Jump to content

Erstatte mikrobryter i gass mekanisme med trykkbryter på dashborde


Bitteliten

Recommended Posts

Jolla vår har en datastyrt motor med mekanisk, enspaks gass/gear/skjold kontroll. Jolla har vannjet og weber motor.

 

I enspaks mekanismen sitter det en mikrobryter som trykkes inn når spaken står i fri stillng. Spaken må stå i denne stillingen for at motorn skal starte. Dvsat mikrobryteren må være trykt inn for at motoren skal starte.

 

Denne bryteren har vist seg å være litt svak, med følge at motoren ikke starter. Bryteren har tre ledninger inn i seg.

 

Mitt spørsmål er om jeg kan erstatte denne mikrobryteren med en trykkbryter på dashbordet i stedet? Dvs at denne bryteren trykkes inn når motoren skal startes. Om det er mulig, hva slags bryter kan jeg bruke? Jeg er klar over at det da er en ridiko for at motoren startes med gass på.

 

Fant jammen meg et bilde av bryteren også

http://b-tech-marine.com/index.php/products-mainmenu-64?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=140&category_id=24

 

Og her er kontrollen

http://www.controlsandcables.com/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=3&file_id=83〈=en&page=shop.getfile&product_id=40

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan vel bruke hvilken bryter som helst men om du flytter den bort fra gasshåndtaket mister den jo sin funksjon (ikke start i gir) og da er jo nytteverdien ganske så begrenset...

 

Lignende brytere finner du jo f.eks. hos Farnell til en litt annen pris... Vet ikke om dette eksempelet er riktig men den kan ikke være så langt borte...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk Svein. Hva er årsaken til at det er tre ledninger inn i bryteren? Jeg forstår at funksjonn forsvinner, men i og med at det er vannjet uren gear, bare skjoldet som styres, har den liten verdi.

 

Her er installasjonsveiledning.

http://www.teleflexmarine.com/wp-content/uploads/2010/05/CH2300-Neutral-Start-Switch-Instruction-Manual.pdf

Er det slik at ledningene er en til pluss, en til jord og en til tenningsbryteren?

 

Kan jeg klippeben av ledningene og ta bryteren ut av funksjon? Eller kan jeg koble tre sammen og ta bryterenut av funksjon?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der er en vekselkontakt i bryteren, en ledning er felles og strømmen kommer tilbake i den andre eller tredje avhengig av om bryteren er betjent eller ikke. Mye mulig den ene ledningen ikke er i bruk. Du kan godt koble sammen 2 av ledningene og la den tredje ligge løs (isolert). Det er ikke så mange kombinasjonene så du finner nok fort den riktige med prøv-og-feil metoden.

 

Jeg startet en gang en 20 hk Johnson på en With Vital når den stod i gir med full gass fortøyd i båsen. Spaken stod i veien for han som satt i førersetet og dermed flyttet han spaken unna, skulle jo bare spise litt lunch. Skal si det ble liv ombord... Det er vel første gangen jeg har opplevd en Johnson starte på første draget men det er nå en annen sak...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk. Jeg skal kikke litt mer i morge. Er ganske sikker på at den er enkel å bytte når jeg ginner ut hva jeg må demontere. Er litt redd for å skru fra hverandre en slik mekanisk kontroll for å komme til bryteren. Ene skruen er grei, men skrue to sitter bak noe metallgreier :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg skrudd fra hverandre og sammen igjen. Telefleksen holdes sammen av en skrue i midten. Ble overrasket over at den ikke satt særlig hardt. Løsner den virker ikke gass wiren..... To små skruer og klipp over en strips så var bryteren løs. Har satt en strips over bryteren som holder den inne. Lagde store røde advarselmerker på dash bordet om at vi skal huske fri ved start. Brukte gjengelim da jeg satt sammen teleflex kontrollen igjen :smiley: den skruen blir et fremtidig sjekkpunkt.

 

Ny bryter kommer vel etterhvert fra importøt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne bryteren har vist seg å være litt svak, med følge at motoren ikke starter. Bryteren har tre ledninger inn i seg.

 

Hvis mikrobryteren blir for svak kan en mulighet være å la den styre et rele som kan klare den strømmen som bryteren ikke klarer. Dermed vil sikkerheten bli ivaretatt.

Link to post
Share on other sites

det er mekanisk styrke som er for dårlig på bryteren. Den metallarmen på mirobryteren som ligger an mot kontrollmekanismen er for svak. Se bilde under

 

mikrobryter_williams.jpg

 

Jeg fikk instruksjon fra Williams på hvordan denne skal byttes idag - og den viser det jeg fant ut selv da jeg demonterte den. Vil dog dele litt av instuksjonene på engelsk med dere - apropos engelskmenn og elsystmer (Lucas - the inventer for darkness....)

 

Cut wires and re crimp black to yellow and red and blue to yellow and red. Re tape with insulation tape.

 

De har altså da samme farge på lednignene som går fra batteriets + og tenningslåsen. Antakelig har de ikke engang tenkt tanken på at det kunne vært kjekt med ulik farge på disse to lednignene.... krympestrømper er også oppskrytt - vi bruker teip - det er slik det er gjort fra fabrikken :thumbsup: (holder det med hårføner for å krympe en krympestrømpe?)

mikrobryter_williams_ledninger.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...