Jump to content

Vinteren 04/05

Slagskibet

Recommended Posts

Etter helbom på sommeren har værtegnene på høsten stemt riktig bra. Og det har begynt riktig bra på vinteren også. Mildvær helt fram til 15 desember. Fram til onsdag/torsdag blir det opptil 8-9 grader på dag tid men ganske kjølige netter. Fra torsdag faller temperaturen men burde holde seg rundt 2 grader.

Etter den 15 er det litt for tidlig å si noe mere fast,men tror det er en stor mulighet for at det holder seg rundt null grader.

Og det er vel bra for de som har båten på vannet? Tror ikke det blir noe is heller,til det er sjøvanns temperaturen for høy. Det meste tilsier mild vinter.Og med litt flaks tidlig vår. Til de som ferdes i båt fra Sørlandet og opp til Drøbak er jeg interessert i vanntemperatur hvis dere har anledning til å sjekke det.

Og tror du dette er postet etter å ha kikket ut vinduet så kan Amorøsa bekrefte at mildværet ble spådd for 14 dager siden mens de etabblerte spådde både 5 og 10 minusgrader.

Redigert av thor (see edit history)

......Mildvær helt fram til 15 desember.  :yesnod:

......Det meste tilsier mild vinter.  :yesnod:

......Og med litt flaks tidlig vår.  :yesnod:

Jeg synes at du er flink, thor! Fortsett med å spå mild vinter - vi trenger det!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

11 grader på mandag Walter. Er det noe? Sa vel rundt 2 grader fra torsdag. Det må jeg rette til ca +4.

Og tror det kan holde seg rundt der til ca 20. desember etter de siste værsimuleringer å dømme.Det betyr jo at motorsykkelen kan plukkes fram igjen det,

Ser en litt på hva som skjer ved sommerværet etter milde vintre så er ikke det oppløftende. Muligheten er stor for en litt kjølig sommer,foreløbig vil jeg anta omtrent som i fjor eller litt dårligere.

Litt snodig kanskje,men sommerværet vårt henger ganske mye sammen med vinter lavtrykksaktiviteten i Stillehavet og Ninja effekten. Hvordan dette vil utvikle seg vil nok være litt bestemmende for oss.

Det pussige er at alt lå perfekt til rette for en knallsommer 2004,men så bestemte høy og lavtrykkene seg for litt andre baner enn vanlig :cryin:

Redigert av thor (see edit history)

Husk bare det Astor,at "spådommene" er veldig lokale så de er ikke stole på på Vestlandet (vestafor E-18 :lol: ) Og ikke så mye nordafor kanalbrua i Tønsberg heller. Men de generelle værmodellene viser vel generellt mildt langs kyst stripa. Hvor langt inn i landet du må før det blir mer vinterlig vet jeg ikke.

Men såvidt jeg kan skjønne av værobservasjoner som kommer inn så stemmer lokal vær og temp ganske godt fra Vestfold og mot Hvaler/Østfold. Et par grader høyere temp på Hvaler mot hva det er her på vinteren,ser ut til å være største forskjellen.

.....alt lå perfekt til rette for en knallsommer 2004, men så bestemte høy og lavtrykkene seg for litt andre baner enn vanlig

:wink: .....merkelig du, hvordan de bare kan ta seg til rette på denne måten, thor! :lol::lol: ......nå er det snart slik at man ikke kan stole på noen lenger.....

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Så ble det noen timer i båten i dag og. Satte på den nye kalesjen under preseningen. Den har vært hos Alf Hansen for 2. gang for justering. Fortsatt er det mye justering igjen. Noen steder henger den som et slapt pølseskinn. Andre steder er den så stram at jeg ikke for igjen glidelåsen.

Nei nå gir jeg snart opp. Mandag skal jeg kontakte mannen på Høvik og be han komme ut til Sætre for å justere. Han skal få ta med seg den gamle og den nye og gi han en sjanse til.

