Jazzmatazz Startet 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2011 Etter en fantastisk dag på fjorden i dag tok vi siste dukkert. Da 4 meter fra oss kom det noe svært med finne og nebb til overflaten. Den beveget/hoppet som en nise/hval, den var oppe og koset seg i sola, men man så klart og tydelig at det var en sverdfisk. Vi snakker om 1,5m i størrelse. Jeg må ærlig si at både jeg og min frue ble vettskremt og spratt opp på badeplattformen så fort vi kunne. Jeg er vant til niser fra fiske i nord og storsei, så er ikke akkurat fremmed for stor fisk. Men, visste ikke at man kunne treffe på slikt midt i Bunnefjorden, nærmere bestemt Ljansflua utenfor Hvervenbukta. Jaja, når det er slikt i Oslofjorden, da skal jeg ut å fiske etter det også!:) Det var mange båter utpå der i dag så kanskje noen andre så deg også. Men, når vi så den var en god del dratt hjem og det var ikke så mange der akkurat da. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Heftig, denne må jeg se etter. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
FredrikW Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Det var sinnssykt!! Og bare fire meter fra dere? Uansett hvor på kloden man er, så er en slik nærkontakt en sjelden opplevelse. Det har blitt tatt både tunfisk og sverdfisk i fjorden før, men å se et levende eksemplar så nær båten må ha vært litt spesielt! Det er mye rart i Bunnefjorden. Jeg ser stadig vekk sel ved Storeflu, og i 2009 strandet en 6,5 meter lang hval ved Blylaget på Nesodden. Og det er ikke så mange år siden en spekkhogger fartet rundt der inne. Niser har jeg også sett 2-3 ganger i området rundt Storeflu. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Ja, blåhai har også vært sett innerst i oslo havnebasseng. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Jazzmatazz Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Ja, det var heftig. Det som var heftig var jo at vi var i vannet også.. Så, liker meg best på bak fiskestanga i møte med slik fisk må jeg innrømme. Så forøvrig et voldsomt plask i fjor rundt Storeflu når jeg fisket i lag med noen kompiser, men så ikke noe mer.. Så ut som et spekkhoggerplask. Ingen undervannskjær i det området. Men, så ingen fisk,- så hvem vet hva det var. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Har forøvrig meld fra til Havforskningsinstituttet, da det visstnok er sjeldent syn her til lands,- ifølge sidene dems.. 1 rapport i året.. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Bra at du tok deg bryet med å melde inn observasjonen. Her er et par bilder av sverdfisk tatt ved Steilene: Sverdfisk ved Steilene Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Jøss. Hadde vært rimelig kjapp oppe av vannet da ja Sitér dette innlegget Link to post
spant Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Stilig med sverdfisk! Hvor langt inni Bunnefjorden var den? Vi hadde jo også besøk av en hvalross nede på Alværn for en del år siden, han camperte bortpå Bygdøy først, så fant han ut at livet var mer fredelig på Nesodden. Var her i en ukes tid, vi var og hilste på hver dag, stas for unga. Spekkhoggeren var det noen venner av meg som traff på da de dykka i Drøbak, så det er litt eksotisk selv her øverst i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 (redigert) Sverdfisken ble observert helt nord i Bunnefjorden, på høyde med Ljan. Den hvalrossen var nok en spesiell opplevelse! Var ikke i Norge akkurat da, så jeg fikk ikke sett den. Men har sett video som en bekjent filmet. Spekkhoggere har vært innom flere ganger. For endel år siden var det en voksen hunn med kalv helt inne i Frognerkilen. Og blåhai som Polarn nevner har blitt tatt i garn et par-tre ganger de siste ti årene. Det er nok flere eksotiske arter innom Oslofjorden enn de som blir observert. Jeg er blant annet temmelig sikker på at det har vært hvithai innom fjorden mer enn én gang. Hvithaien kan svømme lange distanser, og stikk i strid med hva folk tror liker den best litt kjølig vann. Oslofjorden er Norges mest artsrike fjord, og flere arter er på vei nå som havtemperaturen stiger. Fjesing og havabbor f.eks. er relativt nye arter i fjorden. Redigert 31.Juli.2011 av FredrikW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 (redigert) Ja, fikk nok et støkk i oss av denne opplevelsen. Skjønte jo ikke hva slags fisk det var, greide ikke koble riktig da man var så nærme og i vannet. Den hadde jo ganske høy ryggfinne... Trodde ikke at sverdfisk viste seg slik i vannoverflaten. Egentlig helt absurd! Men, han var vel nysgjerrig. Det er vel ikke bare bare å fiske etter slikt heller, de er jo ekstremt sterke og farlige når du evt får de ved båten. Så trenger du vel fiskesneller med hydraulikk osv. Har en stor multiplikatorsnelle og havstang. Heftig med så store fisk som dette i Oslofjorden. . Hadde sel på besøk rett ved båten samme sted i fjor. Spekkhogger og hvalross har jeg til gode å se. Ja, er nok en artsrik fjord. Har lyst til å fiske havabbor også. Noen som vet noen gode spotter for å fiske dette og hvordan fiske det, de går vel dypt? Har hørt det er utenfor Fornebulandet, men er ikke sikker. Redigert 31.Juli.2011 av jazzmatazz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Mener at det er Lysakerfjorden som er stedet for havabbor og at det er en egen stamme av denne arten der. Flere tips om fiskeplasser. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FredrikW Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 I går var det skikkelig voksent besøk i fjorden: Knølhval utenfor Filtvet Noen på BP som så denne? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Havabbor får du som nevnt i Lysakerfjorden, og langs Fornebulandet/Sjøflyhavna. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
