Bitteliten Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 gjeldfri har vel vært gjennom samme operasjon om jeg husker rett Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Triste greier, du har min medfølelse. Jeg husker at jeg for noen år siden spurte om noen hadde tro på at disse moderne dieselmotorene med relativt høye effekter fra små slagvolum ville ha noe særlig levetid. Denne 1,7 literen kommer jo fra Isuzu og Opel Astra, og får temperaturproblemer om man trekker campingvogn på vestlandet. Fikk mange svar den gangen om at denne motoren var helt problemfri, og uten kjente feil. De siste trådene om denne motoren, samt alle trådene om Volvo D, gjør at jeg holder meg til min utmerkede Mercruiser D3.0L 150hk diesel noen år til. Det fremstår mer og mer som et bedre alternativ enn dagens moderne motorer. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
innaskjærs Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 Ravns garage kan være verdt å kontakte. De har et godt rykte. http://www.ravns-garage.com/ Jeg har sendt deg en IM. Når man først skulle utvikle en kompakt motor for bruk i båt..... Hvem i all verden kom på den tanken å bruke en Izuzu motor som utgangspunkt? Det måtte vel finnes bedre alternativer enn det... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
`Laffen Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 (redigert) Velkommen i klubben Alle overstående er korrekt... Du har: - Svidd hull i stempel nr 3 eller 4 - knust turbo pris i deler vil havne på 30-35k dersom du skrur selv...(prisene du hadde fått virket korrekte nok de, men + på en ny turbin... jeg måtte og kjøpe litt slik småtteri som de har liggende som forbruksvare...) (da skiftet jeg i tillegg register, samtlige stempel/ringer + honet og rådelager når jeg først hadde maskinen i småbiter(obs pris på turbo hos originalforhandler (les bergen båt): 25000 pris på bytteturbo hos f.eks norsk turboservice 11000,-) Årsaken forklares sprikende av verksteder rundt om MEN... - Wategate setter seg fast, gir ingen avlastning ved reduksjon av pådrag eller overlading... - urene dyser (ømfintlige), bruk tillsetningstoff i diesel, send til rens en gang i året er anbefalingen jeg har fått av bergen båt og motor - For mye sink (legger et lag i veksler fikk jeg forklart) som igjen gir dårlig kjølig = havari - Ekstremt ømfintlig for skit (nedsatt vekslingsevne) i sjøvannsveksler... (rens ofte) Min gikk også adundas på 220 timer.... hmmm tilfeldig?? Redigert 5.August.2011 av `Laffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 Velkommen i klubben Alle overstående er korrekt... Du har: - Svidd hull i stempel nr 3 eller 4 - knust turbo pris i deler vil havne på 30-35k dersom du skrur selv...(prisene du hadde fått virket korrekte nok de, men + på en ny turbin... jeg måtte og kjøpe litt slik småtteri som de har liggende som forbruksvare...) (da skiftet jeg i tillegg register, samtlige stempel/ringer + honet og rådelager når jeg først hadde maskinen i småbiter(obs pris på turbo hos originalforhandler (les bergen båt): 25000 pris på bytteturbo hos f.eks norsk turboservice 11000,-) Årsaken forklares sprikende av verksteder rundt om MEN... - Wategate setter seg fast, gir ingen avlastning ved reduksjon av pådrag eller overlading... - urene dyser (ømfintlige), bruk tillsetningstoff i diesel, send til rens en gang i året er anbefalingen jeg har fått av bergen båt og motor - For mye sink (legger et lag i veksler fikk jeg forklart) som igjen gir dårlig kjølig = havari - Ekstremt ømfintlig for skit (nedsatt vekslingsevne) i sjøvannsveksler... (rens ofte) Min gikk også adundas på 220 timer.... hmmm tilfeldig?? Laffen...jeg kjørte jevnt på 3600rpm og kosefart på 21 knop når havariet skjedde, men du mener at turboen og fastlåst wastegate fortsatt er årsaken min, den skjønner jeg ikke. De som har hatt problemer med wastegate har hatt ett gyldent øyeblikk med båt/fart på 5 til 6 knops fartsøkning før det plutselig smalt... Turboen kan ikke ha skylden gjennom hele turtallsregisteret..eller?? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
