Jump to content

seiltrim, ulik fart på bb vs sb halser - løsningen?

Framtia

Recommended Posts

I går hadde jeg en flott seilas fra Tønsberg til Storsand. Skarp kryss med vindstyrker fra 15 knop i starten og avtagende til ca 5 knop mot slutten. Stort sett strøm i mot, og ferielastet båt. Jeg seilte med genoa 1 og storseil, og fikk god tid til å trimme seil for å oppnå maks VMG.

På babord halser oppnådde jeg relativt lett 4,5 - 5 knop, mens på styrbord halser hadde jeg generelt en knop lavere hastighet (eller for å oppnå samme båtfart måtte jeg åpne kursen med 10-20 grader). Storseilet var skjøtet midt i båten og jeg antar at løsningen ligger i trimmen av forseil. Jeg prøvde mange posisjoner på skjøteløperen, og med ulik trim forøvrig, men klarte ikke finne ut av det som etterhvert ble et lite mysterium. Så nå vil jeg gjerne ha tips om hvordan jeg best går frem for å finne ut av dette.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Forskjellen var der hele veien, og vi opplevde vel varierende strømforhold underveis. I perioder var det også lite eller ingen strøm. Jeg klarer derfor ikke helt å forstå at svaret ligger her, selv om det nok ikke kan utelukkes. Skal ha et ekstra øye for slike forskjeller ved neste seilas.

Usymetrisk skrog har jeg liten tro på.

Lagt til: vedr retting av mast, så er det vel viktig å sjekke hvordan den står også når båten krenger på kryss, og ikke bare om den står rett opp og ned når båten ligger i ro. Noen som har tips til hvordan slik sjekkes?

Framtia på AIS

Du kan måle under seilas ved å bruke spinnakerfall, bomopphal og lazyjack etc og trekke de ned til rekke og sammenligne på de ulike halsene. Du kan da se om masta er skjev, om det er toppen eller lengre ned som faller ut, og dermed vurdere hvilket vant eller diagonal som må justeres. Du kan også sikte opp langs masta, men får da bare et inntrykk dersom du klarer å se forskjell. Finner du ikke ut av det eller er redd for å justere riggen selv så ville jeg kontaktet en seilmaker og betalt for en riggsjekk.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Jeg ville også trodd at man i det minste ville sett på masta at den ikke sto slik den skulle, prøver en sjekk som foreslått av Kjappfot før jeg vurderer å kalle inn profesjonell hjelp med riggen.

Jeg har et ST60 vindinstrument og et såkalt "close hauled" vindinstrument i tillegg. Ser det står noe om kalibrering osv i håndboka. Det kan jo være en grei start. Men jeg er ganske sikker på at jeg tapte høyde/fart sammenlignet med andre båter på sb lenser i går (men det var dessverre alt for f som ville kappseile....)

Framtia på AIS

fikk sett litt mer på det i kveld. Masten sto litt skjevt og det var ca 2 cm lengre ned til relingslista på babord side. Gikk greit å få rettet den opp, men fikk dessverre ikke anledning til å seile for å se om dette utgjorde noen forskjell. Tok en rask svømmetur under båten, og der så alt tilsynelatende bra ut. Tror ikke jeg finner ut noe mer ved skrog/kjøl/ror før ved neste opptak.

Framtia på AIS

• 1 år senere...

Det er jo ikke uvanlig at man seiler raskere på en halser enn den andre av flere årsaker. Jeg vil påstå at alle gjør det i en viss grad. Det vil alltid være noen små skjevheter i skrog, ror, rigg, seil etc. Rormannen betyr jo selvsagt mye, Vindkast som gjerne kommer fra en litt annnen retning er muligens den største faktoren særlig hvis du holder en stabil kurs og ikke justerer kontinuerlig. Vindkastene blir da gunstige på den ene halseren og ugunsitge på den andre.

Slik Framtia i sin tid beskrev sitt problem hørtes det ut som han satt kursen på basis av vindinstrumentene (og seilte på autopilot koblet mot vindmåler)? Det finnes sikkert meget nøyaktige vindinstrumenter og gode autopiloter som kan justere seg etter vind, men at de er riktig kaliberert er jo et krav. Uansett er jeg litt i tvil om de kan erstatte en god rormann på kryss. En god rormann ser f.eks. vindkastene og justerer for disse tidlig. Det vil jo være en del treghet i systemet hvis du satser på instrumenter og autopilot, og da vil det hi utslag på høyere fart på en halser.

Så er sprøsrmåle hvor mye du skal jage etter å utligne forskjellen. Man skal selvsagt sjekke at ror og kjøl er noenlunder rett og at riggen er strammet opp riktig. MEN: Jeg ser liten vits i å "kaliberer seg i hjel" eller lete etter "spøkesler" i rigg, skrog og kjøl for å rette på en minimal forskjell som kanskje rett og slett skyldes at du som rorman reagerer litt forskjellig på vindskiftene på ulike halser.

Redigert av Krimart (see edit history)

Dette tror jeg er et svært vanlig problem, selv får jeg ca. en knop høyere hastighet på sb halser i forhold til bb (indikert på loggen, i hvert fall.) Noe av skjevheten tror jeg kan forklares med plassering av skovlhjul litt i forkant og styrbord av kjølen, strømningshastigheten er jo som kjent høyere på lo side av kjølen. Litt tror jeg kan forklares med at jeg er høyrehendt (hvis jeg skjerper meg og konser veldig på bb halser, kan jeg få nesten like høy hastighet på bb halser også), og endelig tror jeg noe av forklaringen kan være at seiltrimmen rett og slett skal være litt forskjellig på de to halsene, særlig med hensyn på twist, siden vinden i mer eller mindre grad dreier med høyden. Den siste effekten skulle være mer uttalt på større båter.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Sitter her på nattevakt og leser "seiltrim for turseilere" av Rob Gibson. Leste nettopp en rubrikk med tips, og siterer følgende "derson du har følelsen av at båten seiler bedre på en hals enn en annen, kan grunnen være at riggen ikke er i senter".

-den må også være i senter under belastning. og da er det vel noe med å kjenne på om vantene blir slakkere på den helsen enn den andre...

Det er ikke uvanlig at vindgiver står noen grader skjevt. Denne må kalibreres ved å seile ulike halser og se om sann vindretning (magnetisk retning) er lik på begge halsene og så justere misvisningen til det blir likt. Må ha stabile vindforhold uten vindskift for å kalibrere.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Det er ikke uvanlig at vindgiver står noen grader skjevt. Denne må kalibreres ved å seile ulike halser og se om sann vindretning (magnetisk retning) er lik på begge halsene og så justere misvisningen til det blir likt. Må ha stabile vindforhold uten vindskift for å kalibrere.

Aner ikke hvor jeg skal begynne nå man kalibrer en slik vindgiver.

Men jeg ser jo tydelig på Windex at man ikke kan holde samme vinkel mot vinden på SB vs BB halser. (kablibering av Windex?) I det siste har det vært stabil vind fra Nord, og man kan jo også se på slepesporene på kartet at vinkelen er dramatisk forskjellig (20 grader) på de forskjellige kryss sporene med samme vind.

Jeg heller mot en riggsjekk...

Kan tom dieseltank og full vanntank gi slike utslag?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...