Det kan da ikke være så vanskelig for en proff kalesjemaker?

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Etter helbom på sommeren har værtegnene på høsten stemt riktig bra. Og det har begynt riktig bra på vinteren også. Mildvær helt fram til 15 desember. Fram til onsdag/torsdag blir det opptil 8-9 grader på dag tid men ganske kjølige netter. Fra torsdag faller temperaturen men burde holde seg rundt 2 grader.

Etter den 15 er det litt for tidlig å si noe mere fast,men tror det er en stor mulighet for at det holder seg rundt null grader.

Og det er vel bra for de som har båten på vannet? Tror ikke det blir noe is heller,til det er sjøvanns temperaturen for høy. Det meste tilsier mild vinter.Og med litt flaks tidlig vår. Til de som ferdes i båt fra Sørlandet og opp til Drøbak er jeg interessert i vanntemperatur hvis dere har anledning til å sjekke det.

Og tror du dette er postet etter å ha kikket ut vinduet så kan Amorøsa bekrefte at mildværet ble spådd for 14 dager siden mens de etabblerte spådde både 5 og 10 minusgrader.

[/

Du kan prøve denne adr: http://151.157.48.21/Steilene/xstat.gif

Der får du akuell sjøtemp.luftemp.vindretning/styrke,en bra adresse og ha liggende i favoritter,så det er lett og sjekke været i Oslofjorden :sailing:

Redigert av annki (see edit history)

Temperaturen faller på lørdag til rundt +3 på dagtid. Og slik vil det holde seg ut året med temperaturer såvidt over null på dagtid og litt under null nattestid. I

2005 blir det tidlig båtpuss. :biggrin:

Ja her på Skjærhalden er det fortsatt sommer. Desember har ikke hatt minusgrader og det har vært dager med god seilevind :wink:

Statistikk ligger på værstasjonen til wewind.no

Uansett så har jeg ikke på fjernsyn lenger for å se værmelding. Langtidsvarselene til Thor på tekstmelding stemmer, er bare redd for at dette kommer til å bli en betalingstjeneste etterhvert :wink:

...... og -17 idag tidlig.  :eek:

Skal ta dette opp med Thor, som lovet omlag 0 +-..

Thor varsler for "kystnære strøk" og ikke for det mørke innlandet! :wink: Hittil har han spådd riktig - det er du som bor på feil sted, Suzuki......... :smiley: selv var jeg ute å fisket i går og en liten tur i dag.......

Fortsett med å spå ypperlig båtvær, thor! :yesnod:

Thor varsler for "kystnære strøk" og ikke for det mørke innlandet!  :wink:  Hittil har han spådd riktig - det er du som bor på feil sted, Suzuki......... :smiley:

Fortsett med å spå ypperlig båtvær, thor!  :yesnod:

:yesnod: Var nærmere -5 i dag, (skjelve-skjelve-brrrrr), men nå stiger temperaturen igjen. Ligger rundt 0 nå her på den riktige siden av fjorden. :wink:

Måtte måke snø en gang i jula også. Fysj.... Det var andre gangen i år! :puke:

6 kalde på den "rekti"  :wink:  sia av fjorden

Men det er meldt regnvær i natt, så jeg håper det holder stikk :diving:

Det trengte ikke å bli natt, det regner på utsiden nå med behagelige 2 varmegrader attpåtil....

Det eneste aberet er all snøen som omdannes til is, og av 3 biler som skal opp i morgen tidlig er kun èn utstyrt med piggdekk .......

Måtte le noe av en kollega i dag, vi hadde i dag morges ca 7 kalde og en kollega var noe sen. Årsaken var at han balet i ca en halv time med å få åpnet dørene på bilen, men jammen så måtte han slite å komme ut av denne etterpå !! Han ble sittende med motoren i gang ei god stund før bilen var såpass tint at dørene lot seg åpne fra innsiden :eek:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...