Jump to content

Supraflex hydraulisk styring "hakker" og gir etter - årsak?


forskern

Recommended Posts

Jeg har en "Supraflex" hydraulisk styring i min Grand 650 Rib. Det er flere feilsymptomer. Dels "hakker" rattet når jeg legger over, dels må jeg stadig rotere rattet mot babord for å opprettholde stabil kurs, dels svarer den dårlig på rattutslag (vrir jeg rattet sakte så skjer det ikke noe med motoren - jeg må rotere kraftig/store utslag for å få bevegelse).

Jeg har sjekket oljenivå - fullt.

Jeg har kjørt motoren til ytterkant i begge retninger EN gang for å se om det kom luft - ikke noe resultat. Men jeg har ikke prøvd å gjenta dette (bevege motoren fra side til side flere ganger) for å se om det kan være luft lenger inne i hydraulikkslangene.

 

Ut fra de symptomene jeg oppgir: Er det mulig å si om feilen mest sannsynlig skyldes en eller annen feil i hydraulikkpumpen eller om det virker som det er luft i slangene?

 

Hvordan feilsøker jeg systematisk en hydraulisk styring?

Link to post

synes det tyder på at det er luft i slangene dine.

luftes ikke ved å svinge fra side til side.

 

På sleipner sin styring er luftemetoden slik:

sving motor helt til ene siden, åpne den nippelen på den siden av stempelet som forårsaket den bevegelsen.

Koble til en tynn gjennomsiktig slange på åpningen der.

fyll på olje ved rattet og dreie rattet rolig men bestemt mens du hele tiden sørger for at det ikke er tomt for olje på påfyllingen.

Dette gjør du til du er helt sikker på at det ikke kommer luft. Ser det på slangen.

 

Dette gjentar du så på andre siden.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Daffy,

Du hadde rett - årsaken var luft i hydraulikken, men løsningen ble litt annerledes enn det jeg trodde. Jeg startet med å ventilere vekselvis de to niplene på hver side av styrestaget. Fordi jeg ikke greide å etterfylle tilstrekkelig hydraulikkolje ved rattpumpen ble resultatet ENDA dårligere utslag på styringen.

Det jeg deretter valgte å gjøre var å stenge igjen begge niplene og forsiktig etterfylle olje på fyllestussen til rattpumpen. Vri rattet litt til styrbord, etterfylle litt olje (5-10 ml), vri rattet litt mer - etterfylle ytterligere noen ml. Osv. I ytterstilling ble det litt grisete for når jeg skiftet rotasjonsretning blåste returluft med hydraulikkolje en kort stund ut av påfyllingsrøret, men så kunne jeg fortsette med samme møysommelige prosess med rattutslag mot motsatt side. Etter å ha holdt på en liten evighet med små rattutslag og etterfyllinger ble omsider systemet fullt og motoren svarte kontant på rattutslag, ingen rykk, ikke "sig" og ingen dødgang på rattet.

Systemet i min båt viste seg altså å være "selvluftende" men likevel et nøyaktighetsarbeid. Jeg har en liten båt (rib, 6,5m med sentral styrekonsoll), hydraulikkpumpen er skjult i konsollen, men jeg mistenker at min reservoartank må være knøttliten.

Skriver dette i fall andre på forumet skulle få lignende problem og ikke lykkes med tradisjonell lufting av systemet.

Link to post

bra det løste seg da :)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...