arkmarin Startet 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2011 I løpet av sommeren opplever jeg ofte at båter fortøyes med den overflødigen enden av fortøyningstampen liggende i en haug på brygga, med fare for at forbipasserende snubler i den. Jeg mener at godt sjømannskap er å fortøye slik at overflødig tauverk blir ombord. For egen del fortøyer jeg alltid slik at jeg tar rundt pullert /gjennom fortøyningsring og tilbake ombord hvor jeg gjør fast. Jeg kan da hive løst fra båten, slik at jeg slipper å gå på brygga for å kaste loss. Ingen snubler i overflødig tauverk, samt fortøyningsendene holder seg renere, ved at de ikke legges på en skitten brygge og som matte for forbipasserende. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Tom Rør Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Gjør det samme ! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Jeg mener at godt sjømannskap er å fortøye slik at overflødig tauverk blir ombord. Det jeg aldri har skjønt er at ikke båtfolket selv skjønner at det er mye bedre for en selv også på alle måter. Med fare for å lage nok en seilbåt mot motorbåtfolk-tråd, hvilket ikke er poenget/meningen, så mener jeg å ha lagt merke til at seilerne er flinkere her. Kanskje ikke så rart med tanke på alt tauverket en seiler må forholde seg til også når de er underveis. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mariell Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 (redigert) Standard prosedyre å ta tampen ombord. Både av estetiske, praktiske og sikkerhetsmessige grunner. se innlegg om folk(R.høl) som løsner fortøyningene. Redigert 30.Juli.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
hifo Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Det med seilbåter tro jeg har med å gjøre at de er såpass buet at det ikke er lett å gå fra brygga og inn på baugen på båten. Samme gjelder selvsagt store motorbåter - Jeg knyter altid i brygga , men kun av praktiske grunner.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SRA Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Enig med trådstarter og ser ikke noe god grunn til å knyte på brygga, mye lettere å gå fra kai ellers svaberg hvis man kan løsne fra båten. Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 jeg skal begynne og knytte tauet gjennom brygge feste og tilbake til pullert. jeg såg det på brygga at mange gjore det slik men for meg såg det ut som at di fortøyde dobbelt opp! lurte litt på hva som var vitsen med det helt til jeg kikka litt nermere på det og ser forklaringen her :) takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Jeg knyter altid i brygga , men kun av praktiske grunner.. Hvilke praktiske grunner da? At hyssingene du har er for korte? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
haugi Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Så sant det er mulig og fornuftig fortøyer jeg også sånn. Er ikke dette mulig av forskjellige årsaker så passer jeg på og legge tampene til side så de er minst mulig i veien for andre. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Hvilke praktiske grunner da? At hyssingene du har er for korte? NJa. Og at jeg som regel hopper i land med tauet alene og surrer fortløpende tauet til brygga.. Da blir det stående sånn til jeg skal ut igjen.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
olpi Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Prøver så langt som mulig å ha lange nok tau til å la det gå tilbake til båten der det festes. Som tidligere nevnt er det mest praktisk, særlig når man er alene. Da kan man utføre alt fra båten. Ofte er imdilertid tau med ferdige spleisa løkker i korteste laget, og man må heller kjøpe lenger tau og spleiese løkkene selv. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Av og til er det så stille på sjøen, og båten så god lagspiller, at den ligger å venter slik at eg får tredd fortøyningene igjennom evt øyer på brygga og klatret ombord igjenn. Men inntil videre, inntil eg har fått båt med trinnløse fjernstyrte thrustere i begge ender, slik at press mot bygga kan opprettholdes, så kjem eg til å førtsette å være dårlig sjømann. Eg hopper på land med både bau og hekk fortøyninger samtidig av og til. Men resten av tauet slenger eg ombord. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mouche Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Man har da tid til å fortøye om når man først ligger nogenlunde trygt og skal bli der en natt, eller kanskje to? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mariell Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Man har da tid til å fortøye om når man først ligger nogenlunde trygt Seiler for det meste alene. Grov fortøye først, så ta tampene ombord, når man finjusterer. Er ikke helt . Men stort sett er tampene ombord. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
