Bitteliten Startet 30.Juli.2011 Del på Facebook Startet 30.Juli.2011 (redigert) Jolla vår har en datastyrt motor med mekanisk, enspaks gass/gear/skjold kontroll. Jolla har vannjet og weber motor. I enspaks mekanismen sitter det en mikrobryter som trykkes inn når spaken står i fri stillng. Spaken må stå i denne stillingen for at motorn skal starte. Dvsat mikrobryteren må være trykt inn for at motoren skal starte. Denne bryteren har vist seg å være litt svak, med følge at motoren ikke starter. Bryteren har tre ledninger inn i seg. Mitt spørsmål er om jeg kan erstatte denne mikrobryteren med en trykkbryter på dashbordet i stedet? Dvs at denne bryteren trykkes inn når motoren skal startes. Om det er mulig, hva slags bryter kan jeg bruke? Jeg er klar over at det da er en ridiko for at motoren startes med gass på. Fant jammen meg et bilde av bryteren også http://b-tech-marine.com/index.php/products-mainmenu-64?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=140&category_id=24 Og her er kontrollen http://www.controlsandcables.com/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=3&file_id=83〈=en&page=shop.getfile&product_id=40 Redigert 30.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Du kan vel bruke hvilken bryter som helst men om du flytter den bort fra gasshåndtaket mister den jo sin funksjon (ikke start i gir) og da er jo nytteverdien ganske så begrenset... Lignende brytere finner du jo f.eks. hos Farnell til en litt annen pris... Vet ikke om dette eksempelet er riktig men den kan ikke være så langt borte... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 (redigert) Takk Svein. Hva er årsaken til at det er tre ledninger inn i bryteren? Jeg forstår at funksjonn forsvinner, men i og med at det er vannjet uren gear, bare skjoldet som styres, har den liten verdi. Her er installasjonsveiledning. http://www.teleflexmarine.com/wp-content/uploads/2010/05/CH2300-Neutral-Start-Switch-Instruction-Manual.pdf Er det slik at ledningene er en til pluss, en til jord og en til tenningsbryteren? Kan jeg klippeben av ledningene og ta bryteren ut av funksjon? Eller kan jeg koble tre sammen og ta bryterenut av funksjon? Redigert 30.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Der er en vekselkontakt i bryteren, en ledning er felles og strømmen kommer tilbake i den andre eller tredje avhengig av om bryteren er betjent eller ikke. Mye mulig den ene ledningen ikke er i bruk. Du kan godt koble sammen 2 av ledningene og la den tredje ligge løs (isolert). Det er ikke så mange kombinasjonene så du finner nok fort den riktige med prøv-og-feil metoden. Jeg startet en gang en 20 hk Johnson på en With Vital når den stod i gir med full gass fortøyd i båsen. Spaken stod i veien for han som satt i førersetet og dermed flyttet han spaken unna, skulle jo bare spise litt lunch. Skal si det ble liv ombord... Det er vel første gangen jeg har opplevd en Johnson starte på første draget men det er nå en annen sak... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Takk. Jeg skal kikke litt mer i morge. Er ganske sikker på at den er enkel å bytte når jeg ginner ut hva jeg må demontere. Er litt redd for å skru fra hverandre en slik mekanisk kontroll for å komme til bryteren. Ene skruen er grei, men skrue to sitter bak noe metallgreier Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Noem som har erfaring med kirurgi på teleflex eller morse kontroller? Er det grei skuring eller er det mye plukk og fjærer som spretter ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 (redigert) Da har jeg skrudd fra hverandre og sammen igjen. Telefleksen holdes sammen av en skrue i midten. Ble overrasket over at den ikke satt særlig hardt. Løsner den virker ikke gass wiren..... To små skruer og klipp over en strips så var bryteren løs. Har satt en strips over bryteren som holder den inne. Lagde store røde advarselmerker på dash bordet om at vi skal huske fri ved start. Brukte gjengelim da jeg satt sammen teleflex kontrollen igjen den skruen blir et fremtidig sjekkpunkt. Ny bryter kommer vel etterhvert fra importøt. Redigert 31.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Denne bryteren har vist seg å være litt svak, med følge at motoren ikke starter. Bryteren har tre ledninger inn i seg. Hvis mikrobryteren blir for svak kan en mulighet være å la den styre et rele som kan klare den strømmen som bryteren ikke klarer. Dermed vil sikkerheten bli ivaretatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 (redigert) det er mekanisk styrke som er for dårlig på bryteren. Den metallarmen på mirobryteren som ligger an mot kontrollmekanismen er for svak. Se bilde under Jeg fikk instruksjon fra Williams på hvordan denne skal byttes idag - og den viser det jeg fant ut selv da jeg demonterte den. Vil dog dele litt av instuksjonene på engelsk med dere - apropos engelskmenn og elsystmer (Lucas - the inventer for darkness....) Cut wires and re crimp black to yellow and red and blue to yellow and red. Re tape with insulation tape. De har altså da samme farge på lednignene som går fra batteriets + og tenningslåsen. Antakelig har de ikke engang tenkt tanken på at det kunne vært kjekt med ulik farge på disse to lednignene.... krympestrømper er også oppskrytt - vi bruker teip - det er slik det er gjort fra fabrikken (holder det med hårføner for å krympe en krympestrømpe?) Redigert 1.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Disse krymper du greit med en vanlig lighter. Hårføneren blir litt svak... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.