`Laffen Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 listet bare opp hva som jeg har fått av årsaksforklaringer... her kan du lese min historie: https://baatplassen.no/i/topic/76655-mercruiser-17tdi-gaar-paa-kun-3-sylindre/ Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 listet bare opp hva som jeg har fått av årsaksforklaringer... her kan du lese min historie: https://baatplassen.no/i/topic/76655-mercruiser-17tdi-gaar-paa-kun-3-sylindre/ Ja, det er veldig surt at dette skjer så tidlig på en motor (200t). jeg leste saken din og det som jeg merket meg er at din max fart kun ga 4000rpm . Etter min vurdering så er dette et så lavt turtall at det er grunn til en smule bekymring. motoren jobber unødig tungt. Har du riktig propel? Om du forstatt kun får 4000rpm etter overhaling på max fart så er det grunn til en liten bekymring...ikke for å uroe deg men.... Håper du får mange bekymringsløse år med båten din Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
`Laffen Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 jeg rundet det vel litt ned... ved riktig trim får jeg fint 4300-4400 og 33-34kn Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Har ikke erfaring med nevnte motor i båt , men i bil. er jo ikke akkurat noen reser der heller, så og ligge å tyne en slik motor tett opp til maks tviler jeg den er noe særlig glad i. vil tro at en slik motor egner seg best i en båt. på maks 1000 kg inkl motor og drev Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gjeldfri Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 Heldigvis ryker ikke alltid turboen, på min gjorde den ikke det, ikke på motoren jeg kjøpte for å bruke blokka på heller. Dersom så er tilfelle, er det ikke lønnsomt å reparere, tror jeg. Jeg vurderte noe sånn som dette: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29259147 men kom fram til at jeg skulle satse videre på diesel. Så vil framtiden vise om det var lurt. Det er en Mercruiser forhandler/verksted i Skjeberg, de skal visst være bra, men det tror jeg Gresvik er også. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 Ja da er motoren ute og demontert. Her åpenbarte det seg et sprekt stempel. Det var stempel nr 2 sett forfra som var gått dukken... Nå gleder jeg meg bare til prisoverslaget.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
innaskjærs Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 Her er bilde av det defekte stempelet. Hull i stemplets "forbrenningskammer" som igjen har resultert i at stemplet sprakk. Sylindere, turbo osv er helt i orden. Alle 4 dyser ble testet og de var ujevne med relativt dårlig forstøvning. Alle hadde trykk fra 160 til 180 ps. Nå blir det byttet til 4 nye stempler, 4 nye dysespisser + pluss pakningssett osv. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
DieselDahl Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Laffen...jeg kjørte jevnt på 3600rpm og kosefart på 21 knop når havariet skjedde, men du mener at turboen og fastlåst wastegate fortsatt er årsaken min, den skjønner jeg ikke. De som har hatt problemer med wastegate har hatt ett gyldent øyeblikk med båt/fart på 5 til 6 knops fartsøkning før det plutselig smalt... Turboen kan ikke ha skylden gjennom hele turtallsregisteret..eller?? Wastegate-ventilen begynner vel å åpne rundt 2200rpm tipper jeg. Hvis den er stuck på 3600 går det ad undas i løpet av få minutter. Da kan du sende inn den turboen til overhaling iallefall for den har hatt en tur til helvete og tilbake. Antagelig vil ikke engang en frisk wastegate åpne nok på de øverste 400rpm. I bil er ikke dette noe problem da du aldri belaster motoren på høyt turtall mer enn i noen sekunder av gangen. Denne motoren er en tvilsom maskin i båt. Den mangler sikkerhetsinnretninger for å unngå havari ved slitasjerelaterte feil. Det står her på BP et sted at det er bedre stempler på nyere årsmodeller. Sjekk at du får de riktige. