Glastron16 Startet 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2011 Har en 75 hk Johnson som kveles etter ca 40 sekunder. Motoren går fint på lavt turtall, og jeg kan holde fra 1- 7 knop på båten, men over det så kveles den og må ned i 5 knop igjen. Ser at pluggkablene ser slitne ut, men har ikke gjort noe med motoren ennå. Når den kveles ser det ut som om bensinfilteret fortsatt er fullt. Noen som har noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Ta av dekslet og sjekk over alle gass/tennings stag, første 2/3 av gasspådraget et kun endring av tennings tidspunkt, forgasserene begynner å åpne etter 2/3 pådrag, fult åpne ved max. Sjekket lufting på tank ?, kan være nesten tett men åpen nok til å holde motoren på tomgang.. Sjekke over slanger for skarpe knekker + sjekk at det er brukt korrekt type slange ( noen typer vil svelle opp innvendig ved langvarig kontakt med bensin ). Følg på med å pumpe på belgen på slangen ifra tanken, hvis det hjelper bør du sjekke ut bensinpumpa. Demontering og rens av forgassere, spesielt viktig er hoved dyser og flottør ventil (må også justere høyde på flottør ). Hvis det er brukt bensinfiltre med papir innsats kan disse med fordel byttes, har det vært fukt i bensinen vil papiret i disse filtre svelle og kan da nesten blokkere gjennomstrømningen helt... Hva skjer hvis du gir på gass kjapt ?? burde begynne å akselerere selv med en restriksjon i bensintilførslene ( vil dog død ut kjapt pga manko på bensin... ). Hvordan lyd er det i motoren ?? hvis tennings systemet henger og forgasserne begynner å åpne vil forgasserlyden øke kraftig men uten at det skjer noe, motoren vil antagelig kveles ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Glastron16 Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Hei og takk for svar Motoren går perfekt ellers, og når jeg gir på kjapt går den kjapt opp i plan og maler som en katt:) (men bare 30-40 sekunder) før det høres ut som om dem kveles, så går den litt i rykk og napp, frem til den dør helt.. Hvis jeg slipper gassen sakte ned så henter den seg inn igjen ved ca 5 knop. Men hvis jeg gir på før den er langt nokk nede kveles den helt og dør.. Sitér dette innlegget Link to post
Glastron16 Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Har forøvrig prøvd det andre du skrev, bortsett fra å pumpe mens jeg kjører, skal prøve det:) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Kan virke som om det er restriksjoner i bensintilførselen ja, er ikke mange problemområder der... Lufting tank Bensinpumpe Slanger imellom tank og forgassere Eventuelle bensinfiltre Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Glastron16 Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Da har jeg prøvd å pumpe mens jeg kjørte, og da gikk båten som en kule igjen:) Da tyder alt på at de er bensinpumpa som må sjekkes. Takker og bukker for svar:) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Om du har en slik belg å klemme på mellom bensintank og motor kan det være den som bør byttes. Den kan se ok ut, men være ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Glastron16 Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Det er den jeg har pumpet på mens jeg kjørte, og da gikk den som en kule, og da er det vel bare bensinpumpa igjen, såvidt jeg kan forstå:) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Du kan ihvertfall begynne med å finne bensinpumpa, ta den av motoren og demontere den... Demontering bør finne sted på et bord eller lignende da denne inneholder små fjærer som kan/vil fly avgårde hvis du ikke tar dine forholdregler ( åpner rolig og kontrollert, eventuelt inne i en plastpose ??). Er ingen kraftige fjærer men de er viktige for funksjonen.... Du vil antagelig finne et eller flere små hull i membranen, den kan også være gammel og uten noe spenn. En annen mulig feil kan være noe rusk som har satt seg i en av enveis ventilene der inne, er ikke mye som skal til for å ødelegge funksjonen til ventilen, kan være nok med en rens... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.