Jump to content

Ta fortøyningstampene ombord


arkmarin

Recommended Posts

I løpet av sommeren opplever jeg ofte at båter fortøyes med den overflødigen enden av fortøyningstampen liggende i en haug på brygga, med fare for at forbipasserende snubler i den. Jeg mener at godt sjømannskap er å fortøye slik at overflødig tauverk blir ombord.

 

For egen del fortøyer jeg alltid slik at jeg tar rundt pullert /gjennom fortøyningsring og tilbake ombord hvor jeg gjør fast. Jeg kan da hive løst fra båten, slik at jeg slipper å gå på brygga for å kaste loss. Ingen snubler i overflødig tauverk, samt fortøyningsendene holder seg renere, ved at de ikke legges på en skitten brygge og som matte for forbipasserende.

Link to post

Jeg mener at godt sjømannskap er å fortøye slik at overflødig tauverk blir ombord.

 

Det jeg aldri har skjønt er at ikke båtfolket selv skjønner at det er mye bedre for en selv også på alle måter. Med fare for å lage nok en seilbåt mot motorbåtfolk-tråd, hvilket ikke er poenget/meningen, så mener jeg å ha lagt merke til at seilerne er flinkere her. Kanskje ikke så rart med tanke på alt tauverket en seiler må forholde seg til også når de er underveis.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Av og til er det så stille på sjøen, og båten så god lagspiller, at den ligger å venter slik at eg får tredd fortøyningene igjennom evt øyer på brygga og klatret ombord igjenn. Men inntil videre, inntil eg har fått båt med trinnløse fjernstyrte thrustere i begge ender, slik at press mot bygga kan opprettholdes, så kjem eg til å førtsette å være dårlig sjømann. Eg hopper på land med både bau og hekk fortøyninger samtidig av og til. Men resten av tauet slenger eg ombord.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Av og til er det så stille på sjøen, og båten så god lagspiller, at den ligger å venter slik at eg får tredd fortøyningene igjennom evt øyer på brygga og klatret ombord igjenn. Men inntil videre, inntil eg har fått båt med trinnløse fjernstyrte thrustere i begge ender, slik at press mot bygga kan opprettholdes, så kjem eg til å førtsette å være dårlig sjømann. OSV

 

Akkurat slik jeg tenker gjør.. Da er vi 2 :cheers_wine:

 

 

 

Man har da tid til å fortøye om når man først ligger nogenlunde trygt og skal bli der en natt, eller kanskje to? :confused:

 

Så er det det med HVOR VIKTIG ER DET å gjøre det som dere gjør\anbefaler? Blåser det dritmye så kunne det nok tenkes jeg ville klargjort tauet slik dere gjør , men somregel får jeg da bare noen til å holde tauet og slenge det oppi når jeg går fra kai.. Hvorfor gjør det oss til dårlige båtfolk? Og det er ikke snakk om store kveiler med tau på bryggen , da de er ikke lengre enn 4-5 m.. Hvis noen presterer å snuble i knuten min så vil de snuble i ringen\stangen jeg binder tauet i også..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Appropos fortøyninger. Vi ligger 5 båter på lakseberget i Bjønnbukta. De som kjenner stedet vet at Lakseberget danner en ca 90 graders vinkel mot østsia av Bjønnbukta. Skal man førtøye på østsia kan man altså ikke legge seg for nær opptil Lakseberget fordi man da må kaste dreggen over båtene på Laksberget.

 

Her om kvelden kommer en slik 70-talls seilbåt på en 27 fot eller deromkring med påhenger. Vi ligger som sakt 5 båter der og seilbåten går så nært opptil oss at han vel legger dreggen over oss alle. Vi snakker oss imellom at det skal vi sikkert ordne opp i når vi eller han skal gå. Er det mye folk ute og trangt om plassene vet vi som har vært på sjøen i noen år at man må finne seg i litt krysskasting og rot med dreggene. Vel vel.

 

Så starter en etter vårt syn selsom oppvisning. Omlag 10 meter fra land kaster seilbåteieren en dregg nr. to. Denne gang fra baugen. Han strammer opp forskriftsmessig både foran og bak, FØR HAN TAR TAMPEN PÅ FORTØYNINGSTAUGET I KJEFTEN, HOPPER TIL SJØS OG KRABBER PÅ LAND OG FORTØYER MOT EN BOLT I FJELLET.

 

Slik blir de liggende en 4-5 meter fra land til neste morgen hvor de skal kaste loss og dra. Han starter med å dra inn akterfortøyningen, og oppdager vel etterhvert at dreggen sitter fast i noe. Deretter hopper han i sjøen igjen og løsner fortøyningen mot land, før han letter frontankeret som kommer greit opp.

 

Akterdreggen sitter dønn, og uten å be oss om hjelp kutter han etter hvert tauget og forlater åstedet uten et ord til oss som sitter måpende og nærmest måløse tilbake.

Jeg har sett mye rart ila. mine etterhvert mange år på sjøen, men dette tar vel kaka. Tror kanskje ikke at de var nybegynnere heller? I hvertfall var det godt voksne mennesker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det var jo sympatisk gjort av mannen, han ga bort en dregg til en av dere som tok bryderiet med å ta det opp samtidig som han ikke ønsket å bry dere som slappet av i solen. Slike folk gror ikke på trær. :flag_bp:

:giggle: :giggle: :giggle:

Hi hi...

 

En annen fordel med å ha lange nok tau til å ta tampene ombord, er når man som jeg har gjort noen ganger, lagt meg så grundt at jeg må forlenge førtøyningene til land når lav-vannet kommer ......

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...