Jump to content

Farledsbevis


leifen009

Recommended Posts

Hei

Jeg har farledsbevis og lure på en ting...

Når jeg er heime på fri så tar skipperen og får ombord en kamerat som ikke har farledsbevis

og så oppgir han mitt farledsbevis på SafeSeaNette og brukker dette når han rapotere til div Trafikksentraler

og dette synes jeg er ganske frekt av han og han tar store sjanser med å gjere dette...

Jeg fant ut av dette nå når jeg er heime og dette har vist hendt før.

I fjor sommer ble det gjort når båten seilte fra Tønsberg til MoiRana og tilbake..

Har sagt det til han om dette men han bryr seg ikke,så er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjere med

det..

Noen her inne som har noen forslag hva en skal gjere,og noen som vet hva konsekvenser for skipperen det kan bli..

På forhånd takk for all hjelpen jeg kan få og ha en fortsatt god sommer.

Link to post
Share on other sites

Frekkheten lenge leve?

Ville nok ha tatt en tlf til kystverket om det, vil jo tro at du vil få "problemer" om noe skjer, og du har "sendt" inn meldingen.

 

Dette er vel ikke rette måten å sikre den Norske kysten på.

Tøft av deg å ta det opp, men skipper, men så rett så rett.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilken type båt det er snakk om, men jeg ville tatt det opp med rederiet. Hvis rederiet og skipperen er samme person og han tydeligvis ikke vil høre på deg så er det vel kystverket neste. Regner med det er en kraftig skrape å få for hans del da... Men bedre enn at du skal få trøbbel for noe som skjer når du er på fri.

Link to post
Share on other sites

Noen her inne som har noen forslag hva en skal gjere,og noen som vet hva konsekvenser for skipperen det kan bli..

 

Jeg ville tatt dette opp med skipperen en gang til og sagt klart fra om at han må slutte med det umiddelbart slik at du slipper å kontakte rederiet, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, forsikringsselskap med flere. Om han gjør det du skriver her, seiler fartøyet ulovlig og er heller ikke sjødyktig, såfremt denne kameraten av skipperen seiler som navigatør om bord og fartøyet er farledsbevispliktig(lospliktig).

 

Skipperen kan risikere å få farledsbeviset inndratt om han blir tatt med de kostnadsmessige konsekvenser det kan få for rederiet når skipet da må ha los om bord eller alternativt en annen kaptein med farledsbevis...

 

Men hører ikke denne tråden strengt tatt hjemme under "Off Topic" da den neppe har relevans for den vanlige lystbåtbruker?

Link to post
Share on other sites

En hver navigatør på et hvert sertifisert fartøy som skal befrakte passasjerer skal være utsjekket i det farvannet som vedkommende skal opperere i. Så hvis kameraten går som navigatør så kreves det farledsbevis for anngjeldende område som fartøyet oppererer i.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå kjenner ikke jeg forholdene i den komersielle sjøfarten særlig godt, men dette er selvsagt helt uakseptabelt.

 

Jeg ville kontaktet rederiet, og hvis, som det tidligere er nevnt, er skipperen som også er reder så ville nok jeg vurdert et bytte av arbeidsgiver og kontaktet kystverket, evt vurdert politianmeldelse. (Jeg kan ingen ting om formalitetene rundt utstedelse av farledsbevis og hvem som er tilsynsmyndighet.)

 

Er du medlem av en arbeidstakerorganisasjon så kan det være smart å ta kontakt der for bistand.

 

Lykke til! Folk som har et slikt forhold til lover og forskrifter har etter mitt syn ingen ting å gjøre som skipper. Tenk også over hvilke andre snarveier vedkommende sannsynligvis tar?

 

Mvh

RR

Link to post
Share on other sites

Du står mellom barken og veden. På den ene siden er det klart du har rett og faktisk bør gjøre noe for ikke selv å kunne stilles til ansvar om noe går galt. På den andre siden er det farlig å varsle.

Er det noen du kan bruke slik at du slipper å gå alene? Som f.eks Fagforening? Hva er relasjonen mellom skipper og reder? Min nabo er min uvenn, min nabos nabo er min venn, sa romerne.

Tenk deg om så ikke du blir sittende med fingrene i klemme. Løser du ikke det, så synes jeg heller du må vurdere å tale misbruk sålenge det er sporadisk.

Link to post
Share on other sites

Spiller det noen rolle egentlig? Frekk "snarvei" av skippern om han har med en styrmann uten farledsbevis...

 

Jeg må innrømme at jeg ble bekymret og forundret av dette innlegget. Selvfølgelig spiller det en rolle! Dette har etter mitt syn ingen ting med frekkhet å gjøre, men er snarere en ulovlig og dermed også kriminell handling som kan føre til at katpeinenens farledsbevis blir inndratt for et begrenset tidsrom, eller i verste fall for alltid, samt at han kan bli bøtelagt om han blir tatt. Og den aktuelle styrmannen kan risikere å aldri få tildelt farledsbevis.

 

Videre er fartøyet ikke sjødyktig med de økonomiske konsekvenser det kan få...

 

Det er dessuten konkuransevridende overfor de som driver seriøst innen skipsfart...

Link to post
Share on other sites

Hehe ja det ble litt feil. Og selvfølgelig vil det få en del konsekvenser om det blir oppdaget, men ikke for innehaveren av farledsbeviset (trådstarter).

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...