Jump to content

Sverdfisk i Bunnefjorden

Jazzmatazz

Recommended Posts

Etter en fantastisk dag på fjorden i dag tok vi siste dukkert. Da 4 meter fra oss kom det noe svært med finne og nebb til overflaten. Den beveget/hoppet som en nise/hval, den var oppe og koset seg i sola, men man så klart og tydelig at det var en sverdfisk. Vi snakker om 1,5m i størrelse. Jeg må ærlig si at både jeg og min frue ble vettskremt og spratt opp på badeplattformen så fort vi kunne. Jeg er vant til niser fra fiske i nord og storsei, så er ikke akkurat fremmed for stor fisk. Men, visste ikke at man kunne treffe på slikt midt i Bunnefjorden, nærmere bestemt Ljansflua utenfor Hvervenbukta.

Jaja, når det er slikt i Oslofjorden, da skal jeg ut å fiske etter det også!:)

Det var mange båter utpå der i dag så kanskje noen andre så deg også. Men, når vi så den var en god del dratt hjem og det var ikke så mange der akkurat da.

Det var sinnssykt!! Og bare fire meter fra dere? Uansett hvor på kloden man er, så er en slik nærkontakt en sjelden opplevelse. Det har blitt tatt både tunfisk og sverdfisk i fjorden før, men å se et levende eksemplar så nær båten må ha vært litt spesielt!

Det er mye rart i Bunnefjorden. Jeg ser stadig vekk sel ved Storeflu, og i 2009 strandet en 6,5 meter lang hval ved Blylaget på Nesodden. Og det er ikke så mange år siden en spekkhogger fartet rundt der inne. Niser har jeg også sett 2-3 ganger i området rundt Storeflu.

Ja, det var heftig. Det som var heftig var jo at vi var i vannet også.. Så, liker meg best på bak fiskestanga i møte med slik fisk må jeg innrømme.

Så forøvrig et voldsomt plask i fjor rundt Storeflu når jeg fisket i lag med noen kompiser, men så ikke noe mer.. Så ut som et spekkhoggerplask. Ingen undervannskjær i det området. Men, så ingen fisk,- så hvem vet hva det var.

Stilig med sverdfisk! Hvor langt inni Bunnefjorden var den?

Vi hadde jo også besøk av en hvalross nede på Alværn for en del år siden, han camperte bortpå Bygdøy først, så fant han ut at livet var mer fredelig på Nesodden. Var her i en ukes tid, vi var og hilste på hver dag, stas for unga.

Spekkhoggeren var det noen venner av meg som traff på da de dykka i Drøbak, så det er litt eksotisk selv her øverst i Oslofjorden.

:yesnod:

Sverdfisken ble observert helt nord i Bunnefjorden, på høyde med Ljan. Den hvalrossen var nok en spesiell opplevelse! Var ikke i Norge akkurat da, så jeg fikk ikke sett den. Men har sett video som en bekjent filmet. Spekkhoggere har vært innom flere ganger. For endel år siden var det en voksen hunn med kalv helt inne i Frognerkilen. Og blåhai som Polarn nevner har blitt tatt i garn et par-tre ganger de siste ti årene.

Det er nok flere eksotiske arter innom Oslofjorden enn de som blir observert. Jeg er blant annet temmelig sikker på at det har vært hvithai innom fjorden mer enn én gang. Hvithaien kan svømme lange distanser, og stikk i strid med hva folk tror liker den best litt kjølig vann. Oslofjorden er Norges mest artsrike fjord, og flere arter er på vei nå som havtemperaturen stiger. Fjesing og havabbor f.eks. er relativt nye arter i fjorden.

