jorhan Startet 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2011 Har vært på sjøen en uke. Etter 3-4 dager så sluttet kjøleskapet å virke. Fryseren kuttet først og alt tinte. Deretter ble hele skapet varmt. Det durte og lyset var på men ikke kjøling. Det slo seg av og på hele tiden men ble som sagt ikke kaldt. Da vi kjørte hjem idag så prøvde vi å sette det på igjen og da virket det igjen. Tror det fungerer normalt igjen. Det eneste jeg stusser på er at termostaten inne i kjølskapet (vriknappen) fungerer ikke som den skal. Den slår av helt på null og ingenting skjer i mellom. Tidligere så har den reagert på hele skalaen ettersom hvor kaldt det har vært. Må vri knappen helt på maks for å slå det på igjen. Sånn har det ikke vært tidligere. Har da termostaten røket? Er nå veldig usikker på om jeg kan bruke dette kjøleskapet videre eller om jeg bør invistere i et nytt kjøleskap. Tenkte tanken at dersom det kun slår seg av og på så vil det jo gå hele tiden og bruke mye strøm. Er det noen som har noen erfaringer rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Det er vel mest sannsynlig termostaten som har tatt kvelden siden den ikke reagerer når du justerer den... Et kjøleskap kan selvsagt overopphetes, men det betinger at kondensatoren ikke får avgitt varmen bak skapet(om kompressoren er integrert i skapet).. Det skal imidlertid mye til om det kommer luft til bak... Normalt vil effekten på kjølingen reduseres og kompressoren jobbe hele tiden...... til den eventuelt tar kvelden.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
index Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Det høres ut til at du trenger en ny termostat. Pluss kanskje litt bedre luting til baksiden av skapet, slik at det blir kvitt varmen. En PC-vifte som båser kald luft inn bak skapet er ikke dumt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 (redigert) For meg høres det ut som om du har to problemer. Som andre sier, ville jeg mistenke termostaten. Men du sier at skapet virket frem til 3 - 4 dager i uthavn. Hva var spenningen fra batteriet og inn på skapet da? Når et slik skap forsøker å starte med lav spenning, gir det umiddelbart opp. Men så gjør det et nytt forsøk, igjen og igjen og . . . Dette synes jeg stemmer godt med symptomene dine. Så kanskje du skulle sjekke om du har stort nok batteri, eller om det er fulladet før du legger til i uthavnen? At skapet begynte å kjøle igjen da du startet opp motoren hjemover og spenningen steg pga. ladingen fra dynamoen, underbygger min antakelse. Lars H. Redigert 31.Juli.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jorhan Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Takk for svar. Strøm på batterier var bra, det har jeg sjekket. Har batteribank på 300 amp så det skulle holde. Dette er noe jeg sjekker jevnlig. Hvilespenning lå på 12,6/12,7. Det er vel akseptabelt? Lufting bak skap er også bra. Skapet har stått der noen år. Skapet er 5 år gammelt. Kan man bytte termostat eller er det like greit å kjøpe nytt skap? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 (redigert) Hos Termomarine får du ny termostat for 500,- (Hvis den passer da??) Bytta selv på mitt Isoterm 85 ltrs skap for 2 år siden. Enkel operasjon, men vær forsiktig så du ikke knekker det tynne kapilar røret. For å forebygge irr på termostatens elektriske kontaktpunkter er det viktig å la kjøleskapdøren stå litt åpen når skapet ikke er i drift! Bjørn Redigert 31.Juli.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.