hifo Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Av og til er det så stille på sjøen, og båten så god lagspiller, at den ligger å venter slik at eg får tredd fortøyningene igjennom evt øyer på brygga og klatret ombord igjenn. Men inntil videre, inntil eg har fått båt med trinnløse fjernstyrte thrustere i begge ender, slik at press mot bygga kan opprettholdes, så kjem eg til å førtsette å være dårlig sjømann. OSV Akkurat slik jeg tenker gjør.. Da er vi 2 Man har da tid til å fortøye om når man først ligger nogenlunde trygt og skal bli der en natt, eller kanskje to? Så er det det med HVOR VIKTIG ER DET å gjøre det som dere gjør\anbefaler? Blåser det dritmye så kunne det nok tenkes jeg ville klargjort tauet slik dere gjør , men somregel får jeg da bare noen til å holde tauet og slenge det oppi når jeg går fra kai.. Hvorfor gjør det oss til dårlige båtfolk? Og det er ikke snakk om store kveiler med tau på bryggen , da de er ikke lengre enn 4-5 m.. Hvis noen presterer å snuble i knuten min så vil de snuble i ringen\stangen jeg binder tauet i også.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Oteren Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Regner med at strømledningene også holdes ombord, slik at ikke folk snubler i dem på brygga. Jeg har registrert masse ledninger i hytt og pine på brygga på vei til nærmeste strømtilkobling. Litt tauverk ytterst på brygga er småtteri i forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Er ikke alltid tau blir fortøyd ombord, men lar det aldri ligge i en hau på bryggen. Kveiler det opp, og ligger det helt inntil fortøyning pullerten Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
REM Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Appropos fortøyninger. Vi ligger 5 båter på lakseberget i Bjønnbukta. De som kjenner stedet vet at Lakseberget danner en ca 90 graders vinkel mot østsia av Bjønnbukta. Skal man førtøye på østsia kan man altså ikke legge seg for nær opptil Lakseberget fordi man da må kaste dreggen over båtene på Laksberget. Her om kvelden kommer en slik 70-talls seilbåt på en 27 fot eller deromkring med påhenger. Vi ligger som sakt 5 båter der og seilbåten går så nært opptil oss at han vel legger dreggen over oss alle. Vi snakker oss imellom at det skal vi sikkert ordne opp i når vi eller han skal gå. Er det mye folk ute og trangt om plassene vet vi som har vært på sjøen i noen år at man må finne seg i litt krysskasting og rot med dreggene. Vel vel. Så starter en etter vårt syn selsom oppvisning. Omlag 10 meter fra land kaster seilbåteieren en dregg nr. to. Denne gang fra baugen. Han strammer opp forskriftsmessig både foran og bak, FØR HAN TAR TAMPEN PÅ FORTØYNINGSTAUGET I KJEFTEN, HOPPER TIL SJØS OG KRABBER PÅ LAND OG FORTØYER MOT EN BOLT I FJELLET. Slik blir de liggende en 4-5 meter fra land til neste morgen hvor de skal kaste loss og dra. Han starter med å dra inn akterfortøyningen, og oppdager vel etterhvert at dreggen sitter fast i noe. Deretter hopper han i sjøen igjen og løsner fortøyningen mot land, før han letter frontankeret som kommer greit opp. Akterdreggen sitter dønn, og uten å be oss om hjelp kutter han etter hvert tauget og forlater åstedet uten et ord til oss som sitter måpende og nærmest måløse tilbake. Jeg har sett mye rart ila. mine etterhvert mange år på sjøen, men dette tar vel kaka. Tror kanskje ikke at de var nybegynnere heller? I hvertfall var det godt voksne mennesker. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
CB. Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Det var jo sympatisk gjort av mannen, han ga bort en dregg til en av dere som tok bryderiet med å ta det opp samtidig som han ikke ønsket å bry dere som slappet av i solen. Slike folk gror ikke på trær. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Magne A. Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Det var jo sympatisk gjort av mannen, han ga bort en dregg til en av dere som tok bryderiet med å ta det opp samtidig som han ikke ønsket å bry dere som slappet av i solen. Slike folk gror ikke på trær. :giggle: Hi hi... En annen fordel med å ha lange nok tau til å ta tampene ombord, er når man som jeg har gjort noen ganger, lagt meg så grundt at jeg må forlenge førtøyningene til land når lav-vannet kommer ...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.