Redigert av FredrikW (see edit history)

Ja, fikk nok et støkk i oss av denne opplevelsen. Skjønte jo ikke hva slags fisk det var, greide ikke koble riktig da man var så nærme og i vannet. Den hadde jo ganske høy ryggfinne... Trodde ikke at sverdfisk viste seg slik i vannoverflaten. Egentlig helt absurd! Men, han var vel nysgjerrig. Det er vel ikke bare bare å fiske etter slikt heller, de er jo ekstremt sterke og farlige når du evt får de ved båten. Så trenger du vel fiskesneller med hydraulikk osv. Har en stor multiplikatorsnelle og havstang.

Heftig med så store fisk som dette i Oslofjorden. . Hadde sel på besøk rett ved båten samme sted i fjor. Spekkhogger og hvalross har jeg til gode å se. Ja, er nok en artsrik fjord. Har lyst til å fiske havabbor også. Noen som vet noen gode spotter for å fiske dette og hvordan fiske det, de går vel dypt? Har hørt det er utenfor Fornebulandet, men er ikke sikker.

Redigert av jazzmatazz (see edit history)

Havabbor får du som nevnt i Lysakerfjorden, og langs Fornebulandet/Sjøflyhavna.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tydelig at det er et rikt liv i Oslofjorden. Onsdag ettermiddag satt jeg i båten på båtplassen ved Lakseberget i Sandvika da det banket på ruta. Der sto det to jenter i tenårene og lurte på om jeg kunne låse de ut av brygga, og samtidig låse opp på en annen brygge, der sto en tredje jente. De hadde padlet på store baderinger fra Kalvøya da de hadde sett en stor finne i havoverflaten. De var nærmest bryggene på Lakseberget, og hadde svømt/padlet til to forskjellige brygger, hun tredje hadde mistet flyteleken, men ville ikke hente den. Alle tre hadde sett det samme, og selv om jeg ikke selv så noe i vannet var det ingen grunn til å ikke tro dem..... Men hva slags fisk/dyr så de?

Lenge siden jeg har sett noe dyreliv av det kaliberet som nevnes her, aldri sett sverdfisk og hval, det hadde vært artig!

Skal ta en Nordkapp 600 fra Lillesand til Oslo på lørdag, å møte noen niser og kanskje en hval hadde vært flott :thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Ja, er vel det varme vannet som gjør det. Målte 24-25 på ekkoloddet, halv meter under båten nesten overalt når jeg var utpå på onsdag. Deilig badevær. Men, har ikke sett noe mer sverdfisk eller annen fisk. Stilig med knølhval utenfor Filtvedt da.

Skjønner jeg må rundt på andre siden av Nesodden for å fiske. Hvordan fiske best etter havabbor? De går vel ganske dypt?

Det finnes en bestand av både sverdfisk og tunfisk i Oslofjorden. For noen år tilbake ble det diskutert om man igjen skulle starte fiske på disse artene. Tror enden på visa ble at det ble innført fangstforbud.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvordan fiske best etter havabbor? De går vel ganske dypt?

Havabboren går ikke nødvendigvis så dypt. De tas ofte på flue helt inne på grunna i Lysakerfjorden.

Det finnes en bestand av både sverdfisk og tunfisk i Oslofjorden.

Det er nok ikke noen fast bestand verken av tunfisk eller sverdfisk i Oslofjorden, men disse artene er pelagiske vandrere som kommer innom fjorden fra tid til annen. Tunfisken (makrellstørja) er nå nesten utryddet grunnet overfiske, men for hundre år siden kom det hver høst/sensommer kjempetunfisk på opptil 500 kilo innom Oslofjorden på vandringene sine langs norskekysten. Tunfisk på den størrelsen finnes dessverre omtrent ikke lenger, noe sted i verden...

Sverdfisken er også en vandrer som kun kommer innom fjorden på besøk. Den blir tidvis observert så langt nord som i Finnmark. Dessverre har også den vært utsatt for rovfiske (trofé-fiske), og store eksemplarer på 300-500 kilo er nå svært sjeldent.

Redigert av Kaptein Båtløs (see edit history)
  • 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...