wilma Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Tydelig at det er et rikt liv i Oslofjorden. Onsdag ettermiddag satt jeg i båten på båtplassen ved Lakseberget i Sandvika da det banket på ruta. Der sto det to jenter i tenårene og lurte på om jeg kunne låse de ut av brygga, og samtidig låse opp på en annen brygge, der sto en tredje jente. De hadde padlet på store baderinger fra Kalvøya da de hadde sett en stor finne i havoverflaten. De var nærmest bryggene på Lakseberget, og hadde svømt/padlet til to forskjellige brygger, hun tredje hadde mistet flyteleken, men ville ikke hente den. Alle tre hadde sett det samme, og selv om jeg ikke selv så noe i vannet var det ingen grunn til å ikke tro dem..... Men hva slags fisk/dyr så de? Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Jeg har sett endel rekordstore havabbor når jeg har snorklet på vestsiden av Nesoddtangen, fra brygga ved restauranten på tuppen der (Signalen) og et stykke sørover. Der farter de rundt på 5 til 15 meters dyp. Mye sjøørret der også. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Men hva slags fisk/dyr så de? Nise tenker jeg (håper jeg, hehe). Snakket med noen som så niser utenfor Slemmestad på søndag, men at de går inn mellom øyene er heller sjeldent, da. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Lenge siden jeg har sett noe dyreliv av det kaliberet som nevnes her, aldri sett sverdfisk og hval, det hadde vært artig! Skal ta en Nordkapp 600 fra Lillesand til Oslo på lørdag, å møte noen niser og kanskje en hval hadde vært flott Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Jazzmatazz Svart 4.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Ja, er vel det varme vannet som gjør det. Målte 24-25 på ekkoloddet, halv meter under båten nesten overalt når jeg var utpå på onsdag. Deilig badevær. Men, har ikke sett noe mer sverdfisk eller annen fisk. Stilig med knølhval utenfor Filtvedt da. Skjønner jeg må rundt på andre siden av Nesodden for å fiske. Hvordan fiske best etter havabbor? De går vel ganske dypt? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Det finnes en bestand av både sverdfisk og tunfisk i Oslofjorden. For noen år tilbake ble det diskutert om man igjen skulle starte fiske på disse artene. Tror enden på visa ble at det ble innført fangstforbud. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
FredrikW Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 (redigert) Hvordan fiske best etter havabbor? De går vel ganske dypt? Havabboren går ikke nødvendigvis så dypt. De tas ofte på flue helt inne på grunna i Lysakerfjorden. Det finnes en bestand av både sverdfisk og tunfisk i Oslofjorden. Det er nok ikke noen fast bestand verken av tunfisk eller sverdfisk i Oslofjorden, men disse artene er pelagiske vandrere som kommer innom fjorden fra tid til annen. Tunfisken (makrellstørja) er nå nesten utryddet grunnet overfiske, men for hundre år siden kom det hver høst/sensommer kjempetunfisk på opptil 500 kilo innom Oslofjorden på vandringene sine langs norskekysten. Tunfisk på den størrelsen finnes dessverre omtrent ikke lenger, noe sted i verden... Sverdfisken er også en vandrer som kun kommer innom fjorden på besøk. Den blir tidvis observert så langt nord som i Finnmark. Dessverre har også den vært utsatt for rovfiske (trofé-fiske), og store eksemplarer på 300-500 kilo er nå svært sjeldent. Redigert 5.August.2011 av Kaptein Båtløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Jeg var så heldig å få sett en nebbhval på nært hold i dag i nærheten av Oscarsborg. Lå i vannflaten og det virket som den lyttet for å finne ut hva som foregikk i nærheten. Etter et minutt dykket den ned. Flott opplevelse. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
FredrikW Svart 20.September.2011 Link til dette innlegget Svart 20.September.2011 Veldig kult! Sikker på at det var en nebbhval? Det er ikke så ofte at de beveger seg inn på grunt vann og inn i fjorder. Var den stor? Mener å huske at de kan bli 8-9 meter lange. Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 20.September.2011 Link til dette innlegget Svart 20.September.2011 Tjøme radio skriver på sin facebookside at de fikk melding om at det var observert knølhval ved Håøya på fredag, men det kan jo ha vært en nebbhval: http://nb-no.facebook.com/pages/Tj%C3%B8me-radio/200806639965554 Om det er samme hvalen som var på besøk i august vites ikke:: http://rha.no/nyheter/knolhval-utenfor-filtvet-1.6402805 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.September.2011 Link til dette innlegget Svart 20.September.2011 Ja, er omtrent helt sikker på det. Den sto i vannet, og jeg la godt merke til kuppelhuet, og den karakteristiske nebbfasongen, ligner på en delfin. Fant en del reportasjer på nettet som gjør meg sikker i min sak. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.