røyk og rakling selvfølgelig. Svært lite synlig skade under motordekselet, med unntak av fin, fin oljesprut som stod opp i undersiden av dekselet.

Link to post
  • 3 uker senere...

Dette hører vel strengt tatt ikke hjemme i denne tråden. Jeg regner med at det sitter et alpha drev på båten og det kan være flere ting som gjør at den ikke går i gir. Først er det greit å vite om den hverken går forover eller bakover. Søk på alpha her på forumet så kanskje du finner et svar.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...