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 tror folk bare må akseptere at disse motorene ikke tåler en "kose"fart på 3600 rpm og oppover.skal man ha mere fart må man sette inn no større.De store gutta kan ta feil de også,folk flest har vel hørt om volvo penta md21\md 32.Volvo fantaserte om et marsjturtall 200rpm under maks.De som gjorde dette skifta en toppakning\topp i sesongen,mens gammer`n har hatt en i 16 år nå,bestandig kjørt pent og kun skifta en toppakning på 16 år.syntes det er litt skremmende med motorhavari etter 200 timer og oppover...tror jeg holder meg til den gamle bmc`en min som ikke har timeteller,og er rimelig erfaren(1978)så lenge det er service deler og oppdrive... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
innaskjærs Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 Jeg har oppdaget følgende; i mai 08 fikk "Koll" havari med sin motor. han la ved et bilde av stempelet som hadde røket....helt identisk med mitt stempel. samme form på hullet, og samme sprekken. dette må da være produksjonsfeil...?? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
innaskjærs Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 Her er "Kolle" sitt stempel...påfallende lik skade... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
DieselDahl Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Det er nok ikke produksjonsfeil slik vi vanligvis bruker ordet. Snarere en motor som er mangelfullt ombygd til båtmotor. Forsterkede stempler hjelper, men stuck wastegate er fatalt uansett. VP har hatt wastegate på noen motorer men da er det en separat enhet som er laget for marine motorer, uten den alminnelige akselen. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 ja, men dette havariet har ingen ting med wastegate å gjøre.... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
DieselDahl Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Vet du hvilket turbotrykk du hadde før havariet? Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 Vet bare at jeg marsjet på 3600 prm. Båten hadde da en fart på 20-21 knop. Slik har det alltid vært. Om wastegaten hadde hengt, så hadde jeg fått noen gratis knop pga for mye "trøkk" i turboen....det skjedde ikke...Årsaken hos meg var dyser med for dårlig spredning/forstøving av diesel. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Torbjørn SJ Svart 25.Mai.2013 Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 Hos meg var det ifølge takstmann defekte dyser som førte til dårlig forstøving eller no... = Brent hull i et stempel. Heldigvis ble dette dekket av motorforsikringen (Atlantica) og alt er tilsynelatende utbedret etter et opphold hos Aakra Båt og mekaniker Kjell Leif Vikra i Kopervik. For mitt vedkommende skjedde det etter 342 timer. Motoren sitter i en 2005 Bella 652 med Alpha One drev. Hadde akkurat nådd marsjfart (20-21 knop og 3400rpm) temperatur, trykk og lading var helt ok i forkant. Ingen forvarsel til hendelsen. Gikk for egen maskin inn igjen til land, da oljetrykk og temperatur var som normalt. Men med litt ekstra røyk og rakling selvfølgelig. Svært lite synlig skade under motordekselet, med unntak av fin, fin oljesprut som stod opp i undersiden av dekselet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Mai.2013 Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 Er det helt opplagt at man ikke har noen form for reklamasjonsrett v. sånne havarier, siden ingen nevner det, mener jeg? Sitér dette innlegget Link to post
bikexj Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 (redigert) Jeg har en kamerat som har en SP 660 med 1,7 dti motor. Han fikk plutselig problem med aggregatet og gearinga. Fikk ikke båten i gear. Noen som vet hva som kan ha skjedd? Redigert 9.Juni.2013 av bikexj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Dette hører vel strengt tatt ikke hjemme i denne tråden. Jeg regner med at det sitter et alpha drev på båten og det kan være flere ting som gjør at den ikke går i gir. Først er det greit å vite om den hverken går forover eller bakover. Søk på alpha her på forumet så kanskje du finner et svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.